Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo S40 -99 - Nya adaptrar och bromsar
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
53188 besök totalt
Vaktkonstapeln
Hallsberg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 146


Trådstartare
Har inte hänt några stora saker här mer än att jag sålt gamla sprutet och köpt ett Link G4+ Atom, som nu är installerat och klart. Så, nu, på onsdag, blir det mappning av maskin. Blir det inga större missöden kommer bilen ut i år, på nästa 5100-körning som är i juli närmare bestämt.
Effekt? Gissningsleken, som vanligt, kan börja!

_________________
Henrik Andersson
Volvo 855 T5 -96
Volvo S40 T4 -99
Volvo S40 T4 -98
www.facebook.com/SaintCroixEngineering
Citera
Vaktkonstapeln
Hallsberg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 146


Trådstartare
Aldrig får man vara glad. Mappningen i onsdag gick inte helt som väntat - plötslig blårök förstörde dagen. Kompressionstest gav bra resultat, så nu ska turbon rivas bort för en översyn. Men vi hann mappa till 0.5 bar i alla fall. Effektmässigt blev det strax under 300 hk vid 0.5 bar, så effekt kommer det finnas när det är klart.

_________________
Henrik Andersson
Volvo 855 T5 -96
Volvo S40 T4 -99
Volvo S40 T4 -98
www.facebook.com/SaintCroixEngineering
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Typiskt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Vaktkonstapeln
Hallsberg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 146


Trådstartare
Re:

knotan skrev:
Typiskt


Typiskt när man är så nära. Men hoppas kunna med 5100 24 juli.

_________________
Henrik Andersson
Volvo 855 T5 -96
Volvo S40 T4 -99
Volvo S40 T4 -98
www.facebook.com/SaintCroixEngineering
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Ny turbo och ut o kör med vad du har (dvs. upp till 0,5 bar) så du får åka lite. Du kanske hittar några chassi-problem eller -brister som "enkelt" kan åtgärdas.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Vaktkonstapeln
Hallsberg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 146


Trådstartare
Re:

ezroller skrev:
Ny turbo och ut o kör med vad du har (dvs. upp till 0,5 bar) så du får åka lite. Du kanske hittar några chassi-problem eller -brister som "enkelt" kan åtgärdas.


Inte helt omöjligt att det blir så, ska fundera på saken. Mapptid hinner jag få, allt hänger på om felet hinner åtgärdas.

_________________
Henrik Andersson
Volvo 855 T5 -96
Volvo S40 T4 -99
Volvo S40 T4 -98
www.facebook.com/SaintCroixEngineering
Citera
Vaktkonstapeln
Hallsberg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 146


Trådstartare
Mappade bilen i går, det enda som inte ville hänga med fullt ut var spridarna, de går på 85% redan vid 1,2 bars laddtryck. Så jag får nöja mig med 1,2 bar så länge. Blir att köpa SMP 1680 cc-spridare:

Resultat: 375 hk och 387 nm i motorn. Från 0,5 bar (förra mappningen) till 1,2 bar gav 103 hk.

_________________
Henrik Andersson
Volvo 855 T5 -96
Volvo S40 T4 -99
Volvo S40 T4 -98
www.facebook.com/SaintCroixEngineering
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Sweet. Mer är väll knappt lönt fartmässigt i ett s40 chassi så bara ösa nu då 😄

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Vaktkonstapeln
Hallsberg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 146


Trådstartare
Här ska det bli mer effekt. Fast först blir det nog värre bromsar. Sedan blir det mer effekt och väghållning.

_________________
Henrik Andersson
Volvo 855 T5 -96
Volvo S40 T4 -99
Volvo S40 T4 -98
www.facebook.com/SaintCroixEngineering
Citera
Vaktkonstapeln
Hallsberg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 146


Trådstartare
Bromspappret.

_________________
Henrik Andersson
Volvo 855 T5 -96
Volvo S40 T4 -99
Volvo S40 T4 -98
www.facebook.com/SaintCroixEngineering
Citera
Vaktkonstapeln
Hallsberg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 146


Trådstartare
Premiärturen avklarad, körde på Gelleråsen i går. Allt funderade fint tills tredje körpasset när växellådan gav upp. Nu är det bara leta ny låda...

_________________
Henrik Andersson
Volvo 855 T5 -96
Volvo S40 T4 -99
Volvo S40 T4 -98
www.facebook.com/SaintCroixEngineering
Citera
Vaktkonstapeln
Hallsberg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 146


Trådstartare
I samarbete med SVS Svets- & Verktygsspecialisten i Skaraborg, har adaptrar till nya frambromsarna tagit form och är klara för årets körningar.




_________________
Henrik Andersson
Volvo 855 T5 -96
Volvo S40 T4 -99
Volvo S40 T4 -98
www.facebook.com/SaintCroixEngineering
Citera
Örjan Lindell
Örebro
Här sen Sep 2017
Inlägg: 83



Mätte de och fixade från "skratch"?

Har ett par Brembo ok som behöver adaptrar för att passa till mitt projekt...

Kostnad?

_________________
Örjan Lindell

Alfa 147 trackday
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113987

Alfa 156 V6 trackday
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112855
Citera
Vaktkonstapeln
Hallsberg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 146


Trådstartare
Re:

Örjan Lindell skrev:
Mätte de och fixade från "skratch"?

Har ett par Brembo ok som behöver adaptrar för att passa till mitt projekt...

Kostnad?


Jag lämnade över allt han behövde, han mätte och fixade allt material som behövdes.

Priset landade på 3500 kr + moms. Vad just dina adaptrar skulle kosta vet jag inte.

Farbrorn som tillverkade adaptarna heter Leif Hallborg och har firman i garaget. Kan starkt rekommendera honom.

_________________
Henrik Andersson
Volvo 855 T5 -96
Volvo S40 T4 -99
Volvo S40 T4 -98
www.facebook.com/SaintCroixEngineering
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo S40 -99 - Nya adaptrar och bromsar
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
53188 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande