Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Trimma 206 rc motor
10 besök senaste veckan (1982 totalt)
Skerty

Här sen Nov 2013
Inlägg: 13


Trådstartare
Trimma 206 rc motor

Hej, är de någon här som get sig på att trimma en motor från en peugeot 206 rc?

Den är ju på två liter, jag själv tänker om blocket håller för att borra upp till 2,4l?
Tänker om man skulle borra upp blocket till 2.4l
Plana och porta toppen
Hårdare ventilfjädrar
mc gasare
värre kammar. (Var kan man hitta rally kammar till dom?)
Vev och kolvar för 2,4l.
Extraktorgrenrör

_________________
Jörgen Ökvist
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Re: Trimma 206 rc motor

Skerty skrev:
Hej, är de någon här som get sig på att trimma en motor från en peugeot 206 rc?

Den är ju på två liter, jag själv tänker om blocket håller för att borra upp till 2,4l?
Tänker om man skulle borra upp blocket till 2.4l
Plana och porta toppen
Hårdare ventilfjädrar
mc gasare
värre kammar. (Var kan man hitta rally kammar till dom?)
Vev och kolvar för 2,4l.
Extraktorgrenrör


Om jag inte googlar åt skogen är originalborr 85 mm och slagg 88. Om du ska upp till 2400 cc måste du borra upp till 93 mm diameter. Det är 4 mm mindre cylinderväggs tjocklek.. Volvo B230 har typ 3 mm cylinderväggstjocklek från början. Ytterst osannolikt att det går att borra så mycket.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 3020



Peugeot och Citroën körde rally på XU-blocket, inte EW som sitter i 206:an.

Länge sedan jag höll på med PSA, men om minnet inte sviker helt är det längre slag du får ta dig till, och 2.2 liter är nog max. EW12 har 86mm borr iofs, så lite går det nog att ta upp.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1617



Ska du upp till 2.4 liter är det nog enklare att börja på en EW12 (2.2 liter, borr * slag: 86 mm * 96 mm), sedan är frågan om EW10J4S-toppen passar på det blocket.
Jag vet att folk inte är jätteförtjusta i EW-motorerna av någon orsak. Jag blev avrådd att bygga EW-turbo istället för min XU-turbo, men fattade aldrig riktigt varför. Bäst information om EW-motorerna och trim finns nog att få på 205 GTi Drivers: https://www.205gtidrivers.com/forums/forum/103-non-xutu-engine-mainten . . . .

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Skerty

Här sen Nov 2013
Inlägg: 13


Trådstartare
Tackar för alla svar

_________________
Jörgen Ökvist
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 457



Ska köra 88x92 (borr x slag) i en XU10 (standard 86x86), ger 2.24 liter. Det finns lite mer grejer till just xu-motorerna och det ska finnas custom 100mm vevar men jag vet dock inte vart man får tag på dem.
Min vev kommer från XUD11 med custom stakar och kolvar.

Det är inga som helst problem att montera en XU i 206 om man vill, man behöver ha tag på den övre armen från det övre motorfästet från en Citroen Xsara VTS ph2.

En annan fördel med XU är att blocket är högt, 235mm från centrum vev till topp mot 212.5 för EW10. EW12 är något högre än EW10. Detta gör att man kan fortfarande ha rätt långa stakar fast man ökar slaget.

Största nackdelen med XU är att det är en gjutjärnsmotor.
Måste man tvunget köra EW så skulle jag nog gå på en frankenstein och mixa EW12 botten med EW10 topp. Jag vet en som påbörjade arbetet men jag tror aldrig att det avslutades.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Skerty

Här sen Nov 2013
Inlägg: 13


Trådstartare
Intressant! Vet om de är någon skillnad på Citroens 2.0 16v vts motor? Effekten ska väl vara likvärdig rc:n?

_________________
Jörgen Ökvist
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 457



Re:

Skerty skrev:
Intressant! Vet om de är någon skillnad på Citroens 2.0 16v vts motor? Effekten ska väl vara likvärdig rc:n?


Den motorn heter XU10J4RS och är samma som sitter i 306 GTI. Den levererar 163hk (167 PS) och 206 RC EW10J4S levererar ju 175hk (177 PS) så det är ändå likvärdigt.
Växellådan mellan dem är likvärdig, annan sprängkåpa mellan EW och XU men drivaxlar och växellådsinfästningen är samma. Det är bara att behålla växellådan från bilen du plockar motor ifrån.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Skruva banåkabil
Trimma 206 rc motor
10 besök senaste veckan (1982 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande