Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
B eller C nästa år?
<<   1, 2
8312 besök totalt

Ska jag bygga om bilen för Roadsport B till nästa år?
Nej, kör med bilen som den är, den håller ju och är konkurrenskraftig
37%
 37%  [ 10 ]
Ja, fortare är roligare
62%
 62%  [ 17 ]
Totalt antal röster : 27

Otto.D
Skåne
Här sen Jan 2004

Aha 0,1bar =10-12hk
Skall genast höja laddtrycket med 4,8 bar typ...

Torslanda
Här sen Nov 2002

Utzon skrev:
Det har varit många personer inblandade i reglementet de senaste åren.
Vid en av de senaste revisionerna försvann räkneexemplen för roadsport så jag kollade på de gamla och gjorde lite nya.

Enligt de gamla räkneexemplen SKALL det vara volym=(Verklig volym+0,4)/1,3
"Fadern" till formeln är nog Anders Andreasson

om jag minns rätt så var det skrivet med långt divisionstecken i de första reglementen:

Verklig volym+0,4
1,3

Någon (inte så mattekunnig) renskrev reglementet såhär: volym = verklig volym + 0.4/1.3

Så utan att veta om det så har någon olycklig människa totalt ändrat förutsättningarna för hobbytrimmarna i Roadsport. Vad det än står i det tekniska reglementet så är det det som gäller (är det försent att lämna in protest?)

Räknade lite på skoj vad min 2,5l motor 16v skulle landa det "nya" relgementet och med fri trimning, runt 350hk.....

Klipp från tidigare utgåva.

En motors volym beräknas enligt formel: beräknad volym = (verklig volym + 0.4)/1.3
ovanstående formel gäller ej Wankelmotorer, här gäller volym enligt FIA.

Avdrag från framräknad grundeffekt:
Ej variabel styrning av kamaxel 5%. Gäller endast motorer med kamaxel
Ej programmerbart tänd- och insprutningssystem 5%
Då originalkamaxel användes (specifikation från motortillverkaren krävs) 10%. Gäller även
Wankelmotorer och 2-taktare med ej modifierade porttider.
2-taktare utan slidmatning 5%
2-taktare utan reed-ventil 5%

Avdragen adderas t.ex. Ej variabel styrning av kamaxel + originalkamaxel ger 5+10=15% avdrag.

om den beräknade grundeffekten uppenbarligen är felaktig får tävlingsledningen tillämpa realistisk effekt.

om modifierad motor får en lägre beräknad effekt än motsvarande motors originalutförande ska originaleffekten användas.

EFFEKTTILLÄGG
Däcksbredd: 5% effekttillägg per /10 mm utöver grundbredd, enligt nedanstående tabell

Tävlingsvikt under 600 kg: grundbredd 185 mm
Tävlingsvikt 601 - 700 kg: grundbredd 195 mm
Tävlingsvikt 701 - 800 kg: grundbredd 205 mm
Tävlingsvikt 801 - 1000 kg: grundbredd 225 mm
Tävlingsvikt 1001 - grundbredd Fritt

System för så kallad traction-control ger 5% effekttillägg.
System för så kallad aktiv fjädring ger 5% effekttillägg.
Sekventiell alt. automatiskt reglerbar växellåda ger 5% effekttillägg.
Vinge ( där luft passerar mellan kaross och vinge) ger 5% effekttillägg.
ABS-bromsar ger 5% effekttillägg.
Avdragen adderas.

Maximalt effekttillägg (inte tillägg för beräkning av grundeffekt) är 25%.
Vid mer än 25% effekttillägg klassas bilen som Modsport.

EXEMPEL PÅ EFFEKTBERÄKNING:
Volym 2498 cc - Ej modifierad, 2 vent/cyl, turbo, omprogrammerbar insprutning (+15%), 255 mm breda däck, ABS-bromsar, vinge, vikt 1250 kg inkl förare.
originaleffekt 250 hk x 1,15 = 287,5 hk i grundeffekt. Effektillägg 5% för vinge och 5% för ABS ger en tävlingseffekt på 287,5 x 1,10 = 316,2 hk. 1250 kg/316,2 hk = 3,95 kg/hk.

Volym 1798 cc - modifierad, 2 vent/cyl, förgasare 1 spjäll/cyl, ej variabel kamaxel (-5%), 205 mm breda däck, vikt 610 kg inkl förare.
(1,798+0,4)/1,3=1,691 i beräknad volym x 110 hk/liter = 186 hk x 0,95 = 176,7 hk i grundeffekt. Effektillägg 5% för bredare däck ger en tävlingseffekt på 176,7 x 1,05 = 185,5 hk. 610 kg/185,5 hk = 3,29 kg/hk.

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

om vi gör något radikalt, och skiter i teorierna ett tag och ersätter dem med en bromsad/bänkad effektsiffra, vad händer med klassningen av våra bilar då?

Jag kan bara min gamla Alfa, som var en klockren B-bil enl. reglementet. Men den gav så dåligt med effekt att den med 10-15kg extra hade platsat i C, där jag också hamnade resultatmässigt.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

P.P. skrev:
om vi gör något radikalt, och skiter i teorierna ett tag och ersätter dem med en bromsad/bänkad effektsiffra, vad händer med klassningen av våra bilar då?

Jag kan bara min gamla Alfa, som var en klockren B-bil enl. reglementet. Men den gav så dåligt med effekt att den med 10-15kg extra hade platsat i C, där jag också hamnade resultatmässigt.

Eftersom dom flesta har pillat lite med luftfilter och avgassystem så skenar antagligen effekterna iväg. Jag har tex bromsat min bil till 202hk men den är enligt Roadsportreg oförändrad, men har den mer eller mindre än dom 190hk den har original??

Beror lite på bänken, har sett siffror på en 3,2l 911 bromsad på 2 olika bänkar med 237 resp 268 hk.

Dvs jag tror att det blir svårt att genomföra.

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Någon som vet hur många Rototest-anläggningar det finns? De är väl portabla? Engagera dem att komma ut till ett par tävlingar så får man lika förutsettningar. Det bör ju finnas tabeller så det kan kompenseras för väder/vind/höjd och annat.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Alternativ till bromsningsutrustningar (som ibland eller ofta är uppåt väggarana felkalibrerade eller handhavda fel) så kanske någon sorts anordning som mäter ekipagets acceleration vid olika hastigheter kan användas, då får man ju ett sorts mått på vikt/effekt.

Laholm
Här sen Mar 2003

Re: B eller C nästa år?

Pär Hylander skrev:
.... Jag tror att jag hittat orsakerna till motorproblemen så det skulle kanske kännas bättre att trimma nu.

om du bara TROR thumbs down att du hittat motorproblemen så håll dig till C!!!!!

Det är bäst för ditt fysiska och mitt psykiska välbefinnande

Tystberga
Här sen Feb 2004

Vad tyst det blev efter fru Hylanders inlägg...

FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

patand skrev:

Pär hade nog inte räknat med att chefen skulle läsa här

Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
FSN skrev:
patand skrev:

Pär hade nog inte räknat med att chefen skulle läsa här

Så kan det vara ja

Vintermeket började på riktig lågfart häromdagen, städning av garage (efter motorbyte i bruksholk) och byte till lite större hjul på räsern så att den kan köras ur garaget utan plankor vid behov. Passade oxo på att mäta fjädringen bak, vilket visade sig ha identiskt konstant med 944 turbo cup om jag nu mätte rätt.

B eller C nästa år?
<<   1, 2
8312 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande