Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
sponsring av tobaksbolag. SLC?
1208 besök totalt
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Trådstartare

ponera att man får förhandlar fram sponsring på något sätt från ett tobaksbolag.

tobaksbolaget vill har klisterlappar på bilen, bilen rullar i till exempel SLC.

vem bestämmer vad? olagligt, eller är det tävlingsledningen som bestämmer?

och om man får personlig sponsring, på te.x en föraroverall, får man ha ett tobaksbolags logga på den?

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004

Re: sponsring av tobaksbolag. SLC?

LuddeR skrev:
ponera att man får förhandlar fram sponsring på något sätt från ett tobaksbolag.

och om man får personlig sponsring, på te.x en föraroverall, får man ha ett tobaksbolags logga på den?

Tror att all sprit och tobaks reklam är olaglig i Sverige, men jag är inte 100%!! Kan lika väl ha fel!

Här sen Nov 2002

Re: sponsring av tobaksbolag. SLC?

Rash skrev:
LuddeR skrev:

Tror att all sprit och tobaks reklam är olaglig i Sverige, men jag är inte 100%!! Kan lika väl ha fel!

Helt rätt, tobaks, sprit och porr reklam är förbjuden enligt SBF ..... även politisk reklam till viss del har jag för mig.

LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
vad gäller en föraroverall med tobakslogga då??

för kläder med tobaksloggor får man väl ha?

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

LuddeR skrev:
vad gäller en föraroverall med tobakslogga då??

för kläder med tobaksloggor får man väl ha?

Varför skulle det vara tillåtet att ha reklam på kläderna men inte på bilen? Reklam som reklam.
Men sedan är det ju en annan sak om någon gör nåt åt det eller inte. Men eftersom du nu frågat så är det nog svårt för någon att säga ja, antar jag...

Undrar förresten om inte det där reklamförbudet mot tobak, sprit och porr gäller allt sportande i RF:s regi, så det är nog inte enbart upp till SBF. Dessutom är ju tobaksreklam totalförbjudet i Sverige.

#24, #64, #88
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Detta förbud skulle man dock nog kunna bestrida med viss framgång i Europadomstolen... Men det kräver dock säkert resurser...

Spritreklamsförbudet har man ju tex börjat släppa på, jag har sett reklam för både vin och sprit i svenska tidningar tex. Och spritreklam ser man ju i TV med jämna mellanrum (detta sker dock i kanaler som sänds från utlandet TV3, Eurosport, etc... så det är ju inte riktigt jämförbart)

Sen är det ju dock enfråga om du vill göra dig ovän med en massa politiskt korrekta människor genom att försöka driva igenom det hela... Personligen är jag kluven i frågan, men tycker nog att man borde ha rätt att göra reklam för det om det nu är tillåtet att sälja skiten...

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
vart går gränsen för reklam..

om jag har en firmajacka fårn t.ex swedish match, med deras logga på.. är det reklam?

lite som regeltolkning inomr racing..

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

LuddeR skrev:
vart går gränsen för reklam..

om jag har en firmajacka fårn t.ex swedish match, med deras logga på.. är det reklam?

lite som regeltolkning inomr racing..

Tolkningen är solklar och enkel...... minsta lilla märke med tobaksreklam oavsett anledning lär ge dig hyggliga böter av SBF/Arrangör....

Sen om arrangören orkar bry sig om det är din privata jacka för att din pappa jobbar där och vet att du inte får några sponsor-pengar är väl en sak ... men chansa på det kan bli dyrt om det är en sur arrangör som gör så som reglerna föreskriver.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Enda undantaget är om du är kontrakterad förare för ett utländskt team som kommer till Sverige och åker..... typ Rally-VM teamen och dom har tobaks/sprit-reklam enligt dom regler som gäller internationellt.

Så har t.ex jag åkt Svenska Rallyt med overall och bil med Cinzano som huvudsponsor 89.

Allmänt banåkaforum
1208 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande