Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Lätt bra batteri? | << 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (10395 totalt) |
Jag resonerade rätt ingående om det med en person som är mycket insatt i batteriteknik och bilelektriska system och han tyckte inte att det skulle vara något problem. Men han rekommenderade starkt att alltid ladda batteriet med den speciella laddaren mellan körningar så att man alltid startar med så fulladdat batteri som möjligt. Vi har oftast följt det men inte riktigt. På 5x4 timmars rejs har batteriets prestanda inte ändrats alls, och bilen startade lika fint nu i januari (då hade den stått sedan september). Det har funkat så pass bra att jag övervägt att använda ett likadant batteri i Caprin, faktiskt. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jag har haft ett biltema gel i min golf nu i 3 år, aldrig underhålladdat och bilen står ju mest i garaget och skäms nuförtiden.
Jag är väldigt nöjd med tanke på priset och hur bra det funkat. _________________ Niklas Jonsson LMS Crew -- VW GTI Clubsport |
||||
Trådlyft, har efter två säsonger dödat mitt Odyssey PC680MJ och letar nu nytt lättviktsbatteri.
Har enklare batteriövervakning och underhållsladdar när bilen står. Vad finns det för bra alternativ? Vågar man hoppa på ett LiPOfe? Vill ju inte riskera att elda upp bilen. Inte intresserad av att betala en mindre förmögenhet som jag sett vissa batterier som kostar 15-20K (lite blox mfl). Typ max 6000kr, funkar att starta min bil med, väger inte mer än max 6-8Kg och börjar inte brinna. Panga på med tips _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Jag tror att Odyssey battaerierna klara sig bättre om man bryter huvudströmmen på bilen och sedan laddar upp batteriet när man börjar köra igen. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Så är det säkert, funkar sisådär på en bil med ganska mycket minnesfunktioner som jag gärna slipper ställa om stup i kvarten. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Jag har ett Multipower MP22-12C, är liknande prestanda som ett PC680 men kostar mindre än hälften.
Detta blir femte året på min nu men funderar på att skaffa nytt då det verkar tappat lite prestanda, ska mäta upp det först dock för att se säkert. Har funderat på att köpa ett sånt här istället https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-bat Är nog egentligen lite för klent för en bil, men det funkar nog säkert ok i några år om man sköter om det. |
||||
Jag har använt Lithium batteri, EarthX 680, i några år nu och kan säga att det har mycket bra startprestanda. Prestandan och storlek är som Odyssé 680 men väger bara en tiondel , 1,7kg. Dock är prislappen större.
Ett par råd om Lithium batterier - Batteripaketen måste ha ett BMS för att förhindra olyckor. - Viktigt att underhållsladda regelbundet, jag laddar varje månad under vinterstilleståndet. _________________ Göran Nilsson |
||||
Såg intressant ut, de hade även ett som hette 900 som verkar lite kralligare trots vikt på endast 2,2Kg. Drog ett mail till Wiborg enginering som jag såg var listade som ÅF. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Jag tror på att inte underhållsladda konstant, empirisk känsla av att det kan döda batterier. Bättre då att sätta laddaren på en timer så den bara kan ladda under en begränsad tid. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
LiPOfe är inte alls lika brandfarliga som de Li batterier som sitter i elbilar. Är bra att ladda ibland men vad jag har förstått behöver man inte ha laddaren inkopplad om man har en huvudströmbrytare. Man behöver även ha en voltmätare för att undvika att starta bilen om spänningen är låg. Laddtåligheten är inte ett absolut mått men batteriet åldras om man laddar det med stor ström. Värt att tänka på är att det är den ström som finns kvar efter att generatorn har försörjt resten av bilens förbrukare. Skulle säga att man vågar hoppa på ett LiPOfe med inbyggd BMS numera. Finns många sköna kg att spara och enda nackdelen är väl pris och att man behöver en ny batteriladdare. Har funnits på specialmodeller av bilar i produktion. Porsche 911 GT3, 911 GT3 RS, and Boxster Spyder https://www.porsche.com/usa/aboutpor Renault Sport Mégane R.S. 275 Trophy & Trophy-R (2014-2017) Jag har kört ett TopEnd 9Ah under förra året, nu blev det inte extremt mycket körning men det har fungerat bra hittils till min 2l motor. 1.6kg är ingenting även mot ett lättare AGM batteri. För din bil vill man nog ha ett 12Ah. Men det är ju fortfarande bara 2kg vilket är sjukt lätt. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
"Mina" topend batterier, och andra lifepo4 börjar inte brinna
Har provat att köra en kniv igenom celler utan eld, lite rök bara innan de dog. Jag kommer få in nya till våren m 12-15-20 utan bms samt 25 och 50 AH med full bms , till tex porschar som även körs på gatan. Kör du gata och inte har huvudbrytare skulle jag rek minst 15Ah När bilen stått ett tag så kommer generatorn ladda på när man startar och då måste ju batteriet klara av den strömmen (Biltemas största lifepo4 mc batteri tål 25 A laddning ) . Keep it flat out / P _________________ // P e r r a P e r _ F o h l s t r ö m |
||||
Ok, vad kommer det vara för spec och pris på 25Ah med BMS? _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
|
||||
25A Batteriet kommer hamna på ca 5000:- inkl moms, kanske lite under
Beror på dollarkurser och frakter som kan variera Funktioner i bms är under/överspännings skydd, 1000A kortslutnings skydd, cellbalancering Har inte fått alla data än, och gör specen själv så inte helt klart innan jag fått hit dem. Men borde bli en RCA ( startström) på 5-700A Vikt c:a 4,8 kilo Just nu har de stängt för nyår, virus och annat elände i Kina Kan posta när de är på g, men Förhoppningsvis under April _________________ // P e r r a P e r _ F o h l s t r ö m |
||||
Jag har ett odessey 680 i min lätta busbil, batterier är ett enkelt sätt att spara vikt och plats (viktigast för mig i min bil).
Men om det är till en gatbil, eller en bil där man tycker driftsäkerhet är viktigt, där är min åsikt att det finns bättre ställen att spara vikt. Ett stadigt blybatteri av god kvalité är inte dumt och i ärlighetens namn är det ju inte jättemycket vikt man sparar. Ett Varta på 74Ah (har ett 15 år gammalt sånt som fortfarande fungerar) väger 18kg, vad motsvarar det, kvarts tank i viktbesparing? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Ok, känns inte riktigt klockrent för mig.
I mitt fall sparade jag 20kg (ganska högt uppe också) på en redan tung bil (1700kg race ready med förare och full tank) jämfört med original batteri. På vissa biltyper är det dyra lättningar, speciellt om man vill bibehålla någon komfort på gata. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Fick svar från svensk ÅF av earthX och de rekommenderade ETX1600 eftersom jag har en 150Ah generator, de var både ganska tunga och dyra 12500kr. De rekommenderade istället Lite blox med dubbla kapaciteten och endast 2kg men det kostade också +10K.
Spontant känns det inte lite konstigt att speca batteri efter hur mycket min generator kan ge som max, gissar att batteriet sällan kommer laddad med 150Ah Är det en utopi att hitta ett stabilt lätt batteri som funkar till min kärra för max 6K? _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Det blir ju maximal laddström och urladdningsström som blir dimensionerande eftersom det är det som kommer ta död på batterierna.
ETX900 t ex står att det tål max 80A laddström, det borde räcka gott och väl i de flesta fallen men de kanske inte törs rekommendera det då en 150A (inget h) generator förmodligen kan trycka på mer om batteriet är rejält urladdat. |
||||
Vilket antagligen kommer att hända då och då om man väljer ett för litet batteri. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Växellådan på din bil, är den dimensionerad efter hur mycket effekt du " brukar" använda, eller för max effekt? 🙂 _________________ // P e r r a P e r _ F o h l s t r ö m |
||||
Skruva banåkabil Lätt bra batteri? | << 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (10395 totalt) |