Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW "M5" e28 -85 *Plenumet provmonterat* | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (7870 totalt) |
Hej,
Jag har ett projekt som är i det närmaste klart (blir det någonsin klart?) Senhösten 2011 fick jag en 528i -85, motkravet var att ägaren skulle få behålla inredningen. Bilen var i ett komplett skick (sånär som på inredningen) , oerhört solbränd där all plast var bortom räddning. Sista besiktningen var i mitten på 90-talet. Planer för en busbil med lite banträffsambitioner drogs upp och sjösattes. Första versionen skulle bli med jägermeistertema och folierad tvärorange. Bilen byggdes ihop med bromsad diff med högre numerisk utväxling, bromsar från en 7-serie och en trimmad 3,5-liters maskin som stod i garaget. För att få folien att fästa på bilen behövde den flagnande klarlacken slipas av, sagt och gjort. Men tyvärr fäste inte folien på bilen lik förb_nnat Detta var vid påsken 2012, och det var egentligen här någonstans allting spårade ur på riktigt... Första steget mot detta togs när jag beslutade mig för att lämna in bilen för hellack. Den fick då rivas isär återigen, och då rev jag ner ALLT. När den så kom tillbaks från lack så insåg jag att de begagnade lister jag införskaffat helt enkelt inte höll måttet mot den nu vackert brandbilsröda karossen. Lösningen blev att beställa allt nytt från BMW, varje gummi och plastbit som överhuvudtaget sitter på bilen beställdes och levererades. Detta temat här därefter fortsatt, numera har allting varit ur bilen. Inklusive kabelhärvan som öppnades upp och kontrollerades ty det var 10-15 cm med vatten i bilen när jag fick den. Mvh Christer _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
Sedan följde en oerhört lång renovering och monteringsprocess, faktum är att det tog nästan 7 år från att jag fick bilen tills att den besiktigades.
I korthet kan man säga att i princip allt som går att köpa nytt är nytt och det andra är renoverat. _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
_________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
Så vad det egentligen är nu är en klon på en M5 e28.
Med 99% av alla de viktigaste bitarna från en äkta M5, vissa avsteg har dock gjorts. (Bromsar och chassie) Länkarmarna är från M5 e34 -95 (Och Alpina) samt 750 e32, bussningarna är powerflex mjukaste. E34ans hjullager. Bromsar från M5 e34 , 315*28 med bitigare belägg osv. Bakbromsarna är från en 540 e34 Touring, 300*22 mm, med bitigare belägg. Motor och låda är från en M5. Diffen är en motorsportdiff med högre spärrverkan och 3,73:1 i utväxling. Rattstången är bytt mot en nyare modell för att få justerbar ratt. Mitt kommande mål är att försöka få bilen godkänd som den står hos SFRO. _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
_________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
Imponerande renovering! Påminner extremt mycket om en M5:a jag såg i USA för några år sedan.
http://www.mye28.com/viewtopic.php?f Var det denna som hade vit skinninredning från början? Fanns väl egentligen bara i Sydafrikanska M5:or om jag inte missminner mig? Fanns som option till E24 dock. _________________ Mikael Färnström BMW E24 BMW E28 BMW E39 BMW CS #3981 |
||
_________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
Stort tack! Denna 528an hade vitt sportskinn , oklart vart den kom ifrån från början. Mvh Christer _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
Urpårning är väl det minsta man kan säga... Imponerande renovering och helrätt recept inkl val av kulört! _________________ Mats Forssén Mondial T |
||
Mycket fin bil!
Jag har börjat att uppskatta "replicor" mer och mer. Dels kostar ju en original E28 M5 astronomiska summor, om det ens går att hitta en, och de bilarna törs man ju inte använda. Och framför allt; en replica kan man bygga/modifiera på det sätt som man själv vill ha den vilket men oftast inte gör med en orginalbil. Jag är otroligt förtjust i utseendet och känslan hos äldre BMW. De bumsar som jag sålt och saknar mest är M5 -90 och en manuell 735i -88. Båda var diamantschwartz. Kul att följa din tråd! /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||
Jag hittade en sammanställning kring vad som är gjort med bilen.
Den är på intet sätt komplett , men den ger en fingervisning om vad som är gjort. Kaross: Slipad och målad i Zinnoberröd(in och utsida) , Alenäs billackering Stötfångarna (F&B) blästrade Stötfångarna (F&B) målad i Zinnoberröd, Alenäs billackering Nya lister till: Dörrar, inre och yttre Rut-tätningar Skraplister x4 Motorrum Bagage Stötfångare fram inkl nummerplåtshållare Bak Samtliga exteriöra karosslister på dörrarna Shadowline Taklucka Rutlist , framruta Rutlist, bakruta Samtliga sidorutor är våtslipade och polerade Ny vindruta Nya dörrhandtag , x4 Infräst "BMW Motorsport" i dörrhandtagen Nya strålkastare, kompletta. V&H Nya dimljus, kompletta, V&H Lock invid dimljus, V&H Nya ramar d:o , V&H Nya bakljus, kompletta, V&H Nya sidoblinkers, V&H Nya blinkersglas fram,V&H Renoverade insatser d:o M5 e28ans frontläpp M-vinge Nya backspeglar Nya grillhalvor, V&H Ny njure Nytt M5-emblem till grillen Nya emblem, bagaget, M + 5 Nya emblem, BMW, huv och bagage Nya spolarmunstycken Nya torkararmar, V&H Genomföring osv, d:o Fälgar från M5 e28 Underrede: Undersidan är slipad, målad och rostskyddad Nya bromsrör, koppar Ny bränsletank Nya bränsleslangar Blästrad och målat fäste för bränslepump och filter Nytt bränslefilter Ny bränslepump, inline Ny bränslepump , i tank. (Komplett med armatur) Tätningsgummi ,tankpåfyll. Skyddsbleck, bränsletank Motorrum: Alla clips och skruvar i motorrummet är nya Huvlås (kaross och huv) är blästrade och gulkromaterade Div fästen är blästrade och gulkromaterade Servobehållaren är blästrad och gulkromaterad Nytt filter till servooljan Ny dekalsats med alla original märkningar Kabelhärvan är rengjord och våtslipad Nya gasdämpare till motorhuven Huvisoleringen är i ett stycke (M5) Nya clips och fästen till isoleringen Ny tätning mellan huv och kaross Nytt expansionskärl, M5e34 Ny spolarvätskebehållare Motor: S38B36 315hk/6900 rpm S38ans kablage anpassat till e28ans elsystem Iridium-tändstift Elfläkt, Spal , största sugande med kapacitet på 3740m3/h Mont.sats , d:o Ny startmmotor, från BMW M73 (V12) Drivlina: Nya motorkuddar, Meyle HD plus den högra från BMW (grön) Nya växellådskuddar, Meyle HD Ny hardyskiva, Meyle HD Ny förstärkt kopplingsats med organisk lamell och tryckplatta , inkl urtrampningslager. Ny kopplingscylinder Ny slavcylinder Renoverat spakställ med nytillverkade bussningar i brons Lättat svänghjul, 3,47kg mot ~9kg original. Shortshift Nytt kyl Nya fästbyglar och gummin d:o Motorplast, under motorn Interiör Rostskyddat/ljuddämpat all plåt i kupén och bagaget. Bytt instrumentbräda (p.g.a sprickor) Bytt rattstång till nyare modellen Backspegel med kartläsarlampor från M3 e30 Växelspaksknopp "svamp" från lågmilad e28 Ny växelspaksdamask i skinn Ratt , M-tech 1 från lågmilad e28, O370mm Tvättat och impregnerat stolar, baksäte och golvmatta Svart innertak Instrumenthus från M5 e28.(Renoverat och nollställt) Instegslister från M5. Nya pedalgummin Ny gaspedal Framvagn: Nya förstärkta fästen för krängningshämmaren (chassie+fjäderben) M5ans krängningshämmare Bussningar d:o Överfall d:o Krängningshämmarstag, Meyle HD Främre länkarmar, alu från M5 /Alpina e34 Powerflexbussning d:o Casterstag,750 e32 , Meyle HD Powerflexbussning d:o Nya styrstag, kompletta Nytt parallellstag Ny pitmanarm Blästrad och målad balk X-brace Bromsskivor från M5 e34, 315x30mm Renoverade bromsok d:o Nya bromsbelägg , Stoptech Stålomspunna bromsslangar Nya hjullager, SKF Blästrade och målade fjäderben Benen har nya tallrikar Bilstein stötdämpare, Sprint , ombyggda av Forza HR-fjädrar Allt nytt i form av brickor, mellanlager, gummin osv till stötdämparnas infästning. Nya skruv och mutter till samtliga infästningar Bakvagn: Bakvagns brygga från -88 års modell med förstärkning Nya silentblocksbussningar, Meyle HD Nya bärarmsbussningar, Meyle HD Ny övre diffbussning, Meyle HD M5ans krängningshämmare Bussningar d:o Överfall d:o Krängningshämmarstag, Meyle HD Blästrad och målad bakvagnsbrygga Blästrade och målade bärarmar Nya hjullager, SKF Nya bromssköldar Ny handbromswire, V+H Blästrad och målad excenterfäste till wire Nya justeringar Nya handbromsbackar, Brembo Ny monteringssats, Brembo Nya bromsrör Stålomspunna bromsslangar Nya bromsskivor från 540 e34 Touring 302*20mm, brembo Nya bromsbelägg, Stoptech Nya bromsok från 540 e34 touring Blästrad och målad 188-diff från M3 e30, 3,73:1 Shimsad förspänning, ~12 kg Drivaxlar blästrade och målade Drivknutsdamasker rengjorda och behandlade med glycerol Nya skruvar till samtliga bussningar Nya skruv + fjäderbricka till diffkåpa Nya skruv till drivaxlar, 12.9 Renoverade överfall d:o Olja till diffen, Castrol Saf-XJ 75W140 Bilstein stötdämpare, Sprint , ombyggda av Forza HR-fjädrar Allt nytt i form av brickor, mellanlager, gummin osv till stötdämparnas infästning. _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
Tack för alla snälla kommentarer , det gör att det inte framstår så galet som några i min närhet försöker påskinna
Ska beställa katalysator och montera den innan det är dags att prata med Luigi på SFRO igen. Är det någon som har koll på hur specifik de önskar att man är i sin beskrivning av fordonet och dess modifieringar? Stort tack på förhand, Mvh Christer _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
På M5 e34 sitter lambdasonden i en X-pipe som även sitter ihop med kattarna.
Tyvärr får denna lösning inte plats på min bil (frigångshöjden blir alltför låg). Så nu är 4 stycken rostfria böjar ( 45° ) inköpta, ska lämna de till en plåtkonstnär på jobbet för byggnation av X-pipe. _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW "M5" e28 -85 *Plenumet provmonterat* | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (7870 totalt) |