Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1065 besök totalt |
Förlåt en ung spoling utan koll... förklara seven snälla!
Hejsan! ni får förlåta mig, att fråga detta känn så fel, lite pinsamt... men skulle ni, och jag vet att dettta är helt rätt forum, kunna reda ut en del saker åt mig... Sevenbilarna... är de kitcars, eller tillverkas de av en tillverkare? om man vill bygga en själv, hur ska man börja då? ![]() MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||
oj, stort ämne för en liten bil...
I begynnelsen var det Lotus som byggde Seven, men när man i början av 70-talet ville gå up-market med sina bilar fanns det inte plats för sjuan längre (tror man började 58 med den, man hann i alla fall med 4 olika serier). Då klev en stor återförsäljare, Caterham Cars, in och köpte alla jiggar, formar, ritningar och kontakter. man har sen dess tillverkat och utvecklat orginalet. MEN, eftersom konstruktionen är så lätt att tillverka har det sen dess dykt upp en mängd (har hört siffran 169) tillverkare som gör liknande bilar eller kit. Skall du göra den själv kan du börja med två böcker, SFRo:s byggarhandbok samt How to build your own sportscar for as little as £250. Dessutom finns det mängder av hemsidor och forum att läsa på. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Gå in på http://locost.monkeytoys.com om du har tänkt bygga en egen.
_________________ Stefan Sundkvist |
||||
Aha ! En till som börjar se ljuset !!!
![]() Som PP så väl beskriver så är en Seven en lotus från början... Kan tipsa om www.locostsverige.com. Ett forum för sevenbyggare i Sverige. Där finns mycket info... Lite kort kan man säga att det finns tre olika sätt att få sitta bakom ratten på en: Första är att stjäla/köpa en färdigbyggd... trots att det pengar involverade i processen så måste det vara tal om stöld för det kan inte finnas någon vettig sevenägare som sälger sin bil. ![]() Köpa ett kit och bygga ihop en själv. Även Caterham säljs som kit. Finns även mängder med kopior som sälgs som färdiga kit. Bygga en egen antingen efter boken "How to build..." även kallad locost eller efter eget huvud. Finns en hel del ritningar på nätet att använda. Möjlighetern är obegränsade... välkommen i träsket ! ![]() |
||||
var orolig för att jag skulle se ljuset, suck... nu e man fast i ennu ett träsk... ![]() nej, allvarligt så är det kanske inte direkt dags för en locost eller seven än... dock är jag imponerad av alla här som är så duktiga på att bygga! mitt drömbygga är en helt egen prototyp alá Formel Ford för 2/3 pers... MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||
Kommer du ner & kollar på formel forden så skall jag bjuda på en provtur i min seven...
Dessutom var
ett av våra skäl att köpa FFen en gång i tiden. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
trevligt björn! fortfarande osäker dock... om du kunde maila lite mer bilder på den när den har motorkåpa o allt på sig skulle jag bli glad! mvh/ Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1065 besök totalt |