Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? Gotland Ring | << 1, 2, 3 ... 410, 411, 412 ... 511, 512, 513 >> 683 besök senaste veckan (2541478 totalt) |
Måste passa på att fråga för har inte riktigt fattat tanken.
Järnet du monterat mellan kamdrev. Är det något eget eller samma som audi använder? Låser det kammarna i en exakt position eller bara låser dreven? Hur är det tänkt att styra in kockarna rätt, använder man kilspåren för att styra verktygen och sedan låser man dreven efter remmen?? När jag monterade ihop kamrem/drivningen på min mätte jag in alla kammarna genom att mäta lyftet på ventillyftaren. Men det tog 3-4-5 timmar varje gång att mäta in på det sättet så audi måste ju haft något enklare sätt . Har du någon uppfattning om hur rätt/fel eller snarare vilken tollerans man får på lyftarna när man använder ditt/Audis sätt?? Jag kunde inte hamna närmare än 2-3 tiondelars med remmen monterad. (det skiljer antagligen lite mer när motorn är igång med tanke på fläder i remmen ) Jag googlade massor på detta men hittade ingen vettig info om det _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Det är Audi original verktyg köpt på Audi.
Först snurrar man motorn tills den är vid nollan. Sen sätter man först en låsbult som man gängar in vid en plugg på förarsidan av blocket som låser veven i 0 position innan man lossar kamrem osv. Och detta verktyg på bilden låser kammarna inte dreven, för dreven sitter bara med kona på kammarna. Så dreven lossar man och låter dom vara lösa men på plats när du monterar kamremmen, så sen spänner man kamremmen och ser till så allt är rätt innan man drar fast= låser kamdreven på konan. Jag har dock inte koll på om det skiljer något mot 4-ventils motorn som du körde med. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Ska man inte "nolla" kammarna i spåren i bakkant också.? Eller kanske är en annan modell _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi MB e220 All terrain RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||||
Om man tar bort kammarna så måste man nolla dom mot varandra, men nu behövdes inte det då glidskenorna för kamkedjorna verkade vara bytta då dom såg felfria ut.
Så här ser det ut på mina kammar, framför kamdrevs konan så är det avslipat och det är denna klack som den ovala inställnings brickan sitter på. Här hur det är monterat, ovala brickan som bara passar på ett sätt på kammen har ett litet och ett stort hål. Och verktyget motsvarande tjock och smal pinne, så går då bara att montera när kammarna är helt i linje. Och hålet i mitten så du kommer åt att lossa eller dra fast bulten för kamdrevet. EDIT, så här ser brickan ut som sitter på kammen, så den kan inte snurra utan sitter fast i spåret och här ser man dom 2 olika hålen som verktyget monteras i. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Ååå. Det är nästan likadant på 4 vent. Det är ett kilspår fräst i konan. Å har sett att det finns ett motsvarande fäste för den motorn. Borde hamna på väldigt bra marginal så länge inte topparna är planade. Mellan kammarna är det ju inte justerbart. Iallafall inte på 4 ventilaren. Finns ingen anledning för det orginal.
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Både min race bil RS8 och denna har tidigare ägare inte fattat att grönt lock på servo burken betyder använd ENDAST VW/Audi GRÖN servo vätska !
För den oljan som var i var ju definitivt inte grön Så sög ur i somras och fyllde på med rätt och sedan körde ett tag, men nu vid tömning var det fortfarande långt ifrån grönt: Så det fick bli ordentlig tömning och sköljning. Satte på genomskinlig slang på returen ner i en dunk sen svänga på ratten fram o tillbaka samt fylla på ny olja då och då och samtidigt snurra på servopumpen tills det bara kom ut ren fin grön vätska Det som kan hända med fel vätska är att du får läckage eller oljud, på min systers A4 fick jag byta hela styrväxeln för dom kört med fel servo vätska så packboxarna läckte för fullt. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
För att lossa ventilkåporna så satt spridare bryggan lite i vägen så den behövde dras upp, jag visste att O-ringarna troligtvis lär fastna kvar om man inte smörjer och donar innan men tänkte att dom kan jag bara plocka ur efteråt.
Men det jag inte tänkte på att original spridarna även har hård plast bricka längst ut utanför O-ringen Så dessa lossnade ju också och fick fiskas upp där dom låg ovanpå ventilerna, men det gick hyfsat lätt. Men på en cylinder så var ju ventilerna öppna så då ramlade den ju enda ner i cylindern Efter att försökt dammsuga upp med smalt rör via tändstiftshålet och samtidigt blåst med tryckluft via ventilerna så fick det bli att försöka fiska upp den. Lyckades haka i bra men tappade ner igen när jag skulle upp via ventilen, men med lite fett på kroken så lyckades jag till slut, kameran via tändstiftshål och krok ner i spridare hål förbi ventilerna Gick åt många timmar klurande och försök under 2-3 kvällar att få upp alla dessa och värst den i cylindern, suck.. Ville inte riskera att plastbrickan klämdes vid sätes ringen och gjorde en ventil otät, så den skulle upp... _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Jo tanken var först att låta den ligga, men den där Mr Murphy dyker gärna upp och jävlas när man minst anar det och hade jag låtit den ligga så kan jag svära på att brickan hade ställt till med något djävulskap
Kameran är ju böjbar och alltså inte är så stabil som en rostfri svetstråd är när man ska fiska.. Sen var det ju lättare nu att bara skjuta in kameran vinklad på plats så den låg där stilla medans jag fiskade med svetstråden utan att behöva snurra på kameran och tappa bort sig samtidigt som du ska försöka kroka fast brickan på kameran, för brickan hamnar ju inte rakt ner under tändstiftshålet utan på yttersidan av kolven. Med en rak svetstråd via ventilerna och spridare hålet så hamnar man rakt ner i botten på sidan av cylindern där brickan låg då cylindern lutar på en V motor och insuget sitter i mellan cylinderbankerna, så behövde inte böja och trixa som det hade blivit via det mitt placerade tändstiftshålet och kameran är även för tjock för att komma ner via ventilen. Men det som tog tid var ju funderandet på hur jag ska få upp brickan och testandet med olika sätt att försöka suga upp den och sen först försöka med kroken via tändstiftshålet, tills jag kom på att det gick att få ner kroken bredvid ventilen, men då även tappade brickan vid första försöken innan jag kletade fett på kroken. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Ja man har haft besök av han några ggr M5 bricka muttern fanns det inget spår av.... 1 ventil lite krokig _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Det är CHF olja i Servon på Audin.
Det är samma olja man använder i Roboten på Lupo 3L. Det blir inte bra om man använder "Servoolja" (ATF) istället. |
||||||
Japp, men många som verkar tro att det bara finns en sorts servo olja
Är väl iofs nog många som även tror att det bara finns en sorts Glykol också.. Min RS8 så hade ju förra ägaren haft den hos en verkstad (inte dom som byggde den) strax innan jag köpte bilen som hjälpt honom lyfta i och ur motorn och denna verkstad hade hällt i vanlig röd servoolja i bilen Om jag inte minns fel så var det en Autoexperten verkstad så inte "Harrys bluff och båg" och dom borde ju även sätt den gröna färgen när dom tömde ur servo vätskan tycker man. Bilder på ihop monteringen: _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
När motorn var klar så blev det byte av växellåds olja och då den har oljekyl slinga via vatten kylaren så tänkte jag att det skulle vara lättare att fylla på ny olja i ena oljeslangen.
Men denna Biltema olje bytar pump läckte rejält samt var riktigt tung jobbad Så till bakaxeln använde jag en bättre pump där man fyller i oljan i pump kärlet och pumpar upp tryck, sedan bara titta på medans den fyller tills det rinner över som på bilden, borde använt denna även till lådan så hade det gått 10 gånger snabbare att fylla den. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Sen blev det varmkörning utanför garaget och koll att allt fungerade innan fronten monterades.
Efter det blev det bromsvätske byte, så då är alla vätskor utom spolarvätskan bytt Men funderar nu på att sälja denna ny servade ovanliga S8 facelift med manuell låda, så är någon sugen så skicka PM Fler bilder har ni på förra sidan. Pris 69.900kr _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Här står den på vinterhjulen redo för snön..
Dagsfärskt foto 20 december, regn... Monterade även nytt 100 Ah batteri för någon vecka sedan för Webasto värmaren slog av efter 15 minuter pga låg spänning, men nu funkar det så det blir varmt och gott i bilen _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? Gotland Ring | << 1, 2, 3 ... 410, 411, 412 ... 511, 512, 513 >> 683 besök senaste veckan (2541478 totalt) |