Allmänt banåkaforum
Låt oss diskutera bromsar lite!
2 besök senaste veckan (3092 totalt)
1, 2   >>
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35042

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har lite funderingar jag vill dryfta för att se vad ni kan ha för olika åsikter och erfarenheter.

När man diskuterar uppgradering av bromsar så handlar det ofta om att det inte ska gå för varmt, dvs värmetålighet, kylning osv. Finns mängder av vinklar på de frågorna men de är INTE vad den här tråden är tänkt för. Om man har bromsar som inte blir för varma, de varken fejdar eller slits fort pga höga temperaturer, vad finns det för resonemang att byta grejer för att "få bättre bromsar"?

1. Stummare pedal. Ett stabilare ok/konstruktion flexar mindre vilket ger en mindre pedalrörelse. Större total kolvarea med flera kolvar kan säkert påverka stumhet också gissar jag. Det här gör ingen skillnad i hur bra det bromsar men vissa kan tycka det är lättare att dosera vilket kan resultera i bättre inbromsningar för att just för dem blir det enklare att få till det. Men bromsarna bromsar inte bättre

2. Sneslitage. Antingen pga att konstruktionen flexar eller att det är ojämnt tryck över beläggets yta pga exempelvis en enda kolv på en mindre del av den totala arean. Även om belägget har olika tryck mot skivan på olika delar av arean så lär påverkan av "hur det bromsar" vara obefintlig eller väldigt försumbar?

3. "Det suger ju tag som attan" ser jag som en kombo av hög friktion redan vid lågt pedaltryck och hur friktionen förändras med allt högre tryck. Även initial bite ligger med här, eller är en del av detta egentligen helt enkelt. Det här är en smaksak, vissa gillar detta mycket. Men det ger inte heller någon skillnad i bromsprestanda alls. Men får jag gissa att här läggs det en hel del pengar på "bättre bromsar" även om det bara handlar om kurvan av pedaltryck och friktion? Det bromsar inte mer eller effektivare.


Som jag ser det så sitter bromsförmågan till 100% bara i däckets grepp och att bromsgrejerna gör att man kan stabilt ligga med hygglig precision jättenära den friktionen som är max UTAN att däcket "låser". Eller i fallet med ABS pendla minimalt runt ikring denna friktion. Och då kommer vi till slut till pudelns kärna, kan en uppsättning bromsgrejer göra detta sämre och andra bättre? Det undrar jag. Teoretiskt... om man tänker i extremer så skulle det kunna vara kinkigt att hamna på exakt rätt friktion om kolv och belägg är pyttepyytesmå eftersom det skulle kräva extremt höga krafter och därmed problem med flex eventuellt. Men som sagt, jag vet inte om detta är något som kan påverka om man jämför ett enklare original-ok och något biffigare ok man kan "byta upp" sig till.



Så... kan större/bättre grejer, andra belägg och även skivor som kolfiberskivor bromsa bättre??? Bortsett från alla punkterna ovan som stumhet, pedalkänsla, "bett", sneslitage och som sagt för höga temperaturer osv..

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 15393



Det går att bromsa max lika bra oavsett konstruktion. Men du kan nog öka "arean under kurvan" så kan du nog öka den med kraftigare domningar (snabbare till rätt friktion med precison).
Sen har du möjligheten att hålla mer energi i en tyngre skiva.

Bra kylning och bra kontroll är aldrig fel.
Lättare att göra rätt gång på gång.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 4887



Bromsarna behöver bara vara tillräckligt bra. Stumhet och känsla sitter väll ändå främst i konstruktionen av pedalen. Dvs spelar ingen roll hur bra grejor du hänger dit ute på hjulet, om pedalen och dess infästning är som en gammal dildo.

Den största fienden bör väll ändå vara vikten du ska hejda. Dvs en lättare bil gör allt det övriga sekundärt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 115



Lägre vikt och lägre driftkostnader är väl två andra bra anledningar till att uppgradera till bättre grejer
Men i slutändan är det ju som sagt alltid däckgreppet som sätter gränsen.

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35042

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja det kan finnas många olika legitima skäl att uppgradera (alla de skälen kan vi lämna därhän i den här tråden) men om de grejerna man har inte går för varma så så finns det absolut ingen uppgradering som gör att det bromsar bättre. Eller? Kan bättre grejer höja "arean" som Niklas nämner, både genom att komma upp till gränsen bättre men också att det minskar att man trillar över precis så att däcken låser upp.

Helt klart blir en del förare mycket bättre på att utnyttja bromsarna om de har för dom rätt stumhet, rätt "bettkurva", rätt känsla. Utan att bromsarna gör något effektivare, bara föraren som kan utnyttja grejerna bättre.

Men även om jag är tveksam så klurar jag ändå på om prylar kanske kanske på något sätt kan möjliggöra en aningens större "area" som sagt genom att vara bättre på att inte nypa stopp? Eller är det bara bara känsla och användbarhet för föraren och absolut inget annat?

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 4887



Jag är inte riktigt med på vad du vill komma fram till.

Men en sak man kan jämföra med.
En vanlig cykel med "v-bromsar"
Med rätt belägg nyper dem väldigt bra ute vid fälgbanan. Skulle man flytta samma broms in till hjulet nav, skulle man behöva en sjukt mycket längre arm på handtaget för att kunna bromsa.
Byter man däremot till en "mekanisk" skivbroms. Så kan du nypa ganska bra trots att fortfarande har lika kort arm på bromshandtaget.
Monterar du sedan hydrauliskt ok och handtag på samma skiva ,så räcker det med 2 fingers grepp på handtaget, vilket gör att du dels jan hålla styret stabilare, och du kommer inte trötta ut handen när det räcker med att bromsa lite lätt med två fingrar.

Bromsarna kan ju aldrig bromsa snabbare än att däcken låser, men däremot blir ansträngningen för föraren mindre med effektivare sätt att förflytta "energin"från förare genom pedalen ut till bromsar å sist ner i marken.

Vet inte om detta gör någon klokare. Men det jag vill komma fram till är att känslan och ansträngning för föraren minskar, vilket gör att han vågar köra fortare, men det är ju ändå däcken som sätter begränsning, vill man bromsa på kortare sträcka är det lägre vikt som behövs, ja alternativt mer däck i marken

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1122



Diskuteras med eller utan servo?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
erikjakan
Sockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 6138



Det som är viktigt för mig är konsekvens i bromspedalen för att få förtroende för bilen.

Hur man uppnår detta bäst kan ju såklart variera, men Porsche är väldigt bra på det.

Att alltid behöva använda samma Kraft vid inbromsning, oavsett om man kört ett eller 22 varv på bana är viktigt, även att pedalen möter upp med bromstrycket på samma ställe varje gång gör att man kan gå in hårdare och aggressivare i situationer!


På min förra e36a hade jag först glidok ala M3 PFC och mässingsbussningar, dem vart ändå aldrig i närheten av Boxster S oken som jag sen monterade, dem gjorde underverk för bromskänslan på alla sätt.

_________________
Erik Wedlund

Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Mantorp 1.27.4 Ascona A
Kinnekulle 1.00.2 Ascona A
Gotland Ring 1.33.6 Ascona A
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35042

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
erikjakan skrev:
Det som är viktigt för mig är konsekvens i bromspedalen för att få förtroende för bilen.

Hur man uppnår detta bäst kan ju såklart variera, men Porsche är väldigt bra på det.

Att alltid behöva använda samma Kraft vid inbromsning, oavsett om man kört ett eller 22 varv på bana är viktigt, även att pedalen möter upp med bromstrycket på samma ställe varje gång gör att man kan gå in hårdare och aggressivare i situationer!


På min förra e36a hade jag först glidok ala M3 PFC och mässingsbussningar, dem vart ändå aldrig i närheten av Boxster S oken som jag sen monterade, dem gjorde underverk för bromskänslan på alla sätt.


Det där med varierande broms från varv till varv känner jag till som före detta ägare av en M3 E36 Man behövde alltid bromsa med lite marginal för det kunde skilja en del meter i var man fått ner farten rätt. Och pedalen tog olika också beroende på hur lite olika (jätte)varmt det var just detta varvet. Men jag ser faktiskt det som en värmefråga, att tempen var väldigt hög och beroende på var "på gänsen" man låg så bromsade, och svampade, det lite olika. Jag hade aldrig kylslangar på den bilen... Känner du att det mer var mekaniskt/flex snarare än att man alltid låg sjukt nära gränsen tempmässigt?

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35042

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus Bengtsson skrev:
Diskuteras med eller utan servo?


Jag tänkte lite på ABS snarare än servo:

Någon som jobbat mycket med styrsystem för ABS skulle kanske slutgiltigt kunna svara på frågan "vi kan (eller inte) få ut lite lite mer max retardation från den här bromsuppsättningen än den här" (förutsatt inte för varmt osv osv)

Fast hela min tankekrumelur i den här tråden är nog ointressant för OM det mot förmodan faktiskt finns någon skillnad så lär den vara väldigt liten så det är skitsamma ändå




Sorry för mina konstiga kringelikrokiga funderingar.

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2694



Ja du tänker bra snurrigt Magnus fast jag gillar tråden thumbs up .

Bättre bromsar som begrepp tycker jag är väldigt flummigt för det för mig innnefattar för många aspekter. Det finns en fantastisk onlinekurs på Youtube som jag hittade via rejsa där de nämnde något att man vill ha underrotation på däcken vid inbromsning med sådär 10% (kommer inte ihåg exakt siffra). Oavsett så borde detta kunna uppnås med klurig ABS.

Jag som då inte har ABS på räsern får känna mig fram och där blir ledordet känsla, dvs bättre bromskänsla blir för mig bättre bromsar.

En erfarenhet jag har är att får "bättre bromsar" med Yokohama A005 slicks än med Michelin Cup R-Däck . Då menar jag inte bara att slicks har bättre fäste att så jag kan bromsa hårdare (senare och med mer retardation), utan även att känslan för att kunna köra närmare upplåsning är bättre. Detta trots att bromskomponenterna är samma.

_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13922



Här har vi två saker som är viktiga.

knotan skrev:

................................................En vanlig cykel med "v-bromsar"
Med rätt belägg nyper dem väldigt bra ute vid fälgbanan. Skulle man flytta samma broms in till hjulet nav, skulle man behöva en sjukt mycket längre arm på handtaget för att kunna bromsa..............


Bromsarna ska vara så stora att dom precis går in i fälgen....... eller fälgarna ska vara så små att dom precis går över bromsarna.
Tex. går det att åka fort med en e30 med orginalbromsar som är uppsatta på rätt sätt.
Men sätter man på 18"-fälgar ..... så bromsar det inte alls.

Tyvärr styrs detta av tillgången på vettiga däck och fälgar som passar däcken.
Jag skulle mycket hellre åka 16"-fälgar och mindre diameter på skivorna på våran TimeAttackbil...... om det fanns däck att få tag i. (som är ekonomiskt försvarbara)



erikjakan skrev:
Det som är viktigt för mig är konsekvens i bromspedalen för att få förtroende för bilen..........................


Detta är väl viktigast av allt och här finns det mycket att tjäna i att labba med materialet i beläggen, mellan fram och bak.
Hur uppför sig beläggen under värmeökningen som man måste ha, vid inbromsning ?

Dom som kört våra långloppsbilar vet vad jag menar....

Man måste även förstå att problem med okonsekventa bromsar, i den meningen att dom låser upp utan förvarning, ofta sitter i chassit.

Hur lång pedalväg man har, har inte speciellt stor betydelse...... OM den är samma varje gång.



Sedan har tiden man kör, väldigt stor betydelse.
En långloppsbil som körs långa stint.... behöver större bromsar, framför allt stora belägg, än en bil som körs 20 min åt gången. Men inte heller detta ska överdrivas.


Den billigaste uppgraderingen är att trimma den som ska trycka på pedalen....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35042

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Om för hög temp inte är en fråga så är hela min tankegång sprungen ur att man aldrig kan köpa bromsar som bromsar bättre men man kan ibland köpa bromsar som gör att man som förare blir bättre på att bromsa.




Och att jag haft ett litet ytterligare tankespår där jag funderat på om det ändå finns någon liten liten skillnad på hur olika bromsdoningar i sig (inte pga de gör det enklare för föraren) som kan hålla sig lite lite närmare upplåsning över tid (=arean) utan att gå för långt över gränsen och nypa.



Men nu är jag nog klar så kör på med vad ni än vill dryfta, jag ville bara initialt fokusera på mina frågeställningar

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 38



I slutet är det alltid däckets grepp som sätter gränsen för hur hårt man kan bromsa. Så det handlar om att komma så nära den gränsen det går gång på gång utan att gå över den. Det blir enklare om man har mindre flex i ok, okfäste, slangar, pedal, pedalställ och infästning av huvudcylinder. Sen blir det även enklare att få en konsekvent inbromsning med rätt belägg som har (i stort sätt) samma friktionskoefficient över hela arbetsområdet, alltså det temperatur område som man själv har på sin bil under körning. Samma sak gäller även skivorna och vilken stållegering de har.

Sneslitage behöver inte enbart va pga flerkolvsok med samma diameter på alla kolvar eller "en kolv på en mindre del av den totala arean". Man får det mer eller mindre på alla konstruktioner, frågan är hur mycket och hur mycket det påverkar. En sak som kan hända i mer eller mindre extrema fall är att delar av belägget överhettar temporärt under slutskedet av längre inbromsningar. Det här gör att beläggens effektiva area minskar under inbromsningen vilket ökar pedalkraften som behövs. Sen efter en liten raka när tempen i belägget har jämnats ut funkar de som de ska in i nästa kurva. Jag har sett en hel del belägg där det här har hänt, men nästan alltid på en extremt liten del av belägget så att föraren har inte märkt nått, antingen pga för dålig känsla i kroppen eller för mycket flex i allt mekaniskt. Vet ett par gånger som det har märkts, vi gjorde ok till ett nascar team för ett gäng år sen. De hade sånna problem eftersom reglerna va 4-kolvs ok med samma diameter på alla kolvar, vi löste det med individuella belägg för varje kolv vilket löste problemet (i ett race sen blev det förbjudet). Vi har haft samma problem med en race hoj med 2-kolvs ok där kolvarna har i stort sätt samma area som beläggen. Så det här är nått som händer mer eller mindre på alla ok, men som oftast inte märks utan bara kommer fram i extremfall.

Större ok, eller rättare sagt större beläggarea, kan ge just bättre "känsla" vilket gör att det är enklare att ligga på max hela tiden. Det är många Formula Student team som köper våra 4-kolvs ok för att de är lättare än 6-kolvarna. Och de funkar utan problem rent prestandamässigt, men det är enklare att modulera 6-kolvarna. De går in för att göra bilen så lätt som möjligt men inte lika "lättkörda".

Så frågan hur "hårt" man kan bromsa, alltså maximala bromskraften är beroende på däckens grepp. Men hur effektivt man kan bromsa beror på skivor, belägg, ok, huvudcylinder, pedalställ osv. Och det är enligt mig minst lika viktigt. Du tjänar inte mycket på att ha mer grepp i däcken om du inte kan utnyttja det till max hela tiden.

_________________
Jon Myhr Wahlén
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
And reas Mill bro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2607



Eddie Varvstopp skrev:
Ja du tänker bra snurrigt Magnus fast jag gillar tråden thumbs up .

Jag som då inte har ABS på räsern får känna mig fram och där blir ledordet känsla, dvs bättre bromskänsla blir för mig bättre bromsar.


Förutsatt att man inte har värmeproblem som förhindrar låsning av däcken så kommer bromsprestanda begränsas av hur nära gränsen för upplåsning av bakhjulen man kan ligga utan att få en instabil bil.

Bromsbalans är ju lurig utan ABS och med dålig ABS. Dvs när man börjar från svala skivor så värms fram och bakbromsar upp olika och beroende på vilka belägg man har så kan den börja låsa upp på ena axeln tidigare. Uppfattas oftast som inkonsekventa bromsar och då börjar man flytta bromspunkten tidigare.

Jag råkade tex ut för lätt fade av frambeläggen vilket ledde till att den började låsa upp bak före fram och en instabil bil under inbromsning som resultat. Detta blev mycket bättre med en annan belägg kombination.

En annan aspekt som jag har slagits mycket med är mängden pedalkraft som krävs för att stanna bilen. Upplever att det är mycket svårare att ligga nära gränsen för upplåsning om det krävs mycket pedalkraft då pedalen är stum och det är svårt att dosera när man får börja ta i för att få stopp på bilen.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3706



Har man ABS kan man förenkla saker genom att säga: om du inte kan låsa hjulen oavsett hastighet så är bromsarna inte tillräckligt kraftiga.

Angående intial bite så kan det absolut påverka bromsförmågan. Har man hög initial bite så rampas bromskraften upp väldigt fort vilket kan göra det svårare att dosera. Men om du har mycket grepp, framförallt hög aerolast plus bra grepp i däcken, så kan det vara omöjligt att låsa däcken från toppfart och då vill du mosa på absolut max friktion som du bara kan direkt. Och eftersom aerolasten går ner i kvadrat mot hastigheten så är den intiala inbromsningen väldigt viktig för den totala bromssträckan.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13922



Andreas Millbro skrev:

..........................................En annan aspekt som jag har slagits mycket med är mängden pedalkraft som krävs för att stanna bilen. Upplever att det är mycket svårare att ligga nära gränsen för upplåsning om det krävs mycket pedalkraft då pedalen är stum och det är svårt att dosera när man får börja ta i för att få stopp på bilen.



Det där har jag också funderat på.

Jag är van med bilar där man får trampa uppemot 100 kg på pedalen. Men då har hela bilarna varit ganska tungkörda och med koplingspedaler som får lårmusklerna att blöda.

Nu har jag Porsche Cup-spec på oken och 380 mm skivor, servostyrning och paddlar att växla med.
6-kolvsoken gör att det blir mycket mindre pedaltryck.... om man inte ska ha 2" huvudcylinder....

Men då får jag mer flex i bromsslangar mm istället och ganska lång pedalväg. (jag kör med slangar i hela bromssystemet)

EDIT: Ang storlek på cylindrar..... så är det h-cyl bak som måste vara stor, för att få balans.
Skulle jag sätta en "normal" cylinder bak, så skulle jag i princip behöva en 12 mm cylinder fram.......... och därav den långa pedalvägen ihop med 6-kolvsoken.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 842



Större bromsar ger längre tid "on the limit" än mindre och ger bättre recovery mellan bromsningarna. Större massa och större belägg. Större diameter ger mer bromsande moment. Visst är det däcket som begränsar, men anta att du "mättar" bromsarna värme-mässigt i inför en kurva och sen ska kliva på bromsarna igen efter en kort raka - då har du mer marginal om du har mer belägg och mer skiva att jobba med. Men det är bara hur man hanterar värme. Större belägg ger ju mer marginal om man räknar hur stor yta man har som kan fördela kraften - teoretiskt räknar man ju bara på en punkt, inte en yta (om man tänker klassiskt och enkelt) och då är det ju bara välja en friktion i den punkten så har man ju sitt moment. Men sen är det det där med värme och vad som händer. Går man från flytande ok till häftiga fler-kolvare så får man ju oftast större belägg och de ger bättre egenskaper även om belägg materialet är samma. Limit är dock ännu däcken förstås. Kylning ger ju mycket, men du kyler ju sällan belägget forcerat. Skivan blir kallare, men det blir ju mer för att klara hela varvet, ite en specifik kurva. Så nej, de kan inte bromsa mer, men ja, större kan bromsa mer beroende på hur man menar.


Det ska vara konsekvent, lagom stum och myndig känsla och god "pang för peng". men att gissa sig till vad som behövs... Eller att ha en god initial gissning är ju svårt.

Många byter ju för att det är ballt. Det är mycket skit man gör med sin bil för att det är fränt och för att det är fränt att det kostar pengar. Men det är ju en annan aspekt. Generellt gör många det i onödan - kylning ger nog egentligen mest, speciellt tillsammans med belägg. man kan ju på kul testa att söka här på Rejsa och kolla hur många svar som lyder "nej skit i det, byt belägg och vätska och fixa kylning och ut och kör iställlet" - det är många trådar det! Om jag tänkt byta bromsar åp bilen jag kör ungarna till dagis med? Jaja, självklart, det måste man ju... Hur fan skulle det se ut annars??? Det är ju ett måste ju!

_________________
Henrik Eriksson

Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 842



ButterflyRacing skrev:
Här har vi två saker som är viktiga.



Bromsarna ska vara så stora att dom precis går in i fälgen....... eller fälgarna ska vara så små att dom precis går över bromsarna.
Tex. går det att åka fort med en e30 med orginalbromsar som är uppsatta på rätt sätt.
Men sätter man på 18"-fälgar ..... så bromsar det inte alls.





Har lärt mig att acceptera det men jag har inte riktigt fattat varför - är det masströgheten på hjulet som gör så stor skillnad alltså? Alltså även om slitbanan är lika bred och du har samma ytterdia på däcket? Har försökt räkna på det i omgångar, men inte landat i nåt vettigt.

_________________
Henrik Eriksson

Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 936



Magnus Thomé skrev:
erikjakan skrev:
Det som är viktigt för mig är konsekvens i bromspedalen för att få förtroende för bilen.

Hur man uppnår detta bäst kan ju såklart variera, men Porsche är väldigt bra på det.

Att alltid behöva använda samma Kraft vid inbromsning, oavsett om man kört ett eller 22 varv på bana är viktigt, även att pedalen möter upp med bromstrycket på samma ställe varje gång gör att man kan gå in hårdare och aggressivare i situationer!


På min förra e36a hade jag först glidok ala M3 PFC och mässingsbussningar, dem vart ändå aldrig i närheten av Boxster S oken som jag sen monterade, dem gjorde underverk för bromskänslan på alla sätt.


Det där med varierande broms från varv till varv känner jag till som före detta ägare av en M3 E36 Man behövde alltid bromsa med lite marginal för det kunde skilja en del meter i var man fått ner farten rätt. Och pedalen tog olika också beroende på hur lite olika (jätte)varmt det var just detta varvet. Men jag ser faktiskt det som en värmefråga, att tempen var väldigt hög och beroende på var "på gänsen" man låg så bromsade, och svampade, det lite olika. Jag hade aldrig kylslangar på den bilen... Känner du att det mer var mekaniskt/flex snarare än att man alltid låg sjukt nära gränsen tempmässigt?


Återvänder lite till det här med varierande broms från varv till varv. Jag har upplevt det som kallas för pad knockback. Nästan alltid kommer detta när man kört den längsta rakan på banan och har som högst fart (antagligen för att det hinner hända mest den sträckan). Behöver alltså trampa en extra gång för att få förtroende för bromsarna när jag behöver dom som mest.
Tyvärr tycker jag inte att det blev bättre efter att ha bytt frambromsarna heller.
Men om detta löste sig med bättre bromsar så vore det helt klart ett skäl att byta.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92
Montegoblau
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1332747#1332747
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13922



SevenEight skrev:
ButterflyRacing skrev:
Här har vi två saker som är viktiga.



Bromsarna ska vara så stora att dom precis går in i fälgen....... eller fälgarna ska vara så små att dom precis går över bromsarna.
Tex. går det att åka fort med en e30 med orginalbromsar som är uppsatta på rätt sätt.
Men sätter man på 18"-fälgar ..... så bromsar det inte alls.





Har lärt mig att acceptera det men jag har inte riktigt fattat varför - är det masströgheten på hjulet som gör så stor skillnad alltså? Alltså även om slitbanan är lika bred och du har samma ytterdia på däcket? Har försökt räkna på det i omgångar, men inte landat i nåt vettigt.


Ja så måste det ju vara., men oftast blir ju ytterdiametern större på ett 18" hjul, än ett 14" som tex e30 är byggd för.
även däcken är tyngre i periferin.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Allmänt banåkaforum
Låt oss diskutera bromsar lite!
2 besök senaste veckan (3092 totalt)
1, 2   >>