Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 60, 61, 62 >> 16 besök idag (325345 totalt) |
Helt rätt tänkt. Klokt beslut. Motsatsen har alltid fascinerat mig lite. Tänk så många bilar det finns som byggs (Och byggs och byggs och byyyyyggs) för att vara bäst! snabbast! och coolast! Men som aldrig kommer i närheten av banan, än mindre testas eller ställs in ordentligt. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Tack! jodå så är det.
CSN racing är ju en grej.. vad skall vi kalla detta? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Saknar min Boxster såklart, men fan vet om jag inte saknar dragbilen mer: min 5,4L V8 Expedition - aka "The Thunder Fård". Lätt bland de 3 bästa bilar jag ägt. Man kunde haka på släpvagnen med tävlingsbilen bak, sätta farthållaren på 80mph och bara låta den trucka på i timmar - upp för backe och ned för backe. Stor som ett studentrum och perfekt att sova i på banorna. Vi bodde 5min från ett naturreservat med stora ängar. Ibland la jag den i 4x4 och lågväxel, petade i D och lät den gå på tomgång så min då 2,5år gamla son fick stå i mitt knä och styra. Underbart barnslig och charmig bil. Man kunde förresten ställa in barnvagnen bak i Fården, utan att fälla ihop vagnen först. Jag var sugen på att ta med den som flyttgods, men kombinationen av bensinförbrukningen och risken att bli stenad av miljöpartister gjorde att den såldes. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||
Man hittar mycket sånt på dom gamla USA-bilarna. Min LateModel var lagad med galvade rör... från någon vägskyllt..... 😆 _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Ja, tragiskt. vi la säkert en vecka på att slipa gamla svetsar och svetsa om när vi renoverade bilen. Samma med gamla speedlab corvetten, där skrev säljaren om att den minsann var byggd av en erkänt bra byggare.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Det är väl inte alla "racebilar" som sköts exemplariskt här heller, men det är ju lättare att hålla koll när det är på vår egen bakgård. |
||||
Fortsatt arbete med att göra nya fästen o chassit för bärarmarna. Lite flottig lins på mobilen såklart...
Påsvetsade stopp för excenterbrickorna på skruven Monterat (med gammal skruv, skall göra nya.. ) Påbörja såga bort det bakre fästet.. mycket skrot.. Nya fästen påbörjade... det var det som hanns igår kväll Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Förtrycksventil, 2psi. Huvudcylindern sitter lägre än oken så teoretiskt kan vätska sakta rinna tillbaka utan en ventil.. monterade dem när jag hade bromsproblem för massa år sen. https://www.wilwood.com/MasterCylind _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Det är ju bara så häftigt, du åkte runt Falkenberg på 50 sekunder under finalhelgen med lös camberjustering, ser fram mot dina tider när grejorna sitter där de ska!
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Vi har åkt med liknande i 8-10 år. Ha en extra med dej. Dom kan låsa när dom blir gamla. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Ligger i räserlådan!
Tack janne! Men 49.1ish gjorde jag allt!! (Fast de varven satt det väl ihop.. ) Stor skillnad nu med nya fästöron. Nya plana ytor gör att det biter fast bra! Kan inte röra länkhuvudet i spåret även om jag bara drar åt muttern för hand. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Definitionen av en låg bil. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Har ni haft problem som ni härlett till ventilen vid något tillfälle.?? Har ni bekräftat att ni haft problem utan denna med tillbakarinning? Eller är det mestadels förebyggande?
Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite när ämnet ändå är uppe, Jag har problem på min formelbil med bakre ok att när den stått ett tag (några timmar eller mer). Måste trycka två ggr för att få upp tryck. Främmre har inte detta problem trots samma höjd. Efter att ha googlat å funderat och forskat så kom jag fram till att riva oken å se , och bakre wilwood oken har ca 4-5mm breda cylindertätningar. Och främmre brembo , har ungefär 2-3mm breda. Detta gör teoretiskt att kolvarnas retur blir ungefär dubbelt så stor. (Tätningarna är ju platta/fyrkantiga så när man pressar fram kolven, så kantrar packningen lite ,vilket ge funktionen att kolvarna dras tillbaka när det blir trycklöst, med olika breda tätningar fram/bak blir det knasigt. Nu har jag tagit isär oken och honat loppen samt polerat om kolvarna och smörjt tätningarna med vaselin vid montage. Innan jag monterat dit dem har de legat många år torra,) Jag tror det kommer fungera bättre nu än innan, men risken är ju att problemet kommer tillbaka efter de gått ordentligt varma några ggr. Och isåfall tänkte jag testa en sådan här ventil, men vill inte göra det om det riskerar ställa till andra problem, vad jag förstått finns olika sorter. Tex wilwood och motsvarande har jag förstått bara ska kunna hålla ett inställt tryck. Dvs tryckdifferensen över ventilen ska inte kunna bli större än märktrycket. Så länge de inte är slitna/kärvar. Inte som en vanlig backventil som riskerar att låsa in vätska med ökande tryck när bromsarna blir varma. Har fått problem med kärvande bromsar på vissa äldre orginal-bilar som stått mycket. Problemet har inte försvunnit trots nya skivor/belägg, sen bytt brommslangar, sedan bytt till nya ok, men fortfarande samma problem. Sista jag hittat är att det har suttit en inbyggd slangbrottsventil i huvudcylinder för de två kretsarna. Dessa har kärvat/fastnat och skapar en backventilsfunktion. Är orolig för att detta skulle eventuellt kunna ske, _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Det satt en äldre variant (säkert från 50-60 talet!) av en sådan här ventil i bilen när vi rev isär den 2008. Monterade inte tillbaka den när jag satte ihop bilen. Hade sen problem nåt år med svampig/ långt pedalslag. Satte då dit denna ventil. Blev lite bättre tyckte jag, det långa slaget var borta men pedalen var svampig. Köpte sen nya AP racing ok ,istället för de Wilwood superlite som satt där innan. Då blev pedalen stum. De wilwood oken flexade ganska rejält.. Sen har den fått sitta. Hade dock lite problem i somras med att pedalen tog långt ner, med tror att det behövs bytas tätningar/ rengöra kolvar och cylindrar i oket, inbillar mig att packboxarna drar tillbaka kolven om det kärvar som du skriver.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Inte någon vidare bild men slöjdade på ikväll och fick klart bakre fäste för övre a-arm samt helsvetsat. Hann slipa allt oxå och lägga på metallprimer på allt. Väldigt skönt.
Kvar är att tillverka nya skruvar med excenterbrickor samt fixa kontramuttrar till länkhuvudena. Kommer oxå göra nytt bromsrör, nu ser det väl knöligt ut efter allt flyttade.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Det går trögt i coronatider, mest tid har tomten med förråd och lillstuga fått.. Lillstugan, som egentligen är en liten sommarstuga från tiden områden var fritidsområde, har inretts som kontor åt frun samt att det på stugan påbörjats ommålning och ytskiktsrenovering.
Allt ris, grenar och träd som planerats beskäras/tas bort etc har gjort det. Förrådet har fått nya vindskivor .. Räserbilen då? jodå , alla fästen klara för a-armar i framvagnen, på båda sidor, väldigt skönt. Bra och stabilt blev det. Även övre a-armarna har gjort iordning med uppfräschade spindelleder och modifierade så de faktiskt är lika långa nu.. ... Bilderna är några dagar gamla så det har redan påbörjats ihopmontering av allt igen. Fan, vad nice känsla det är att sätt ihop grejor som är nya/renoverade och det bara passar! Passade på att göra större stosar för slangarna för bromskylningen in i navcentrum på spindlarna i fram. Det som satt tidigare har väl funkat men det var dags att uppdatera. Centrum på skivorna/navet är sedan tidigare täckt med en plåt, behövde bara göra hålet för stosen lite större. Nu är det snart bara en rejäl tvätt kvar, rejält dammig efter att har stått i garaget och det har svetsats och slipats på ram och kringdelar. vet inte hur säsongen blir i år.. det kliar duktigt i körtarmen... Men känns inte ok att åka hemifrån egentligen på nöjen.. Åkes träff på Arlanda testtrack kanske skulle vara en kompromiss, så bilen och föraren får en shakedown men man håller sig på hemmaplan.. resten får vänta, ett SSM skulle vara kul men tveksamt att det blir av. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Idag utrullad och uppstartad igen! Fasicken vad skön känsla att kunna göra! Varmkörde lite, lät bra och temp, oljetryck etc var normalt.
Obligatorisk kort filmsnutt, start nr2: https://www.facebook.com/TeamDavidss Den fick sig en tvätt oxå, skönt bli av med garagedammet. Jag lyfte av huv o skärmar. De glömde jag såklart tvätta Har även gjort klart det sista på framvagnen. Ny kylslangar och upphängning till dessa. Fick sätta tillbaka de gamla värme skydden till slangarna, närmast skivan i bild, hade slut på värmematta. Kvar att göra är att smörja spindellederna, de gjorde jag rena medans jag hade dem borta. Skriver det här så kan nån påminna mig på nån bana sen.. : _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 60, 61, 62 >> 16 besök idag (325345 totalt) |