Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!** | << 1, 2, 3 ... 28, 29, 30, 31 >> 72 besök senaste veckan (442145 totalt) |
|
Tack alla för er komentarer. Gör nytta i Decembermörkret när både tid och energi är en bristvara.
Torrsumppumpen är en Verdi Sportsman med fyra sugsteg och ett tryck. Returen från turbosarna rinner ner till ett uppsamlingstråg via AN12 slang. På detta tråg finns ytterligare två AN12 anslutningar, en i botten som anluter till ett av pumpens sugsteg och en som ansluter till en breater tank. Ska försöka återkomma med bilder. I förra vecka fyllde jag vatten i kylsystemet, verkade tätt så när på en läckande vattenpumpsaxel, ny pump är nu på plats så kylsystemet bör nu vara skapligt klart. Ca en kvälls jobba kvar på avdelningen motorolja innan även den bör vara ok. _________________ Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon/ www.tuneitmotorsport.se |
När jag testfyllde vatten i systemet läckte det kring pumpaxeln, ny pump är nu på plats. Passade även på att montera nytt termostathus i aluminium i stället för den något sprickbenägna plastvarianten.
Sedan gjorde jag klart oljesystemet, hade lite läckage på turbotråget. Fick byta en AN-nippel då den fått skador efter jag tappat den i golvet och stukat kontaktytan. Passade på att stoppa i en sil i den anslutningen som pumpen suger ur. Sitter likadana i motortråget. Printade och ett drev att montera i skruvdragaren för att kunna köra igenom olja i systemet och bygga tryck. Fick upp 0,5bar vilket kändes ok. Sedan det här med 3d-printning, vilken grej när man skall knåpa ihop något själv Caddandet för att få fram detaljen är absolut en tröskel att ta sig över. Men i övrigt är det en ganska rimlig teknik både sett till kunskap och pris tycker jag. Här kommer några av de detaljer jag kört fram. Först en trotteladapter för att kunna ansluta LS7 e-gasspjället till M60 insuget. Har inte tidigare använt e-gas på egen bil, så det blir intressant. Täcklock med fästen för laddtryckssolenoider. Fästen för mikrobrytare till koppling och broms. Fäste till ventilationstank. Klämma för montering av kablage m.m. Denna har jag i lite olika varianter, med buntband igenom enligt bild sam en variant där buntbandet inte går hela vägen runt utan bara ner i detaljen och vänder. Många av de printade detaljerna har jag haft modellen färdig till ett tag, brukar krävas ett gäng tester innan man hittar rätt och till slut kan köra fram de i rätt material. Är ni intresserade av att veta mer? Skull kunna skriva lite om hur jag brukar gå till väga och vilka material jag använder. Sedan elsystem. Kommer använda MaxxECU Race, CAN-knappsats, den inbyggda lambdan på en banken samt en extra Lambda-CAN modul för bank tvp. Hella e-peda och LS7-spjäll. Traditionella flatsäkringar och relän. Bosch 1300 spridare och VAG-spolar. Här håller jag på att skarva in signalkablarna till ABS-enheten. Är ett standardsystem från en E46a, får se om jag får liv i det. Några dagar efter Jul blev det uppstart, till min lättnad verkar motorn så här långt frisk Remmen till torrsumpspumpen ligger stabilt, lika så multiremmen. Kändes inte helt självklart då mycket av drev och stännare är omgjort. Hoppas det funkar även vid varvstop Detta är status för tillfället, nästa blir att montera bromsslangar och se så bromsarna funkar. Nästa stora mål jag jobbar mot är att få den mappad. Planen är att försöka få till det inom 1-2 veckor, är endel att fixa innan dess men det skulle kännas skönt att ha det klart innan jag går vidare med airjacks, släcksystem m.m. _________________ Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon/ www.tuneitmotorsport.se |
WOW hvilken finish det er på alt du gjor
Skrive gjerne mer om 3D-printingen om du har tid! Trenger selv festebraketter for bensinror og kabler til rorrammen i min TVR. Har kjopt flexroute til mindre diameter kabler, men skulle hatt fester for AN-slanger med mer. _________________ Niels Christian Nielsen '17 BMW 340i M-Sport '67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8 `04 TVR T350 |
Otroligt fränt bygge! Din bil ser ju ut som om den vore byggd av ett fabriksracerteam....
/Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
Ser bra ut! Visst är det fränt med alla möjligheter med 3D printers, vad har du använt för filament till dina motordetaljer?
Min 3D-printer är under transport och det bli mycket kul att se vad som går att tillverka, både som prototyper och sådant som faktiskt använd på bilen! Dela gärna med dig av dina erfarenheter, jag kommer att dela med mig av mina erfarenheter så fort jag fått snurr på det! _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
Väldigt proffsigt resultat.
Ja tack, skriv gärna mer om 3D printning och de tips och metoder du har, och gärna vilken utrustning/program du använder. _________________ Lasse Eklund - Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS - BMW Z4M Coupe '07. BMWCS |
OEM-känslan is strong with this one!
Extremt genomtänkt bygge. Personligen klarar mina ögon inte riktigt den där frontspoilern, men det är ju min högst egna uppfattning och smak. För att inte vara konstruktör (eftersom du klagar över inlärningsnivån för CAD) så gör du verkligen uppfinningsrika, enkla och snygga lösningar. Jobbar du med nåt tekniskt/produktutveckling eller är du typ bibliotikarie? Vad kör du förresten för printer och material? EDIT: Glöm inte genomskinlig krympslang med lim över märkningarna på kablarna förresten. För jag antar att texten inte tål bränsle...? |
Kul att ni gillar den, men tänk på att allt ser bättre ut på bild än i verkligheten.
Lennart, tager vad man haver Dennis, trevligt! Men färdig blir den nog aldrig Anders. Tack, Jobbar med konstruktion/utveckling. Bibliotikarie not so much Tyvärr kanske. Fronten är ett rejält underbett, lie färg snyggar till. Gillar på något vis de gamla Gr5 svulsterna. Nån genomskiljlig slang blir det inte, på gränsen som det är tycker jag Har i kväll lämnat mittdelen på lack. Tänkt färg ser ni på den färdiga fronten. _________________ Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon/ www.tuneitmotorsport.se |
Och så var det ju en grej till.
Tack till Daniel för filmning. Kolla in hans fantastiska 635 BiTurbo projekt. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=20403&sid=437025197c2c5b318f14be578b1c4e0e _________________ Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon/ www.tuneitmotorsport.se |
Härligt med uppstart, grattis!
Smaken är som baken och du skall bygga som du vill såklart. Men jag personligen föredrar en X-pipe på avgassystemet istället för separerade avgasrör hela vägen för att få lite vassare ljud vilket jag tycker passar denna sportbil bättre. Mvh _________________ Fredrik Johansson |
Våra race- och banåkarbilar BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!** | << 1, 2, 3 ... 28, 29, 30, 31 >> 72 besök senaste veckan (442145 totalt) |