Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Detta med Trackdays / Öppen körning på Mantorp
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (3129 totalt)
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004

Trådstartare

Hej allihop

Satt och tänkte på en grej förrut. Hur kommer det sig att det finns så förhållandevis få öppna trackdays på svenska banor om man jämför med andra länder (tänker då främst på UK)? Känns som nästan allt är märkesbundet. Är det nån ekonomsik fråga eller?

och är det så bra att det brukar vara "öppet för allmänheten" på Mantorp nån gång? Jag bor ju i närheten så det skulle vara kul att testa. Den enda banan med fri gatbilskörning i närheten jag känner till är ju Sviestad. Jag pratade med min 205:a förrut och han var väldigt sugen på lite bankörning sa han

Här sen Nov 2002

Re: Detta med Trackdays / Öppen körning på Mantorp

Lundin skrev:
Hej allihop

Satt och tänkte på en grej förrut. Hur kommer det sig att det finns så förhållandevis få öppna trackdays på svenska banor om man jämför med andra länder (tänker då främst på UK)? Känns som nästan allt är märkesbundet. Är det nån ekonomsik fråga eller?

och är det så bra att det brukar vara "öppet för allmänheten" på Mantorp nån gång? Jag bor ju i närheten så det skulle vara kul att testa. Den enda banan med fri gatbilskörning i närheten jag känner till är ju Sviestad. Jag pratade med min 205:a förrut och han var väldigt sugen på lite bankörning sa han

En av anledningarna är att det arrangeras otroligt mycket märkeklubbs-körningar och där pressas priserna och sätter prisnivån eftersom det är ideella klubbar.

Medans Trackdays arrangörer som finns t.ex i England är kommersiella och eftersom klubbarna sätter en prisnivå som inte går att konkurrera med så finns det ingen ekonomisk möjlighet för Trackday-arrangörer att göra något seriöst på en bana som Mantorp.

I england kostar en trackday ca 3.ooo och här i sverige så ligger väl spannet från gratis till 5-600:- och för dom pengarna så behöver man vara en klubb med relativt många inaktiva medlemmar som är med smygstöttar dom aktivas kostnader typ Porsche-klubben.

Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Sviesta är klart roligare än Mantorp. IMHo...

och det är nån dag kvar på gatbilskvällarna på Sviesta i oktober!

Mvh
Mangan

Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Citat:
I england kostar en trackday ca 3.ooo och här i sverige så ligger väl spannet från gratis till 5-600:- och för dom pengarna så behöver man vara en klubb med relativt många inaktiva medlemmar som är med smygstöttar dom aktivas kostnader typ Porsche-klubben.

Så går det inte till i ösk. De som är aktiva på bankörningarna arbetar av att vi lånar banan som funktionärer på Motorevents aktiviteter.

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Björn Larsson skrev:
Citat:

Så går det inte till i ösk. De som är aktiva på bankörningarna arbetar av att vi lånar banan som funktionärer på Motorevents aktiviteter.

Då tillhör ni undantaget eftersom alla andra klubbar och arrangörer får lov att betala för sig......

men det är ju inget som dom flesta kan göra eftersom det lär ju vara ett begränsat intresse från banägarens sida att byta tjänster .....

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Så länge Lunda går att hyra till en rimlig peng så kan man få några tillfällen per säsong för träning och testning. Men det är inte lite omständigt och kostar ändå en hel del med allt "runt ikring". Min son hade problem med greppet i DR, ett tämligen banalt problem, men hela sommarn har gått utan att det är utsorterat. Sist på Tullinge var vi där hela dagen och fick 5 repor > . Resten var väntetid av 9 timmar.
Å då kan man inte ens studera bilen ordentligt eftersom det står reklamskylltar ivägen på startområdet.

Även när det gäller klubbträffar så blir det t,ex slalom under någon tävlingsliknande form. Normalt när man tränar i någon sport så tränar man specialdelar, kanske snabbhet, stärker vissa muskelgrupper stc.
och i bilsport har man dessutom ett oerhört avancerat idrottsredskap att justera.

Själv upplever jag detta som oerhört frustrerande. Jag vill kunna åka ut på en bana och praktisera den körning jag själv anser mig behöva. I den takt jag själv bestämmer. Går inte det så existerar i praktiken inget träningstillfälle, och jag kan därmed inte se mig kompetent att köra något som liknar tävling.

Göran Malmberg

Finspång
Här sen Apr 2004

Trådstartare

Fredrik - SLC skrev:

En av anledningarna...

...Porsche-klubben.

ok misstänkte nästan att det var nåt åt det hållet. Nåja får ta mig en sväng till Sviestad i oktober.

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Lundin skrev:
Fredrik - SLC skrev:

En av anledningarna...

...Porsche-klubben.

ok misstänkte nästan att det var nåt åt det hållet. Nåja får ta mig en sväng till Sviestad i oktober.
Nja, jag tror Fredrik nämnde PCS som ett exempel. Även andra märkesklubbar tar in en del som subvention från medlemsavgifterna, även om vi (Peugeot SC) försöker att inte gå såå mycket "back" på varje banträff, men viss subvention måste det till.

Nu är det ju så i en ideell förening att man på ett demokratiskt sätt fastställer vad man vill göra med intäkterna varje år. Även om den del av de "passivas" medel går till banträffar så antar jag att de tycker att medlemsavgiften är värd att betala. Rabattavtal mm kan ju ge nån slant per år. Gemenskapen kanske upplevs som positiv också.

Eftersom du har en 205 erbjuds förresten några tillfällen till bankörning och slalom, dock inte på Mantorp eftersom vi anser att den banan inte passar våra förhållandevis motorsvaga bilar särskilt bra. Gelleråsen, Kinnekulle och Knutan är planerna, men det återstår bl.a. att se om vi får tider.

Förutom Sviestad körs öppna dagar på Flygstaden i Söderhamn, en blandning av bankörning och RS-bana kan man säga och mkt kul. På Midlanda körs också öppna dagar. Men båda dessa platser ligger ju rätt långt norrut.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Pär Hansson skrev:

Nu är det ju så i en ideell förening att man på ett demokratiskt sätt fastställer vad man vill göra med intäkterna varje år. Även om den del av de "passivas" medel går till banträffar så antar jag att de tycker att medlemsavgiften är värd att betala. Rabattavtal mm kan ju ge nån slant per år. Gemenskapen kanske upplevs som positiv också.

Jo, annars är det väl bara att gå ur. Om det inte råder nån sorts evig tvångsinskrivning för peugeot-ägare...

Men undrar varför märkesklubbarna verkar vara så mycket starkare än märkesobundna klubbar?

För mig som har haft flera olika bilmärken känns det lite tråkigt att behöva byta umgänge och klubb bara för att man byter bil.
Men det kanske behövs en viss del av märkesfanatism för att man skall orka/vilja ställa upp ideellt och arrangera träffar, banmöten, etc.?

#24, #64, #88
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

AndersY skrev:
Pär Hansson skrev:

Jo, annars är det väl bara att gå ur. Om det inte råder nån sorts evig tvångsinskrivning för peugeot-ägare...

Men undrar varför märkesklubbarna verkar vara så mycket starkare än märkesobundna klubbar?

För mig som har haft flera olika bilmärken känns det lite tråkigt att behöva byta umgänge och klubb bara för att man byter bil.
Men det kanske behövs en viss del av märkesfanatism för att man skall orka/vilja ställa upp ideellt och arrangera träffar, banmöten, etc.?
Jo, det är mycket riktigt bara att gå ur om det inte passar, vilket är vad jag syfter till, även om nåt slags kollektivanslutning inte låter som en helt dum idé!

Jag ser det inte så märkligt att märkesklubbarna har lite försprång eftersom nog mycket av gemenskapen byggs på specifika tekniska kunskaper, en ung kille som råkar köpa en bil av ett visst märke finner hjälp med diverse tekniska bekymmer i en märkesklubb. Fanatismen utvecklas nog först senare när man lärt sig en del och inser att det är nästan "ruta ett" som gäller om man byter märke.

Lazzat och Attitude är ju lysande exempel på märkesobundna klubbar som arrangerar banträffar. Om de får fler (även engagerade) medlemmar så antar jag att de utökar verksamheten också.

"Banträffkulturen" har nog dessutom gått de traditionella motorklubbarna förbi i viss mån och det finns säkert exempel på ett visst förakt inför den också, men anledningen till att de inte i större omfattning "hakat på" känner jag inte till.

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

AndersY skrev:

Jag är helt för märkesobundenhet. Men jag inser att märkessammanslutning har praktiska fördelar för många bilägere. Bankörning borde dock vara den gemensamma nämnaren för just denna verkasmhat så man får fördelarna av detta intresse som grupp. Det är ett och annat hinder att övervinna.
Göran Malmberg

Täby
Här sen Feb 2003

Pär Hansson skrev:

Lazzat och Attitude är ju lysande exempel på märkesobundna klubbar som arrangerar banträffar. Om de får fler (även engagerade) medlemmar så antar jag att de utökar verksamheten också.

"Banträffkulturen" har nog dessutom gått de traditionella motorklubbarna förbi i viss mån och det finns säkert exempel på ett visst förakt inför den också, men anledningen till att de inte i större omfattning "hakat på" känner jag inte till.

Arrangerar inte Lazzat mest tävlingar?
Vanliga motorklubbar behöver ju även de ideellt arbetande som arrangerar allt och där är det väl i hög grad tävlandet som är det "fanatismdrivande" och kanske gärna som i alla andra idrottsföreningar pappor/mammor som i vissa fall blivit kvar. Men många tycker nog säkert att de själva också får ut lite av spänningen i tävlingarna. Men att lägga ned allt det jobbet bara för att andra skall kunna roa sig på en banträff är nog inte lika lockande. Då behövs nog ofta nåt mer sammanbindande än ett allmänt bilintresse, t.ex. gamla bilar, bilar av ett speciellt märke, etc..

Det är lite som motionsidrott för vuxna, där man ju ofta får betala någon för att få utöva det. De flesta anläggningar för golf, styrketräning, aerobics, etc. drivs ju tämligen kommersiellt.

#24, #64, #88
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Pär Jodå min inbetalningsblankett för medlemsskap i PSC har legat brevid mig på bordet i nån vecka snart. Har bara inte fått tummen ur och postat den Hade ju tänkt greja det så man kunde varit med på Kullen men det kom lite ivägen den helgen

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Lundin skrev:
Pär Jodå min inbetalningsblankett för medlemsskap i PSC har legat brevid mig på bordet i nån vecka snart. Har bara inte fått tummen ur och postat den Hade ju tänkt greja det så man kunde varit med på Kullen men det kom lite ivägen den helgen
Jo jag har koll på att du varit "pending" ett tag. Men du är varmt välkommen närhelst. thumbs up

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

AndersY skrev:
Pär Hansson skrev:

Vanliga motorklubbar behöver ju även de ideellt arbetande som arrangerar allt och där är det väl i hög grad tävlandet som är det "fanatismdrivande" och kanske gärna som i alla andra idrottsföreningar pappor/mammor som i vissa fall blivit kvar. Men många tycker nog säkert att de själva också får ut lite av spänningen i tävlingarna. Men att lägga ned allt det jobbet bara för att andra skall kunna roa sig på en banträff är nog inte lika lockande. Då behövs nog ofta nåt mer sammanbindande än ett allmänt bilintresse, t.ex. gamla bilar, bilar av ett speciellt märke, etc..

Det är lite som motionsidrott för vuxna, där man ju ofta får betala någon för att få utöva det. De flesta anläggningar för golf, styrketräning, aerobics, etc. drivs ju tämligen kommersiellt.

Märkesklubbar har inte pappor/mammor, men å andra sidan det där som jag skrev om ifråga om engagemang.

Men OK, för diskussions skull. Varför håller vi på med det vi gör? Jag gör det för att jag uppskattar bankörning under enkla former. Du gör det antagligen under liknande bevekelsegrunder.

Vi (PSC) håller inte på med det vi håller på med i syfte att föda racingsporten med nya förare, vi gör det för att det är kul. Trots detta tror jag att vår typ av verksamhet föder den "riktiga" motorsporten med fler förare än karting idag om man tar ett "snapshot" av inflödet. Facit ser vi väl om 2-3 år egentligen.

Här håller jag på och försöker rättfärdiga en kul verksamhet mot bakgrund av något som jag hoppas fortsätter vara kul från början till slut. Motorsport.

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
Stämmer bra! Vi har gemensamma evenemang på bana med andra klubbar ett par gånger om året (en gång på Knutstorp och en gång på Sviestad i år) som inte är tävling.
Vi är för små för att ha fler än 14 bilkörningsevent per år (8 på strippen, 4 konbana och 2 banträffar). Som det ser ut just nu har vi ingen dragstrip nästa år och då kanske det blir mer krokiga vägar.

Bromma
Här sen Feb 2003

Pär Hansson skrev:

1
2
Men OK, för diskussions skull. Varför håller vi på med det vi gör? Jag gör det för att jag uppskattar bankörning under enkla former. Du gör det antagligen under liknande bevekelsegrunder.
3
Vi (PSC) håller inte på med det vi håller på med i syfte att föda racingsporten med nya förare, vi gör det för att det är kul. Trots detta tror jag att vår typ av verksamhet föder den "riktiga" motorsporten med fler förare än karting idag om man tar ett "snapshot" av inflödet. Facit ser vi väl om 2-3 år egentligen.
4
Här håller jag på och försöker rättfärdiga en kul verksamhet mot bakgrund av något som jag hoppas fortsätter vara kul från början till slut. Motorsport.

1
Det är ok att betala, det är vad jag gör nu också i egen regi samt om några få vill vara med på ett hörn.
2
Jag uppskattar bankörning under enkla former och häller enbart på för att det är så ofantligt roligt.
Det är bara det att det vore än roligare om det gick att utöva motorsport som vilken annan sport som helst.
3
Absolut ingen sammhällelig plikt att fostra nya förare. Dom får uppstå med automatik ur intresset.
4
Du behöver inte rättfärdiga något, det är kanon att de som håller på håller på. Det är BRA att T,ex Lazzat ordnar så mycket som de gör, beundransvärt! Man kan inte begära mer, det är t.o.m. bättre med skylltar som står på banan än att inte få råd att vara där. Så jag kritiserar absolut inte någon som får saker och ting till stånd.

Det är jag själv som tycker det vore fantastiskt att kunna prova ut saker och ting, öva upp körteknink, för att sedan åka till en träff-tävling och göra bra ifrån mig inför folk. Publik åker även dom till en "tävling" för att det är KUL att se när någon spräcker 10:an eller vad det nu är för tävling.

1970 köpte jag en Camaro, körde ner till Mantorp och gasade, kul. Kraven var låga i DR sportens gryngång. Man tillhörde eliten genom sin blotta existens. Men jag vill ju inte likna det vid någon sportslig prestation. En tegelsten på gasen hade gjort samma jobb. Såhär 30 år senare tycker jag det vore roligt att utöva det hela som SPORT, med allt vad detta innebär. Inte fortsätta att åka till en tävling och hoppas att det funkar med lite tur. Då håller jag heller på i mitt eget garage och pular.
Min personliga åsikt.

Göran Malmberg

Täby
Här sen Feb 2003

Pär Hansson skrev:

1. Märkesklubbar har inte pappor/mammor, men å andra sidan det där som jag skrev om ifråga om engagemang.

2. Men OK, för diskussions skull. Varför håller vi på med det vi gör? Jag gör det för att jag uppskattar bankörning under enkla former. Du gör det antagligen under liknande bevekelsegrunder.

3. Vi (PSC) håller inte på med det vi håller på med i syfte att föda racingsporten med nya förare, vi gör det för att det är kul. Trots detta tror jag att vår typ av verksamhet föder den "riktiga" motorsporten med fler förare än karting idag om man tar ett "snapshot" av inflödet. Facit ser vi väl om 2-3 år egentligen.

4. Här håller jag på och försöker rättfärdiga en kul verksamhet mot bakgrund av något som jag hoppas fortsätter vara kul från början till slut. Motorsport.

1. Nej, det där med pappor/mammor gällde ju vanliga motorklubbar och då kanske främst gokartklubbar, där jag gjorde en jämförelse med vanliga idrottsföreningar och där tävlande ofta är en drivande punkt.

2. Nu har jag bara varit åskådare på banträffar, så jag "tävlar" i stort sett bara, men om jag hade en lämplig bil som jag ville köra på banträffar så skulle det naturligtvis vara för att ha kul. Att folk tycker det är kul att köra på bana för en femhundring utan något större eget engegemang är ju inte precis konstigt, utan det jag undrade över var varför det i märkesklubbar finns fler som orkar lägga ned tid på att arrangera sådana dagar än vad det finns i märkesobundna klubbar.

3. Om du med "riktiga" tävlingsförare menar sådana som kör i långloppsserier så kan det nog kanske stämma, men om du menar sådana som Wirdheim, Ekström, Alx, Storckenfeldt, Göransson, Dahlgren, etc., som har ambition och möjlighet att placera sig i toppen i internationella tävlingar så tror jag fortfarande att det är karting som gäller. Visserligen kan nog banträffar fånga upp många förartalanger, men jag tvivlar på att de någonsin kan ta in det försprång som kartingförarna har när det gäller träning och racevana så att de hinner bli konkurrenskraftiga innan de faller för åldersstrecket. Jag har för mig att det finns 3000 kartingförare i Sverig och med det antar jag att det är antalet som har en aktiv kartinglicens, men antalet som verkligen aktivt kör och äger en tävlingskart är nog inte fler än 1000 varav kanske drygt hälften tävlar mer än några enstaka ggr per år, säg 6-700. Så av en given årskull ungdomar är det kanske 50-100 st. i hela landet som får chansen att testa sin förmåga i en tävlingskart. Det säger sig självt att ur en å extremt liten talangpool så kommer de bästa talangerna att finnas bland de övriga 100 000 i varje årskull som inte haft möjlighet att testa och ett antal av dem kan nog tänkas dyka upp på de betydligt lättare tillgängliga banträffarna.

Men med enbart talang kommer man inte så långt. En kartingförare kör kanske 4-6 heat per tävlingshelg plus lika mycket träning/kval dels på tävlingshelgen samt dels mellan tävlingarna och eftersom de kan köra uppemot 15-25 tävlingar per år så blir det en himla massa täta och hårda rejs de har genomfört när de kommer upp i 18-årsåldern. Dessutom innehåller kartingen en hel del testande med inställningar som inte heller är så lätt att ta igen. Den träningsmängden och vanan tror jag är ytterst svårt att ta igen genom "riktig" racing, eftersom det är lite som Göran var inne på, knappt möjligt att hinna testa rejsbilen och än mindre träna upp sin egen förmåga, speciellt vad det gäller "racecraft".

4. Jag vet inte varför du känner att du behöver rättfärdiga något, det är väl jättebra att nån orkar arrangera saker som även andra har glädje av. Min undran var inte så mycket varför folk i märkesklubbar arrangerar banträffar utan varför det finns så få i märkesobundna klubbar som gör det.

#24, #64, #88
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

AndersY skrev:

jag tvivlar på att de någonsin kan ta in det försprång som kartingförarna har när det gäller träning och racevana så att de hinner bli konkurrenskraftiga innan de faller för åldersstrecket.

Men med enbart talang kommer man inte så långt. En kartingförare kör kanske 4-6 heat per tävlingshelg plus lika mycket träning/kval, de kan köra uppemot 15-25 tävlingar per år Den träningsmängden och vanan tror jag är ytterst svårt att ta igen genom "riktig" racing,

ABSOLUT, det måste till träning. Det må vara kul att köra amatörrace, men man kan inte stå och stampa på samma ställe år efter år. Det är kul att komma in på gymet första gången och se om man bänkar 30 kilo. Men sedan gäller träning 5 ggr i veckan om det ska bli något. Jag skulle inte drömma om att ställa upp i en tävling och bänka 30 kilo. Hur kul det än är för mig och publiken.

Jag körde själv Karting på 80:talet, först på Ösvi ring, sedan Järfälla Mk, och sista klubben jag körde för var Södertälje. Det är heller ingen som bryr sig i vilket märke karten har, utan bara man kom å träna å snackar race i kaffeterian.

Så mycket bilkörnng på ett hanterbart sätt är omöjligt i vanlig racing. Om man inte badar i pengar och hyr Mantorp själv ett par ggr i veckan, men enbart resvägen dit räcker.

Göran Malmberg

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

På frågan varför det oftare är märkes än lokal/intresseklubbar som ordnar banträffar så tror jag det har med storleken att göra. Startande kan man alltid få tillräckligt av, det handlar ju bara om att bjuda in många nog. Men arrangörer och funktionärer är det värre med.

om jag tittar på de motorföreningar jag är medlem i/har kontakt med, så ligger siffran på engagerade människor skrämmande lågt. Tror jag landar på mellan 3-10% ungefär. Och är man då 75-100 och ligger på den lägre halvan är det helt enkelt för mycket jobb.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Göran Malmberg skrev:
ABSOLUT, det måste till träning. Det må vara kul att köra amatörrace, men man kan inte stå och stampa på samma ställe år efter år. Det är kul att komma in på gymet första gången och se om man bänkar 30 kilo. Men sedan gäller träning 5 ggr i veckan om det ska bli något. Jag skulle inte drömma om att ställa upp i en tävling och bänka 30 kilo. Hur kul det än är för mig och publiken.

Jag körde själv Karting på 80:talet, först på Ösvi ring, sedan Järfälla Mk, och sista klubben jag körde för var Södertälje. Det är heller ingen som bryr sig i vilket märke karten har, utan bara man kom å träna å snackar race i kaffeterian.

Så mycket bilkörnng på ett hanterbart sätt är omöjligt i vanlig racing. Om man inte badar i pengar och hyr Mantorp själv ett par ggr i veckan, men enbart resvägen dit räcker.

Men det är ju skillnad på nivåer av tävlande. Bara för att man kör amatörrace så betyder det ju inte att man står och stampar även om det ju är ganska självklart att mängden och intensiteten på träningen inte alls räcker för att bli proffs.

Som i alla tävlingssammanhang så gäller det ju att tävla med motståndare som har ungefär samma förutsättningar, både vad gäller material och engagemang, annars blir det ju snabbt tråkigt. Det är ju därför det finns olika serier, klasser & reglementen.

Ser når man kanske ett tak där man måste öka engagemanget för att utveckla sej vidare, men det känns som då gör man mer än 30 i bänk.
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (3129 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande