Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dimensionerings filosofier bromseri gatbil
4 besök senaste veckan (440 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311


Trådstartare
Dimensionerings filosofier bromseri gatbil

Varför går man egentligen upp i diameter på huvudcylinder när man byter till ok med större kolvar? Som exempel, Bmw E36. Jmf m3 och 328, m3 går från 54mm till 60mm kolvar och går då från typ 20mm till 25mm i huvudcylinder. Skivan går från 300mm till 315mm. Bak ökar skivan från 294 till 312 men fortfarande med 40mm kolvar så ökning av bromsmoment kommer endast från diameter ökning.

1. Större initial volym innan beläggen ligger an

Sant, det går initialt åt mer olja. Men det är ju mycket små volymer det handlar om. Arean är förvisso ~23% större men avståndet kolven ska flyttas är ju mycket litet. Motiverar det en ökning av huvudcylinder area med 56%? Det är en ganska rejäl ökning. Det här argumentet känns lite vekt.

2. Trycksänkning i kretsen

Större ok kräver mindre pedalkraft för att göra jobbet eftersom hydraulisk utväxling ökar. Genom att öka huvudcylinder kommer man då tillbaka till en vettig nivå på pedalen.

3. Balans mellan fram och bak

Systemtrycket måste anpassas för att få balans mellan fram och bak. Eftersom det bromsar mer med stora ok fram så måste trycknivån ner för att balanser om till bakhjulen.... Det här går ju stick i stäv med problemen man hade på räserbilen, där hade man ju en stor cylinder bak för att få till balansen.

Jag kanske helt har massuppfittat hur man dimensionerar bromssystem. Eller rättare sagt, jag fattar nog inte hur en std huvudcylinder fungerar. Hilfe bitte.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311


Trådstartare
Och varför är det alltid ratio 23:1 mellan dia på ok och vald dia på huvudcylindern?

Otroligt. Rälnade igenom ett gäng olika varianter och alla hamnar på 23. Samtliga frågor ovan skulle få sitt svar om man bara fick reda på varför det är 23.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Ett enkelt praktiskt svar är att om man inte går upp i storlek på huvudcylindern så bottnar oftast pedalen innan man får full bromsverkan. Det är inte alls ovanligt när jag provkör bilar med ombyggda bromssystem.

Alternativt så blir pedaltrycket så lågt att bromsarna blir svåra att dosera, så man klarar inte retardationsprovet eftersom man låser hjulen direkt.

De flesta bilar har ganska lika mekanisk utväxling i pedalen, och det krävs ganska lika kraft på själva beläggen. Det är nog därför man landar på 23:1.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311


Trådstartare
Men hur kan det bli så? Om pedalen fortsätter röra sig efter belägg ligger an mot skivan så måste ju systemet svikta - och hur du än försöker få in mer kraft så fortsätter det ju svikta? Och vidare då, om du går upp i storlek för att "mätta" sviktet så blir det ju inte mer kraft för det? Okej, du fyller ju systemet med mer olja, då kan det ju funka. Har de som råkat ut för detta varit helt fel ute eller har den handlat om 23,81 --> 25,4?? Här borde det rimligen vara så att flytande ok ahr större problem än fler-kolvare.

Det senare, med lågt pedaltryck köper jag rakt av.

Det sista är ju ändå bara fascinerande. Man blir liksom så nyfiken på vem som urpsrungligen kom på att "23" är rätt. Googlade, och det verkar ju som att "23" gäller även för motorcyklar. Sjukt.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20316



Re:

SevenEight skrev:
Det sista är ju ändå bara fascinerande. Man blir liksom så nyfiken på vem som urpsrungligen kom på att "23" är rätt. Googlade, och det verkar ju som att "23" gäller även för motorcyklar. Sjukt.
Det är väl en komprimiss som har fungerat och då väljer man att utgå från den när man bygger nästa bil.
Det är ju ingen ide att flödesdesigna varje fall från scratch när det finns prylar från hyllan och gamla bra lösningar som fungerar med dem.
Annars skulle bilarna vara fulla av varierande (3,4,5,6,7,8 kantiga) skruvskallar, med M7,5x0.88 och andra decimalmillimetrar, för varför ska man inte göra allt maxoptimerat.

Det finns fast steg av kolvstorlekar, och som Gustaf nämner är erfoderligt trygg på beläggsytan ungefär detsamma.
Utväxlingen på pedal är nog också en fördel att ha ungefär samma så man inte behöver järnspett som pedalarm för att minska flex.

Skönt att hitta bra odokumenterade (?) sanningar att utgå från thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Grejen är ju att med en mindre huvudcylinder så ger samma pedalkraft högre tryck i systemet, vilket "ökar svikten" så att säga. Hade man oändlig pedalväg skulle det ju till slut bli tillräckligt för att bromsa men så ser det ju inte ut.

Jag har varit med om fall där det räcker att gå upp "ett steg" men oftast handlar det om att man börjar på säg 22 mm diameter men behöver 25,4.

23:1 hänger väl ihop med de andra faktorerna som är givna, till exempel vilken kraft man kan bromsa med - pedaltryck (eller klämkraft i handen för motorcykel).

Någon som vill bolla mer med teorierna och siffrorna kan gärna göra det också :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Skruva banåkabil
Dimensionerings filosofier bromseri gatbil
4 besök senaste veckan (440 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande