Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Monza -75 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 6 besök senaste veckan (59933 totalt) |
Haha Nej, "kör så det ryker" är mottot Om någon undrar varför tempmätaren på filmen visar 102 grader, så stämmer värdet. Jag hade glömt återansluta elfläkten vid tillfället... Ett förtydligande: OBDX-systemet säljs av det svenska företaget Stannum Embedded https://www.stannumembedded.se/ _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||
Tiden går fort...!
Nåja, skriver några rader från när jag var och körde "Turnout Trackday" på GTR Motorpark 2020-09-20. Mycket trevlig tillställning. Som synes dominerade jänkare deltagandet, men det fanns även européer Detta var tredje gången jag körde bana under ganska exakt 2 år (dessförinnan var det 9 ÅR sedan!!) och alla tre gångerna på GTR Motorpark. Banan är kort och knixig; jag citerar Magnus: "Inte riktigt en fullstor racerbana... kan nog kallas en lite 'teknisk' bana bitvis. Sånt gillar vi!" "Gillar och gillar" ... jag vet inte Jag far omkring som en snorloska, och fort går det inte heller Men det är kul i alla fall. Lite med hjärtat i halsgropen då jag tar mig dit (från Ekerö) för egen maskin. Fick till en video också. Välkommen att kommentera _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||
Jag bara gillar hela bilen, det så kul att se och höra den användas
Banan kändes precis som du skrev lite i minsta laget, men jag misstänker att du hade roligt ändå Härlig blandning av bilar! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Hahaa!! Ja höga motorvarv och rappa inbromsningar lyste med sin frånvaro. Ändå känns det när man kör som att jag har fullt upp med att hålla bilen på banan. Det finns förbättringspotential både vad gäller hårdvara och mjukvaran (jag alltså) Och Lennart, våga bara inte fråga om däcken...
Tack Janne! Ja, det är ett väldigt trevligt event och många roliga och coola bilar. Bra arrangörer. Avslappnat (förutom när jag halkar omkring med bilen vill säga) Och banan är verkligen knixig. Inte många meter raka innan nästa 180-gradare!
Tack! _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||
Så här såg det förresten ut förra året jag körde på GTR Motorpark.
Vänster fram. Uppenbarligen varmt därinne Snart kommer Björn D fråga (ännu en gång) varför luftslangarna för kylningen lyser med sin frånvaro. Man kan ju bara hålla med... _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||
MUUUHHHHAAAAHAHAHA!! Dags för garagebesök snart? Så får vi ta och få iordning kylning samt fixa fälgar så du får på däck som är lite klistriga. Jag har svart bälte nu i att göra egna fälgar om det inte finns något som passar.. Däck i den dimensionen du behöver är det ju inte ens skitdyrt... _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Som redan skrivits på annan plats här i forumet så kom jag till slut iväg på Turnout Trackday på GTR Motorpark 2021-05-15. Roligt!!
Mer bilder + filmer kommer snart men bjuder på denna tills vidare - 3 st Rejsa.nu medlemmar (vinkande herren till vänster lite mer än "medlem") Två dagar innan eventet var det dags för vartannat-år-besiktning också, gick bra!! "Coool bil" uppfattade jag ett par gånger På slutet var dom 3 st unga herrar som kollade in bilen. Kul! Bifogar en bild underifrån, tänkte att det nog inte är så många här som kikat under på en Monza _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||
Kul pelle!
Var inte killen som tog bilden medlem oxå? så 4 st totalt.. Har jag nämnt vad jag tror om att prova med liiiite bättre däck och om möjligt lite belägg med bett?? (varför tänker jag alltid på Darth Vader när jag ser din bil?) _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Du menar så det rinnen ännu mer av hjullagerfettet? Kul att se den ute! _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||
Och den låter riktigt pigg oxå, Inte att man tror det sitter en gammal Van motor i ! Hahahah.. men jag tror(!) att med aningen ändamålsenligare belägg så minskar tempen i grejorna, lite som att svarva/fräsa. Ligger du bara gnuggar med stålet, med för lite matning och ingrepp blir det bara varmt. Hade samma symtom med novan när jag körde med OEM belägg, blev bara varmt och fettet rann. Med riktiga racebelägg har jag inte kvar de symtomen. (apråpå bromsdiskussionen här i grannforumdelen, som förövrigt är toppen!) _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Tack för kommentarerna Faktum är att det verkade koka mindre hjullagerfett denna gång. Kanske jag fick till inbromsningarna lite bättre med hårdare men kortare (tid) på pedalen. Sen såg jag nyss att jag kapade min tidigare bästa varvtid med nästan en sekund, trots kyligare väder! 48,61 sekunder (inget banrekord precis men jag kör mot mig själv) Har Björn och jag nämnt att det var rejält halt i början? Foto: Camilla N _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||
Här kommer video från mitt bästa varv där jag sänkte varvtiden med nästan en sekund. Trots en rejält taskig kurvtagning, den näst sista innan målgång...
Kommentera gärna körning, spårval etc! _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||
Markus H (TACK!) har satt ihop en riktig kul rulle från Turnot Trackday på GTR Motorpark 2021-05-15.
8:45 in i filmen dyker jag upp. Kul att se sig själv "från utsidan" Det kränger en del och inner fram "lägger sig" rejält KOMMENTERA gärna! _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||
Kränger en del ja Finns det hårdare fjädrar eller krängningshämmare fram till den? Känns som du kan gå ganska mycket och ändå behålla komfort. Kul blandning bilar! _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||
Stillbilder från filmen, det kränger som sagt + "lustiga" hjulvinklar :
Finns förbättringspotential helt klart Krängningshämmare finns faktiskt dock original, både fram och bak. Fram är 1" vill jag minnas: Det var ett tag sen gummibussningarna byttes. Kanske byta till polyurethane-bussningar? Framfjädrarna är kapade ett varv. Tror man blir tvunget att mäta och köpa lösa, "märkes-oberoende" fjädrar. _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||
Hej!
Är det samma övre kulbultar på Monza som på Camaro och dom andra? I så fall finns det kulbultar med 1/2" längre pinne hos t.ex Summit Racing. Med sådana förändrar du framvagnsgeometrin så att du får ett högre rollcenter fram och mer camber vid infjädring. Borde minska krängningen märkbart _________________ Mikael Söderholm |
||||||
Hej! Inte helt säker, men jag skulle bli väldigt förvånad om det är samma kulbultar. Det mesta på Monzorna är "special" Jag ska kolla för säkerhets skull i Monza-forumen. Men idén är ju bra. Sen är jag för dåligt insatt i framvagnsgeometri för att tänka ut eventuella nackdelar med en sådan ändring...? Tack för tipset! Mer sånt gärna _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Monza -75 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 6 besök senaste veckan (59933 totalt) |