Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !?
81 besök idag (2188472 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 410, 411, 412, 413  Nästa>>
   
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 4486



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Nov 2019 11:17     Citera

Måste passa på att fråga för har inte riktigt fattat tanken.
Järnet du monterat mellan kamdrev.
Är det något eget eller samma som audi använder?
Låser det kammarna i en exakt position eller bara låser dreven?
Hur är det tänkt att styra in kockarna rätt, använder man kilspåren för att styra verktygen och sedan låser man dreven efter remmen??


När jag monterade ihop kamrem/drivningen på min mätte jag in alla kammarna genom att mäta lyftet på ventillyftaren.
Men det tog 3-4-5 timmar varje gång att mäta in på det sättet så audi måste ju haft något enklare sätt .

Har du någon uppfattning om hur rätt/fel eller snarare vilken tollerans man får på lyftarna när man använder ditt/Audis sätt??
Jag kunde inte hamna närmare än 2-3 tiondelars med remmen monterad. (det skiljer antagligen lite mer när motorn är igång med tanke på fläder i remmen )

Jag googlade massor på detta men hittade ingen vettig info om det


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7270


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Nov 2019 11:46     Citera

Det är Audi original verktyg köpt på Audi.

Först snurrar man motorn tills den är vid nollan.
Sen sätter man först en låsbult som man gängar in vid en plugg på förarsidan av blocket som låser veven i 0 position innan man lossar kamrem osv.

Och detta verktyg på bilden låser kammarna inte dreven, för dreven sitter bara med kona på kammarna.
Så dreven lossar man och låter dom vara lösa men på plats när du monterar kamremmen, så sen spänner man kamremmen och ser till så allt är rätt innan man drar fast= låser kamdreven på konan.

Jag har dock inte koll på om det skiljer något mot 4-ventils motorn som du körde med.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 4486



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Nov 2019 13:34     Citera

Vad är det som "styr" verktyget mot kamaxeln?? Finns några styrpinnar som styr in i hål på kammen på något vis ??


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Mange K
stockholm/järfälla



Här sen Apr 2005
Inlägg: 2427



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Nov 2019 17:08     Re: Citera

knotan skrev:
Vad är det som "styr" verktyget mot kamaxeln?? Finns några styrpinnar som styr in i hål på kammen på något vis ??


Ska man inte "nolla" kammarna i spåren i bakkant också.? Eller kanske är en annan modell


_________________
M @ g n u s k @ l i n
0705 120 966
Vw Passat tdi bruksbil
A6 2.0 Tdi Ultra bruksbil
RS4 4.2 gasguzzler
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7270


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Nov 2019 23:16     Citera

Om man tar bort kammarna så måste man nolla dom mot varandra, men nu behövdes inte det då glidskenorna för kamkedjorna verkade vara bytta då dom såg felfria ut.

Så här ser det ut på mina kammar, framför kamdrevs konan så är det avslipat och det är denna klack som den ovala inställnings brickan sitter på.



Här hur det är monterat, ovala brickan som bara passar på ett sätt på kammen har ett litet och ett stort hål.




Och verktyget motsvarande tjock och smal pinne, så går då bara att montera när kammarna är helt i linje.
Och hålet i mitten så du kommer åt att lossa eller dra fast bulten för kamdrevet.



EDIT, så här ser brickan ut som sitter på kammen, så den kan inte snurra utan sitter fast i spåret och här ser man dom 2 olika hålen som verktyget monteras i.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 4486



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2019 11:50     Citera

Ååå. Det är nästan likadant på 4 vent. Det är ett kilspår fräst i konan. Å har sett att det finns ett motsvarande fäste för den motorn. Borde hamna på väldigt bra marginal så länge inte topparna är planade. Mellan kammarna är det ju inte justerbart. Iallafall inte på 4 ventilaren. Finns ingen anledning för det orginal.


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7270


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Dec 2019 10:14     Citera

Passade på att tvätta allt när det var borttaget:



Efter:


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7270


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Dec 2019 10:20     Citera

När generatorn ändå var bortplockad så lämnade jag in för test och den ger ända upp till 212 Ampere som mest och visade sig fungera utmärkt. thumbs up




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7270


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Dec 2019 10:25     Citera

Vakuumslangar på motorn bytes, här några av dom gamla.




Sen lite nya delar:




Samt bild på en del av all vätska som byttes:



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7270


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Dec 2019 10:57     Citera

Både min race bil RS8 och denna har tidigare ägare inte fattat att grönt lock på servo burken betyder använd ENDAST VW/Audi GRÖN servo vätska !




För den oljan som var i var ju definitivt inte grön




Så sög ur i somras och fyllde på med rätt och sedan körde ett tag, men nu vid tömning var det fortfarande långt ifrån grönt:




Så det fick bli ordentlig tömning och sköljning.
Satte på genomskinlig slang på returen ner i en dunk sen svänga på ratten fram o tillbaka samt fylla på ny olja då och då och samtidigt snurra på servopumpen tills det bara kom ut ren fin grön vätska thumbs up




Det som kan hända med fel vätska är att du får läckage eller oljud, på min systers A4 fick jag byta hela styrväxeln för dom kört med fel servo vätska så packboxarna läckte för fullt.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7270


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Dec 2019 11:02     Citera

För att lossa ventilkåporna så satt spridare bryggan lite i vägen så den behövde dras upp, jag visste att O-ringarna troligtvis lär fastna kvar om man inte smörjer och donar innan men tänkte att dom kan jag bara plocka ur efteråt.

Men det jag inte tänkte på att original spridarna även har hård plast bricka längst ut utanför O-ringen



Så dessa lossnade ju också och fick fiskas upp där dom låg ovanpå ventilerna, men det gick hyfsat lätt.

Men på en cylinder så var ju ventilerna öppna så då ramlade den ju enda ner i cylindern






Efter att försökt dammsuga upp med smalt rör via tändstiftshålet och samtidigt blåst med tryckluft via ventilerna så fick det bli att försöka fiska upp den.
Lyckades haka i bra men tappade ner igen när jag skulle upp via ventilen, men med lite fett på kroken så lyckades jag till slut, kameran via tändstiftshål och krok ner i spridare hål förbi ventilerna thumbs up





Gick åt många timmar klurande och försök under 2-3 kvällar att få upp alla dessa och värst den i cylindern, suck..

Ville inte riskera att plastbrickan klämdes vid sätes ringen och gjorde en ventil otät, så den skulle upp...


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Alex Eriksson
Märsta



Här sen Dec 2016
Inlägg: 188



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Dec 2019 17:49     Citera

Vilket oflyt, Martin men skam den som ger sig. Vilket pilljobb att få upp brickan i cylindern. Tur du har så mycket utrustning att du kunde lösa det.


_________________
Alex N Eriksson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
super7
Umeå



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3950



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Dec 2019 17:54     Re: Citera

RallyQuattro skrev:

Ville inte riskera att plastbrickan klämdes vid sätes ringen och gjorde en ventil otät, så den skulle upp...

Den hade nog bara åkt ut....ventiler är stadigare än man tror


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Kadett4wd
Ludvika



Här sen Dec 2005
Inlägg: 944



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Dec 2019 20:31     Citera

Varför inte bara montera en krok på kamerahuvudet och fiska upp genom tändstiftshålet?


_________________
Patrick Wetterskog
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7270


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Dec 2019 09:47     Re: Citera

super7 skrev:
RallyQuattro skrev:

Ville inte riskera att plastbrickan klämdes vid sätes ringen och gjorde en ventil otät, så den skulle upp...

Den hade nog bara åkt ut....ventiler är stadigare än man tror

Jo tanken var först att låta den ligga, men den där Mr Murphy dyker gärna upp och jävlas när man minst anar det och hade jag låtit den ligga så kan jag svära på att brickan hade ställt till med något djävulskap


Kadett4wd skrev:
Varför inte bara montera en krok på kamerahuvudet och fiska upp genom tändstiftshålet?

Kameran är ju böjbar och alltså inte är så stabil som en rostfri svetstråd är när man ska fiska..
Sen var det ju lättare nu att bara skjuta in kameran vinklad på plats så den låg där stilla medans jag fiskade med svetstråden utan att behöva snurra på kameran och tappa bort sig samtidigt som du ska försöka kroka fast brickan på kameran, för brickan hamnar ju inte rakt ner under tändstiftshålet utan på yttersidan av kolven.

Med en rak svetstråd via ventilerna och spridare hålet så hamnar man rakt ner i botten på sidan av cylindern där brickan låg då cylindern lutar på en V motor och insuget sitter i mellan cylinderbankerna, så behövde inte böja och trixa som det hade blivit via det mitt placerade tändstiftshålet och kameran är även för tjock för att komma ner via ventilen.


Men det som tog tid var ju funderandet på hur jag ska få upp brickan och testandet med olika sätt att försöka suga upp den och sen först försöka med kroken via tändstiftshålet, tills jag kom på att det gick att få ner kroken bredvid ventilen, men då även tappade brickan vid första försöken innan jag kletade fett på kroken.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
super7
Umeå



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3950



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Dec 2019 17:57     Re: Citera

RallyQuattro skrev:
super7 skrev:
RallyQuattro skrev:

Ville inte riskera att plastbrickan klämdes vid sätes ringen och gjorde en ventil otät, så den skulle upp...

Den hade nog bara åkt ut....ventiler är stadigare än man tror

Jo tanken var först att låta den ligga, men den där Mr Murphy dyker gärna upp och jävlas när man minst anar det

Ja man har haft besök av han några ggr
M5 bricka muttern fanns det inget spår av.... 1 ventil lite
krokig



_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nikel
Uddevalla



Här sen Aug 2005
Inlägg: 12451



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Dec 2019 18:40     Citera

Det är CHF olja i Servon på Audin.
Det är samma olja man använder i Roboten på Lupo 3L.

Det blir inte bra om man använder "Servoolja" (ATF) istället.


_________________
Niklas H S
ZX6R BTG 8.47.3
www.Voxtonus.com
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7270


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Dec 2019 10:10     Citera

Japp, men många som verkar tro att det bara finns en sorts servo olja thumbs down
Är väl iofs nog många som även tror att det bara finns en sorts Glykol också..

Min RS8 så hade ju förra ägaren haft den hos en verkstad (inte dom som byggde den) strax innan jag köpte bilen som hjälpt honom lyfta i och ur motorn och denna verkstad hade hällt i vanlig röd servoolja i bilen
Om jag inte minns fel så var det en Autoexperten verkstad så inte "Harrys bluff och båg" och dom borde ju även sätt den gröna färgen när dom tömde ur servo vätskan tycker man.


Bilder på ihop monteringen:




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7270


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Dec 2019 09:33     Citera

När motorn var klar så blev det byte av växellåds olja och då den har oljekyl slinga via vatten kylaren så tänkte jag att det skulle vara lättare att fylla på ny olja i ena oljeslangen.
Men denna Biltema olje bytar pump läckte rejält samt var riktigt tung jobbad thumbs down





Så till bakaxeln använde jag en bättre pump där man fyller i oljan i pump kärlet och pumpar upp tryck, sedan bara titta på medans den fyller tills det rinner över som på bilden, borde använt denna även till lådan så hade det gått 10 gånger snabbare att fylla den.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7270


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Dec 2019 08:34     Citera

Sen blev det varmkörning utanför garaget och koll att allt fungerade innan fronten monterades.





Efter det blev det bromsvätske byte, så då är alla vätskor utom spolarvätskan bytt





Men funderar nu på att sälja denna ny servade ovanliga S8 facelift med manuell låda, så är någon sugen så skicka PM
Fler bilder har ni på förra sidan.
Pris 69.900kr


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7270


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Dec 2019 11:00     Citera

Här står den på vinterhjulen redo för snön..
Dagsfärskt foto 20 december, regn...



Monterade även nytt 100 Ah batteri för någon vecka sedan för Webasto värmaren slog av efter 15 minuter pga låg spänning, men nu funkar det så det blir varmt och gott i bilen thumbs up


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !?
81 besök idag (2188472 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 410, 411, 412, 413  Nästa>>