| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Trimma 206 rc motor
|
10 besök senaste veckan (1982 totalt) |
|
Trimma 206 rc motor
Hej, är de någon här som get sig på att trimma en motor från en peugeot 206 rc? Den är ju på två liter, jag själv tänker om blocket håller för att borra upp till 2,4l? Tänker om man skulle borra upp blocket till 2.4l Plana och porta toppen Hårdare ventilfjädrar mc gasare värre kammar. (Var kan man hitta rally kammar till dom?) Vev och kolvar för 2,4l. Extraktorgrenrör _________________ Jörgen Ökvist |
||
|
Re: Trimma 206 rc motor
Om jag inte googlar åt skogen är originalborr 85 mm och slagg 88. Om du ska upp till 2400 cc måste du borra upp till 93 mm diameter. Det är 4 mm mindre cylinderväggs tjocklek.. Volvo B230 har typ 3 mm cylinderväggstjocklek från början. Ytterst osannolikt att det går att borra så mycket. _________________ Karl Vestgöte |
||
|
Peugeot och Citroën körde rally på XU-blocket, inte EW som sitter i 206:an.
Länge sedan jag höll på med PSA, men om minnet inte sviker helt är det längre slag du får ta dig till, och 2.2 liter är nog max. EW12 har 86mm borr iofs, så lite går det nog att ta upp. _________________
Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||
|
Ska du upp till 2.4 liter är det nog enklare att börja på en EW12 (2.2 liter, borr * slag: 86 mm * 96 mm), sedan är frågan om EW10J4S-toppen passar på det blocket.
Jag vet att folk inte är jätteförtjusta i EW-motorerna av någon orsak. Jag blev avrådd att bygga EW-turbo istället för min XU-turbo, men fattade aldrig riktigt varför. Bäst information om EW-motorerna och trim finns nog att få på 205 GTi Drivers: https://www.205gtidrivers.com/forums _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||
|
Ska köra 88x92 (borr x slag) i en XU10 (standard 86x86), ger 2.24 liter. Det finns lite mer grejer till just xu-motorerna och det ska finnas custom 100mm vevar men jag vet dock inte vart man får tag på dem.
Min vev kommer från XUD11 med custom stakar och kolvar. Det är inga som helst problem att montera en XU i 206 om man vill, man behöver ha tag på den övre armen från det övre motorfästet från en Citroen Xsara VTS ph2. En annan fördel med XU är att blocket är högt, 235mm från centrum vev till topp mot 212.5 för EW10. EW12 är något högre än EW10. Detta gör att man kan fortfarande ha rätt långa stakar fast man ökar slaget. Största nackdelen med XU är att det är en gjutjärnsmotor. Måste man tvunget köra EW så skulle jag nog gå på en frankenstein och mixa EW12 botten med EW10 topp. Jag vet en som påbörjade arbetet men jag tror aldrig att det avslutades. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
|
Re:
Den motorn heter XU10J4RS och är samma som sitter i 306 GTI. Den levererar 163hk (167 PS) och 206 RC EW10J4S levererar ju 175hk (177 PS) så det är ändå likvärdigt. Växellådan mellan dem är likvärdig, annan sprängkåpa mellan EW och XU men drivaxlar och växellådsinfästningen är samma. Det är bara att behålla växellådan från bilen du plockar motor ifrån. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Trimma 206 rc motor
|
10 besök senaste veckan (1982 totalt) |