Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Baywindow 1973. 12A wankel turbo AWD Bruksräser | 1, 2, 3, 4 >> 9707 besök totalt |
Hej!
Äntligen har jag lyckats köpa mig ett hus med en tillhörande lada. Så nu är det dax att påbörja mitt livs projekt. Det är tänkt att ta några år att färdigställa, men för att sedan ha en bil jag ska ha resten av livet. Har under många år varit väldigt intresserad av wankelmotorer, men det har aldrig blivit av att äga ett fordon med en sådan maskin. För ca 10 år sedan såg jag en bubbla med wankel och tyckte att det verkade som ett roligt projekt. Denna tanke har legat och grott i mitt undermedvetna och när jag äntligen köpte ett hus med stor verkstad, så poppade denna dröm upp igen. Började leta efter både motorer och bubblor på nätet. Strax därefter dök en 1302 -72 med tillhörande 12A motor upp på en annons för väldigt lite pengar. Ett oavslutat projekt. Direkt så betalade jag in handpenning på bilen och meddelade säljaren att jag hämtar bilen så fort jag fått nycklarna till nya huset. Bilen hämtades och planeringen började. Men insåg ganska snart att jag kan motivera bygget av en buss enklare till frugan. Jag älskar bussar och när bilen som denna tråd handlar om dök upp på annons var affären svår att tacka nej till. Bussen är högerstyrd, så den hade ett lägre pris än motsvarande vänsterstyrda bilar. I och med att jag ändå har planerat att bygga om hela chassit så ser jag inte detta som ett problem. Gott om rost har den också samt fallit ur register avskrämmer många som vill renovera till originalskick. Ej heller ett stort problem i detta fall pga chassit och SFRO registrering. Upplägget är ungefär enligt nedan: Rörchassi Mittmonterad 12A wankel med turbo BMW 330xi 5 växlad manuell växellåda BMW diffar fram och bak Fram och bakvagn förmodligen hemmabyggen Tänkt att kunna åka luftfjädring men ändå ha bra väghållning, får forska lite om detta är genomförbart. Bromsar och allt runt omkring kommer bli det som dyker upp till rätt pris. Men givetvis skivor runt om. Verkstan håller jag också på att bygga upp. Maskinparken börjar likna något som kan klara av denna typ av projekt. Tigsvets, svarv och fräs står och väntar på att få permanenta platser i ladan. Ser detta som ett projekt för att utveckla mina kunskaper. Fordonet skall användas hyfsat till vardags, året runt och även gå på bana då och då. Kommentera gärna med ideer och tips. Jag har aldrig tidigare byggt ett fordon av den här svårighetsgraden. Mvh Peter _________________ Peter Öberg Volkswagen Baywindow wankel awd projekt Volkswagen Passat coupe -73 Audi A3 2.0t quattro Diverse choppers |
||
Fy fan va fränt, och otippat. Skapligt mindfucked man blir när man förväntar sig det där väsande ljudet från en fläktkyld boxer och så låter det som en wankel
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||
Ooooh!!! vad jag skulle vilja se att det sitter ett R-däck i fronten på den när det är klart.
Riktigt fränt projekt. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
kul, gillar annorlunda byggen...
om du inte är medveten om det så finns det ett eminent annat forum som kallas https://boxerville.se/forum Där vi är en hel del vw folk som hänger... man måste inte ha luftkylda maskiner i sina fordon... men det finns massor av kunnande om dessa fordon och delar ifall du behöver ... även om det bara är utvändiga detaljer.. vi bilmänniskor är ju ofta med flera fordon... har själv ett långtids bygge baybuss-73 som får äldre look,dvs delad framruta porsche 928 framvagn 944 bakvagn luftfjädring Subaru motor och låda... liksom en del andra "normala" projekt som garagebygge/verkstad osv.. men då det finns så mycket man kan göra... lite här och där ...så går dom olika projekten ibland mer långsamt... ser hur som fram mot detta bygget. _________________ Michael Thulesius |
||
Ska bli riktigt kul att följa det här bygget!
Och modern luftfjädring ska vara riktigt bra väghållningsmässigt har jag läst, tror det var i ett reportage i Bilsport och det var antingen David Gunnars eller Steven Järudd som hade byggt bilen i fråga så det kan vara värt att höra av sig till dom. _________________ Oscar Zettervall |
||
Kul med respons! Tackar.
Det är lite galet detta projekt, jag gillar att göra saker lite annorlunda. Michael Th, det låter riktigt ballt måste jag säga! Jag lade upp en tråd på boxerville också. Tack för tipset. ZVR: Jag ska kolla upp detta. Tack för tipset. Enda nya hittills är att jag under början av veckan kommer hämta en 5vxl BMW 330XI växellåda. Den borde utan tvekan klara av effekten jag siktar på. Har funderat lite på diffar, hur beter sig en awd bil med lamelldiffar både fram och bak, är det att föredra eller kommer den bli svårkörd? Har även inspekterat bilens skick lite nogrannare och konstaterat att det inte var så farligt som jag trodde. Men rost finns såklart. Bilen kommer högst sannolikt att se ut ungefär som den gör nu på utsidan. Kommer laga dom stora rosthålen, men i övrigt så ska den vara patinerad och sliten. Kommer troligen lägga igen dom bakre fönsterna och sätta mindre fönster i mitten av bussen. Även bakluckan kommer förlängas nedåt då jag tar bort upphöjningen över originalmotorn. Blir klart smidigare att lasta motorcyklar och barnvagnar då. Det som står på schemat är igentligen att städa upp garaget och isolera några väggar. Sedan få maskinerna på plats och efter det påbörja en rörram. Bifogar en till bild på bilen. _________________ Peter Öberg Volkswagen Baywindow wankel awd projekt Volkswagen Passat coupe -73 Audi A3 2.0t quattro Diverse choppers |
||
Hoppas jag kan kringgå dom reglerna trots mina moderna lösningar. Har kompisar som har bilar och hojar med moderna motorer men ändå lyckats få igenom det med besiktningsbefrielse.
12A wankeln har tillverkats sedan 1970, min är modernare, men ser likadan ut, bortsett från några ytterst små kosmetiska gjutskillnader. Klippt från transportstyrelsen: Kontrollbesiktning av amatörbyggt fordon Den 20 maj 2018 förändrades besiktningsreglerna. Amatörbyggda fordon ska kontrollbesiktas enligt reglerna för respektive fordonsslag. Amatörbyggda fordon kan undantas från besiktning om fordonet uppfyller nedanstående kriterier tekniskt och utseendemässigt efterliknar fordon som tack vare ålder (50 år gamla bilar och 40 år gamla motorcyklar) är undantagna samt sällan eller aldrig används i trafik en gällande godkänd fullständig kontrollbesiktning som är högst 24 månader gammal fordon som har textkod T12A eller T12C om man uppfyller ovanstående punkter behöver man genomgå en registreringsbesiktning för att få textkoden T12BF som ger besiktningsbefrielse https://transportstyrelsen.se/sv/vag _________________ Peter Öberg Volkswagen Baywindow wankel awd projekt Volkswagen Passat coupe -73 Audi A3 2.0t quattro Diverse choppers |
||
Det är ju näst intill original
Ska prata med min SFROkontakt och diskutera detta med honom. _________________ Peter Öberg Volkswagen Baywindow wankel awd projekt Volkswagen Passat coupe -73 Audi A3 2.0t quattro Diverse choppers |
||
Transportstyrelsens mening är att ändring av motorplacering (frontmotor till mittmotor, bakmotor till mittmotor) automatiskt blir amatörbyggt fordon.
Jag har besiktat en VW typ 1 med mittmonterad Rover V8, den blev amatörbyggt fordon trots att framvagn och bakvagn i princip var original (fast justerat förstås). När man också lägger till fyrhjulsdrift har jag svårt att se att det kan stanna som ombyggt fordon... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Hej Gustaf. Tack för svaret. Absolut blir det ombyggt fordon, men tror du det skulle kunna gå att få T12BF inskrivet på detta bygge? Vore skönt att slippa besiktning. Peter _________________ Peter Öberg Volkswagen Baywindow wankel awd projekt Volkswagen Passat coupe -73 Audi A3 2.0t quattro Diverse choppers |
||
Amatörbyggt fordon menar du antar jag.
T12BF ska ju kräva att bilen utseendemässigt och tekniskt efterliknar en 50 år gammal bil. Spontant sett känns det lite tveksamt med din specifikation men det är besiktningsorganen som avgör. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Är skatten koldioxid baserad på Amatörbyggt fordon?
Tänker ju att en 12A vankel sprutar ut en sisådär 2-3kg/km Jäkligt coolt bygge |
||
Ja, fast CO2-utsläppet beräknas, och formeln tar inte hänsyn till om det är en wankel eller kolvmotor. Beräkningen baseras på vikt, effekt, bränsle (bensin, diesel, E85), typ av växellåda och antal drivhjul. Men det är taktiskt smart att bygga på E85 förstås. Det sänker skatten betydligt. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Jag menade såklart amatörbyggt, ibland går det för fort. Bygger bilen som jag och SFRO vill ha den, sen får jag hoppas att bilen kan få kodningen sen. Inte hela världen om den måste skattas och besiktigas, men vore såklart skönt att slippa. Tack för bra svar och trevligt bemötande. Nikel: _________________ Peter Öberg Volkswagen Baywindow wankel awd projekt Volkswagen Passat coupe -73 Audi A3 2.0t quattro Diverse choppers |
||
Nu är jag väldigt exalterad!
Införskaffade en 330XI växellåda från en E46 igår. 1500kr för denna inkl kardaner Nu börjar forskningen i hur motor och låda enklast paras ihop. Antingen en adapterplatta eller byta sprängkåpa. Svänghjul tänker jag spontant 220mm enkelmasse från M20. Detta hade jag på min BMW turbo jag byggde för några år sedan och det fungerade utmärkt. Någon som har en RX vägellåda ligger och skräpar? Sen har jag lite funderingar gällande differential fram. Om man vågar köra en bakdiff från tex BMW, eller om det blir dåligt pga att den diffen kommer gå baklänges. Har hört något om att piniong/kronhjul pressas från varandra då man backar en diff. Kan någon kommentera detta? BMW's framdiffar från XI modellerna ser lite knepiga ut, då dom skruvas ihop med tråget, visserligen kan jag fräsa till ett lock för att täta den, men känns ändå lite omständigt. Annars har Ford fina framdiffar i sierra och scorpio, frågan är då bara vad jag ska köra för bakdiff. 3:62 och 4.0 i utväxling har jag hittat på fords framdiffar. Någon som vet om ford har några lamelldiffar för bakaxeln med dessa utväxlingar? Mvh Peter Öberg _________________ Peter Öberg Volkswagen Baywindow wankel awd projekt Volkswagen Passat coupe -73 Audi A3 2.0t quattro Diverse choppers |
||
Våra race- och banåkarbilar VW Baywindow 1973. 12A wankel turbo AWD Bruksräser | 1, 2, 3, 4 >> 9707 besök totalt |