Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
"How to Find SECONDS Next Time on Track"
3328 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kommentera gärna hans video och hur du känner att du kör själv till exempel thumbs up







"Harsh initial steering input"

"Poor brake profile"

"Too violent on throttle"


Punkt tre känner jag igen mig i




"If your driving feels "clumsy" ensure your vision is correct"

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tittade på den där i går kväll - finns ju många idéer och pedagogiker om hur man tar sig effektivast genom kurvan... 😊
Ligger en hel del i det han säger. Hur applicerbart beror givetvis på vilken nivå man är i sin banåkagärning. För vissa är "bromsa klart och sväng" fortfarande snabbaste tekniken (och framförallt safe för trackdayåka). För de lite mer slipade kan tidig turn-in och "flat-car"-taktik vara snabbast. Och detta med att, när man åker "kort spår", tvärtemot ryggmärgsreflexen släppa av på bromsen för att få tebax grepp i rumpan när överstyrningen kommer och därmed kunna åka lite fortare är nå't som jag kommer in på relativt ofta när vi coachar på kurserna.
Att initialt flytta grepp framåt lagom för ökad instyrning genom att trailbrejka och sedan balansera tebax greppet när man väl fått in bilen mot apex för att kunna ge gas tidigt är delikat. Ballongspårets tid är nog förbi om man vill åka effektivt. 😊
Hur man än krånglar till det är det ändå blicken långt fram genom kurvan som är nyckeln.

_________________

Rice and shine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Enklaste sättet att hitta sekunder vid nästa besök, är att det är det andra besöket

Att hitta sekunder mellan det 200 och 201 besöket kräver att du har fastnat i nåt dåligt beteende (eller nu gjort nåt fantastiskt) och att banan är Nordslingan, SPA eller annan bana som är längre än "mannaminne".

Annars är ju ett generellt tips, så hög fart som möjligt ut ur ett kurvparti, sen får man fundera baklänges (del för del tills man är på inbromsningen in i partiet) vad som krävs för att det skall bli så.
Mycket lättare att skriva än att göra

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Enklast (dyrast) är att skaffa en riktig logger så att du kan se spårval/hastighet/in-ut hastighet/växlingar/varvtal/hastighet. Som ett PI-system gör, (de heter väl nåt med McLaren nu).
Man lägger de olika varven på banskissen och följer eller kollar ett diagram. Kan räkna ut ett idealvarv.
Vettel och LeClerk kunde t.ex sitta tillsammans och ge varandra tips och synpunkter

Tävlar man på riktigt så sparar detta sätt många (dyra) varv på banan.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Rätt kul denna jag arbetar själv mycket med detta nu. Har varit fast i den klassiska långsamt-in-fort-ut för länge . Extra svårt är det just att träna om ett beteende som satt sig i ryggmärgen. Fast å andra sidan tröstar det med att man kan bli snabbare på äldre där .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1746



Det jag försöker jobba mest på.

Att bromsar hårt och bestämt sen släppa upp och gå på trailbrake in.

känner att det gör stor skillnad i första kurvan på knuttan att gå in mycket fortare än vad som känns
"tryggt"

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
"How to Find SECONDS Next Time on Track"
3328 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande