Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2464 besök totalt |
Däcksbredd i Roadsport?
Hej Är det någon som har koll på hur däcksbredden räknas i Roadsport reglementet? Dvs om man räknar 'overall width' eller 'Tread width' eller det som anges på som däcksdimension på däcksidan ex 235/45 R13? Tycker man borde räkna uppmätt bredd på anläggningsytan i mm(tread width), men är det så? _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||
Jag har alltid utgått från att det är måttet som anges på däcksidan.
Grundbredd beror på bilens vikt se under effekttillägg på sista sidan i reglementet. EDIT: stavfel _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Det var därför jag blev lite konfunderad ![]() Kumho V70A 235/45 R13 overall width 236 mm Tread width 216 Avon ACB10 245/45 R13 overall width 221 Tread width 206 ...känns inte riktigt rätt i detta fallet att utgå från däcksidan _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||
Däcksdimension på däcksidan har gällt hittills.
Se det inte som ett problem, snarare en "möjlighet" ![]() |
||
jodå, inser detta, men det är just det som gjorde att jag tyckte Clubman's Formula är lite oklar vad gäller 'grundbredd' på däck. Min 7en med 8" fälgar har en 'möjlighet' medans MOGen med 10" inte riktigt har samma möjlighet pga det dåliga utbudet på gatlegala breda 13"are. -Hade man räknat med verkliga anläggningsytan så hade båda kämparna blivit lika glada ![]() _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2464 besök totalt |