Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kungsägget och motorupphängning
1276 besök totalt
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Det ryktas om att koenigsegg (stavning? ) bultar fast motorn i ramen för att låta motorn ge uppstyvande funktion.

Detta är något jag aldrig stött på tidigare. Finns det andra för/nackdelar? Någon här som har erfarenhet?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Inte så speciellt ovanligt på bilar av denna kaliber. På Formelbilar av de värre slagen samt sportvagnsprototyper använder man enbart motorn som bärande del bak till lådan där man fäster bakvagnen. Inga extra rör.

Det du ebskriver är "semistressning" av en motor. Man använder motorn som bärande del till viss del och slipper ett par extra rör som bara väger.

Ganska vanligt på motorcykla föresten.

SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Ait, jag som sitter å ritar en egen bil (men för guds skull! tro inte att det blir en koenigsegg!! )
kan jag nyttja detta fenomen? Det skulle ju underlätta oerhört mycket för mig, plus att det verkar vara ett trevligt koncept.

Men jag antar att det finns en anledning till att enbart F1 bilar gör så. Hur är det förresten med Ultiman?

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Det funkar nog inte så bra om du vill ha en motor mjukt upphängd i gummibussningar.

#24, #64, #88
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Hehe, nej så långt har jag åsså tänkt =)

Varför vill man t.ex ha en motor upphängt i bussningar på en sportbil? Jag antar att det har med konfort och vibrationer att göra.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Beakta Anders svar mkt noga...

Sen är det inte direkt enkelt att få fram alla data på din motoraplikation ur böj ocg vridhänseende för att se hur bilen ska byggas i övrigt. Sen har du väl tvärställd maskin och då ser jag inte samma vits med det direkt.

När Swindon designade sin nya F3:a med Fordmotor var det inget de kom fram med på en kafferast.
Man gjorde ett helt nytt tråg i "billet alu" där man inegrerade lageröverfallen osv. Detta bultades sedan i "bulkheadet" bakom föraren, gick under hela motorn och ihop med vxllådan.

Ventilkåpan gjordes oxå helt ny och var bärande på samma sätt men på ovansidan av motorn.

Utöver detta hade man sedan ett par förstärkande strävor.

Kul att du intresserar dig för ny och spännande teknik, men om det är första bilen du bygger och inte har så mkt erfarenhet av kontruktion i övrigt är mitt råd att börja med den enklaste lösningen som gör att du kan genomföra uppdraget. Annars kommer du med all säkerhet stöta på patrull... Det kommer vara motgångar så det räcker ändå.

SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Hejsan!

Nej, jag hör redan nu att det där kräver ett större vetande om material och krafter.

Det får nog lov att vara. Teknik föreföll lättare än vad den egentligen är sålede. Det är inte "bara" att bulta ett block i ramen dvs.

Jag har inte bestämt mig ang motorn än. En Rover6:a i alu är mycket intressant...så jag avvaktar med motorn så länge som möjligt.

Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

SteQve skrev:
...Men jag antar att det finns en anledning till att enbart F1 bilar gör så. Hur är det förresten med Ultiman?

Ultima GTR är designad för att ha mycket styva fjädrande motorfästen och fjädrande upphängning bak på växellådan. På våra Ultimor monteras dock både motor och växellåda stumt, detta för att förstärka och styva upp konstruktionen så mycket som möjligt. Eftersom det är så svårt att veta hur styv en motor är och vad den tål så skulle jag välja att dimensionera chassit så det funkar utan sumt monterad motor men sedan montera motorn stumt och få vridstyvhetsökningen som en "bonus". Vad ja har förståt så kan en racebil aldrig bli för styv. Ju styvare bilen är desto bättre kan dämpare och hjulupphängning arbeta.

Martin_Ö
Avesta
Här sen Jul 2004

Kenson skrev:

Ultima GTR är designad för att ha mycket styva fjädrande motorfästen och fjädrande upphängning bak på växellådan. På våra Ultimor monteras dock både motor och växellåda stumt, detta för att förstärka och styva upp konstruktionen så mycket som möjligt. Eftersom det är så svårt att veta hur styv en motor är och vad den tål så skulle jag välja att dimensionera chassit så det funkar utan sumt monterad motor men sedan montera motorn stumt och få vridstyvhetsökningen som en "bonus". Vad ja har förståt så kan en racebil aldrig bli för styv. Ju styvare bilen är desto bättre kan dämpare och hjulupphängning arbeta.

Låter onekligen som en vettig väg att vandra. Framförallt om inte varje gram sparad vikt är livsviktigt.

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

En motor som skall vara bärande del måste vara konstruerad för det. Det finns ett kul exempel på en fomelbil där man märkte att belastningarna vred & böjde hela blocket så det trögade i gången....

Citera
Allmänt banåkaforum
1276 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande