Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga bil, vilken skall jag välja?
1, 2, 3, 4   >>
7810 besök totalt
Brumme
Tumba
Här sen Sep 2004

Trådstartare

Har blivit drabbad av banåka bacillen i sommar och tänker därför införskaffa en bil under vintern.
Problemet är dock att jag inte vet vilken jag skall välja, det som skall fixas är endast lättning, bromsar och väghållning, motorn får vänta till senare.
Jag har dock vilda planer på att använda mig av en Volvo 480 T, en sådan bil är billig i inköp och jag plockar lätt ut 170-190HK för knappt några pengar alls och kan vara klar på en helg.

De övriga bilar jag tittat på är:

1. BMW 1802, 2002 + 318, 320, 323 -80tal
2. Alfa 75, sprint/gtv
3. Celica + GT4
4. ?
5. ?

Snälla hjälp en vilsen medmänniska, det spelar ingen roll om det är FWD, RWD eller 4x4 bara det går att ha roligt med och går att utveckla lite utan att ruinera mig.

Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

-Opel Kadett GSi 16V?

Med lättning, bromsar och väghållning blir de ruggigt snabba och man har rent ut sagt sk*tkul med en sån. Fördelen är även ekonomin, bilen är billig och att bygga banbil av den genom att uppgradera sakerna du nämnde är inte dyrt! Kika lite i Superstagetabellen så ser du att de rör på sig rätt bra...

(snart kommer 318is-maffian och vill intala dig annat, men det är bara att stå emot "the dark side" )

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Partisk som jag är föreslår jag givetvis alternativ 1.

Billigt och enkelt att modifiera en 02!! thumbs up

Finns massor av bolt-on uppgraderingar som inte kostar skortan. Letar du runt lite så kan du bygga ihop en 02 med 150 häst, bilstein runt om, vettiga fjädrar och ställbara krängare, ventilerade skivor med 4-kolvsok samt diffbroms för ca 20-25 000 kr. Lättningen kostar ju inte pengar, och bara genom att riva ut allt onödigt så tror jag du kommer ner i ca 950 kg (Gissning).

En sån bil på R-däck är god för fina varvtider med tanke på pengarna!

Dessutom så är den ju bakhjulsdriven vilket är ett måste!

Tumba
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Kadutten fanns inte med i mina funderingar tidigare men jag skall titta in på den också.
BMW 02 är ju alltid roligt men hur är det med reservdelar, bilen har ju dock ett par år på nacken.

Men vad tror ni om 480'n?

Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004

480:n vet jag inte så mycket om.
Men 02:an är hur kul som helst.. folk kommer fram till en spontant och säger "en sån bil hade jag på 70-talet" eller "dom är pigga dom dära bilarna" .. eller "en sån har jag i garaget hemma" osv..

Det finns väldigt mycket delar, även för hårdare körning.

Kadetten är inte heller fel. Har blivit mycket positivt överraskad av deras banegenskaper.
Ja.. de är pigga bilar dom oxå!
Finns väldigt mycket uppgraderingsdelar till Kadetterna.. Och kanske lite mer lättillgängligt.

.. jag håller dock på 02!

Hur som helst... lycka till med ditt val.. ingen här kommer klaga .. vilken bil du än väljer.. (bara du väljer en bil förstås )

Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Brumme skrev:
Kadutten fanns inte med i mina funderingar tidigare men jag skall titta in på den också.
BMW 02 är ju alltid roligt men hur är det med reservdelar, bilen har ju dock ett par år på nacken.

Men vad tror ni om 480'n?

Kika på Kadetten, fördelen är utbudet på grejer. Koni med fjädrar + 288 eller 308mm frambromsar är inga dyra grejer. Stötdämparna kostar som till vilken annan bil som helst (säg 5-6.000 med fjädrar), bromsarna kostar komplett för allt fram ca 1500-2000 (och då är det grejer som egentligen är till för att stoppa en bil på ~2ton)
Vikten ja. Jag vägde min förra lärdagen till 936,5kg, då ska man ändå ha i tankarna att jag även lider av att jag stylar bilen också, så den är inte toklättad utanpå.

Det som jag ser som ett problem med 480:n är delar. Både reservdelar och eftermarknadsprodukter, men rätta mig om jag har fel!

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

480 kan nog vara ett annorlunda val, men hur är det med delar? Var hittar man
lämpliga fjädrar & stötdämpare? Bromsar kanske är de samma som för andra
framhjulsdrivna Volvos?

Alfa 75 är billiga i inköp Det lite dyra är om man anser sig behöva 30 mm stavar
(till framfjärdringen) där ryker 4000 :- 75:an kan många här berätta mer om
(Maz, Kunta m.fl). Jag hade en 70 3.0 ett tag och den gick som bara f-n.

Tumba
Här sen Sep 2004

Trådstartare

oj oj oj nu snurrar det i min huvudknopp.
Vad det gäller Volvon så finns det både fjädrar, stag och dämpare för en hyffsad penning.
Motorn skrämmer jag lätt upp med chip osv, har rastat många äldre M3:or och andra betydligt dyrare potenta bilar med min gamla vita, dock så vet jag inte hur det funkar när det börjar svänga också
Vikt förhållandet blir ca 980kg/170-180hk.

BMW'n har fördelen att min bror har en tom kaross i garaget som endast kräver en motor under huven.

Kadetterna kostade inte mycket i inköp men var hittar man delarna, är det Enem som gäller?

Ja Alfa har ju en lååååååång tradition av rejsbilar men svårigheten är nog att hitta ett lämpligt objekt som inte är spontan lättat (rost) från början.

Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Brumme skrev:

Kadetterna kostade inte mycket i inköp men var hittar man delarna, är det Enem som gäller?

Stötdämparverkstan har bra väghållningsgrejer, gula Koni har vi väl rabatt på där?
Ev. motordelar hos Enem
Bromsar hos nån skrot som har saab, www.sdcc.se har flera köpt ifrån och är nöjda
Däck från valfri däckhandlare (Dude är vass på sånt)

Så det är lättare än du tror.

Fundera på hurdan bil du vill ha bara... en fwd så är Kadetten kalas, är du rwd-människa så kika på 02:orna eller liknande kanske.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Har en garagekompis som byggt en budget-banräser av en 75 TS, han har inte lagt ut en spänn på onödiga prylar men kör strax över minuten på kullen...
Tror han gick plus ett tag på bilen, tjänade mer på att sälja delarna som plockades av än vad den kostat i inköp.

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

480 går fetbort... KAN inte finna till närmelsevis lika mkt kunskap om den som banbil som om de övriga som nämts här. Alla är ett bättre val.

Sen får du säga att du rastat M3 med en sådan hur mkt du vill...dragracing vid rödljus är totalt ointressant! Vänta tills det svänger...

02 är kanonkul och det finns en hel del delar om man rör sig i rätt kretsar.

Kadett 16V är sjukt potent med bara gula Koni. Det har polarn visat i långlopp. Å dom har inte ens lättat än.

Alfa 75 vinner ju + på bakhjulsdrift och ballans. Lättar du så försvinner ju det mesta som är av lite tveksam kvalisort...

E30 av ngt slag är bevisat snabba med mkt enkla medel. Man kan ha ruggigt kul och åka riktigt snabbt med tom en 318 på 100hk med lite dämpare och lättning.

om du kan tänka dig en lite äldre vagn kolla även på en Mini. Rolig så det förslår och riktigt billiga delar. Dock engelsk kvalite.

Sen att det optimala valet är en 318is, det vet ju alla... Var ju tvungen att säga det bara för att det förväntas av mig...

Brumme
Tumba
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Bromsar hos nån skrot som har saab!!!!??????

Stopp stanna vet ni något som inte jag vet? fast jag vet ju ingenting ( ännu)

Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Bromsar och dylikt är i det närmaste standardgrejjor, så där finns det mycket att hämta som passar rakt av eller med mindre modifieringar ...

Göteborg
Här sen Nov 2002

Något som folk kanske missat är att många 75or har diffbroms orginalmonterat...
Dessutom är de oförskämt lätta från start och det är enkelt att kasta ur mer.

BMW 330i -05
Citera
Självklart
Linköping/ Vadstena
Här sen Sep 2004

Kadett

Jag tävlar i mellansvenska långlopps serien med en kadett Funkar kanon ..
vi har ok från saab skivor från vectra o pagid blå...
kondiff. riktiga dämpare o bussningar . jaktlund mappad motor
bästa tid vi har gjort e 1.12,4 på sviestad
billig o driva funkar kanon

BMW e46 banbill
Citera
Brumme
Tumba
Här sen Sep 2004

Trådstartare
visst jag har kikat extra mycket på alforna det erkänner jag men tittar på man på reportage bilder från banträffar osv så står ju 90% av bilarna med huvarna öppna och oftast med en huvudkliande ägare/förare bredvid, är detta något typiskt

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm varför går 480 fetbort????
480 är vällen en Hollänsk renult, eller hur var det????

Mantorp
Här sen Nov 2002

fuling skrev:

Varför skulle den vara ett bra val? Ge mig en anledning till att välja den som banleksak före de andra nämnda...

Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

fuling skrev:

det räcker för att jag stryker den från listan

Växjö
Här sen Jun 2003

480 är väl en daf med renaultmotor ??

Göteborg
Här sen Nov 2002

Brumme skrev:
visst jag har kikat extra mycket på alforna det erkänner jag men tittar på man på reportage bilder från banträffar osv så står ju 90% av bilarna med huvarna öppna och oftast med en huvudkliande ägare/förare bredvid, är detta något typiskt

Det är ju för att alla vill kolla på motorn...
Sen är det ju skönt att ventilera bort värmen. Själv öppnade jag huven två ggr senaste mötet, båda gångerna för att folk ville koll på motorn.

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
1, 2, 3, 4   >>
7810 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande