| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Större ledning från bromsvätskebehållare?
|
2 besök senaste veckan (713 totalt) |
|
Behöver ledningen från bromsvätskebehållarna till huvudcylindrarna vara grövre än ledningen från cylindern till oket?
Sist jag byggde något använde jag stålomspunnen pfte-slang i samma dimension innan och efter huvudcylinder, men han aldrig provköra den bilen ordentligt. Sen hörde jag nyligen att det kanske va bra med grövre ledning in. Har aldrig tänkt på det innan, men blev fundersam. _________________ Nicklas Törnros |
||
|
Jag kör med "standarddimension" och det fungerar bra. Grövre ledning är knappast någon nackdel (förenklar kanske framförallt luftning).
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Men om man har 3/16 bromsrör från cylindrarna så ska det räcka med 3/16 även till cylindrarna?
För det är det du menar med "standarddimension" Gustaf? Sen hade det ju såklart inte varit någon nackdel med grövre. _________________ Nicklas Törnros |
||
|
Ja, mina slangar mellan behållare och cylindrar är inte grövre än så och många bilar jag besiktar har samma upplägg. Flödet är ju minimalt...
That said, skulle jag själv speca upp från grunden skulle jag nog, om möjligt, välja grövre. Som Håkan säger är det oftast gjort så original. Dessutom är en tygspunnen originalslang från till exempel BMW mycket smidigare än rör och stålspunnen slang som det lätt blir annars. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
Fast oftast har man väl fler rör från cylindern än till? Tex en krets i cylindern matar två ok och det går två rör från cylindern. Samma mängd vätska som ska gå till oken ska då sugas från behållaren i ett rör, halva kapaciteten. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Det fyller ju upp cylindern i viloläge. Och när luften är borta behöver det inte fylla på mycket för att kompensera slitaget på klossarna.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (713 totalt) |