Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (3129 totalt) |
i amatör-racing, så tror jag inte att resultatet är den viktigaste ingrediensen utan själva upplevelsen totalt (byggnation med kompisar/atmosfär under racehelger/umgänget med kombatanterna etc).
att få åka iväg ett par stycken och träffa likasinnade och koppla av är iaf min stora behållning i racing. om det senare visar sig att det gått bra är en ren bonus som är kul att ha kvar i minnet. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Re: Detta med Trackdays / Öppen körning på Mantorp
1 Jag vill inte påstå att amatörracing är att stå och stampa, utan beskriver kortfattat en undermening. 2 Nej, proffs hade jag inte som mål. Mitt mål är att kunna gå vidare och köra och testa på ett sätt som jag tycker är kul. 3 Jo, det är sant men jag kan inte släppa tanken att man skulle kunna köra fortare om man gjorde si eller så. och då vill jag testa detta. Vi är inte alla lika och jag annammar vad jag tycker är kul ovavsett övriga omständigheter. 4 Ungefär så som jag uttryckte det för kart-tiden. Skillnaden är möjligheten till nästan obegränsad körning på egna villkor, vilket passar mig som handsken. 5 Att träffa likasinnat folk är alltid roligt och ligger inte i konflikt med att kunna träningsköra obehindrat. Dude, det är bara att vara oerhört nöjd när omständigheterna sammanfaller med ditt intresse. Tyvär gör det inte det för mig, vilket känns lite trist. För mig är ett resultat värt något när jag fått göra mitt yttersta. Sedan spelar det mindre roll vilket resultatet är. Ett dåligt resultat är lika lärorikt som ett bra, nästan mer. Men får jag inte göra det jag tror är bäst så blir alla resultat utan värde. Knepigt att förklara vad jag menar. Egenterligen har jag det ganska kul som det är.... Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re: Detta med Trackdays / Öppen körning på Mantorp
För bara några år sedan fanns det i princip inga märkesoberoende klubbar som arrangerade gatbilsbanträffar helt utan racing. Din kommentar tidigare i tråden om att det är trist att byta klubb o kompisar vid bilmärkesbyte är en av grundanledningarna till att jag startade Rejsa ![]() _________________ ![]() |
||||
Re: Detta med Trackdays / Öppen körning på Mantorp
Märkesssammanslutning har en poäng i och med att man kan ha en reservdelspool och odla specifika kunskaper. Men vad bilintresset och körandet anbelangar så tycker jag att alla möjliga bilar ska deltaga, och att klubbverksamhet ska ha detta som samlingsfaktor. Aktiva sysselsättningar som sammanhållande faktor ger konstruktiva diskussioner mellan medlemmar, och tar bort fokus från märkesdiskriminering. Att ha bättre körteknik som upphöjt mål är givande men att ha hyllning av ett märke som diskussionsämne är fördärvande. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re: Detta med Trackdays / Öppen körning på Mantorp
[quote="Göran Malmberg Märkesssammanslutning har en poäng i och med att man kan ha en reservdelspool och odla specifika kunskaper. Men vad bilintresset och körandet anbelangar så tycker jag att alla möjliga bilar ska deltaga, och att klubbverksamhet ska ha detta som samlingsfaktor. Göran Malmberg[/quote] Jag är ju relativt ny här på rejsa men vad jag tyckt mig förstå så är rejsa "enbart" ett forum på internet - inte en klubb eller förening. Det du beskriver låter som att du helst skulle vilja se att folk med seriösa attityder samlades till en rejsa-klubb med syfte att främja bankörning för medlemmarna. Fördelen med klubbverksamhet i detta sammanhang är den sociala kontroll som finns där. Kommer du på en klubbträff på en bana så kan du inte bete dig dåligt för alla vet vem du är, ditt namn finns registrerat och du stöts snabbt ut ur gemenskapen om du inte visar respekt. Jag tror att de sammanhang där rejsa-folk är välkomna idag (t ex Impreza-klubbens bankörningar) funkar trots bristen på organiserad rejsa-klubb mycket tack vare Magnus krav på att man inte får vara anonym på rejsa. Det gör att oseriösa hålls borta p g a samma sociala tryck som jag beskrev ovan. _________________ Toni DAngelo, Stockholm Citroen Xantia Activa TCT -96 som banbil |
||||
Re: Detta med Trackdays / Öppen körning på Mantorp
Måste först säga att allmänt, (för att undvika missförstånd), sett tycker jag det är bra med klubbar, alltså även märkesklubbar. En klubb ska ju ha en stadga som säger vad den har som målsättning. Om bankörning och bilars teknik är det man i första rummet vill utöva så så är en klubb med dylika stadgar bra. Alltså inte en ren tävlingsarrangörs klubb. Utan mer en klubb som underlättar för bilsportfolk att utöva sin hobby, och ta hand om de bitar som ligger utanför en enskilld individs förmåga. Ordna träningstillfällen och folk från olika klubbar kan komma. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (3129 totalt) |