| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Skulle behöva lite tips om lämplig motor till Crosskart
|
3 besök senaste veckan (1033 totalt) |
|
Tjena, Nu börjar Crosskarten bli färdig för att montera motor i. Min kart (EAS kart) kommer ha motorn direkt till höger om föraren så jag behöver lite tips på motorer som inte är så höga. Var och kollade på en SV650 motor men den är ca 90 cm hög från botten upp till luftburken så den skulle bli högre än mitt huvud. Vet att enstånkor och crossmotorer är låga och skulle passa bra men jag vill ha en tystare motor. Är inne på en radfyra då dessa är extremt driftsäkra och har bra med pulver. Kan även tänka mig en rad Twin. Någon som har förslag på en motor enligt ovan som inte är så förbaskat hög? Med vänlig hälsning Stefan _________________ Stefan Moberg |
||||
|
Kolla på 600ish radfyror.
Ring till spinnin-wheel.se och kolla med honom om det finns nåt inne, en liten utflykt till Kolsva är alltif kul. Scanna blocket.se om du hittar nåt lämpligt objekt att köpa billigt, du kan ju sälja överblivna delar som gaffel, hjul etc sen. Min oljekylda GSXR1100 är ca 55cm från tråg till ventilkåpa. GSXR1000 K1'an är lägre pga cylindervinkeln. Tjejhundra (600) är en populär volymgrupp så det finns ganska gott om objekt. Eller en 750 (du kan ju undvika R-motor om du vill ha lite bättre bottendrag och slippa ligga på 12-14000rpm) Spinnin Wheel AB Gisslarbo 54 73115 Kolsva Tel: 08-530 300 15 Mail: mcskrot@telia.com _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Googlade och hittade lite mått på olika forum. R1:an verkar vara 75 cm hög från tråg till luftburk...?
Steffe, du skrev 55cm på din K1a. Får inte riktigt ihop det mtp på luftburken, eller tänker jag fel? _________________ Stefan Moberg |
||||
|
Honda VFR750 från sent 80'tal till senare är förmodligen en lämplig motor, vattenkyld, slitstark, bra bottenvrid, ca 100Hk. (försäkringshästar, vet inte om det är fler...)
Finns nyare på 800cc med insprutning. Sen är det väl lämpligt att kolla tävlingsreglementen för olika klasser................ (så man vet hur man ska anpassa sig på bästa sätt, mellanradsläsning ).
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Re:
Nja, oljekylda 1100'an är ca 55, K1'an är lägre men luftburken bygger en del uppåt. Men det är ju sprut på den så man kan mecka dit ett plenum och ha filtret bredvid. Förgasarmotorerna är ju avstämda med luftburken (vacum-fuggar) och det funkar inte med öppna filter då.... Men då monterar man RS-fuggar, flatslide/trottel, istället. På de oljekylda så sitter förgasare och filter bakåt och bygger inget på höjden. Oljekylda GSXF750 och 1100 samt Bandit 1200 finns det ganska gott om men det är kanske inte så lämplig motor på en crosscart med tanke på kylningsproblematik. Kan funka på ett lekfordon förvisso. (GSXR1100 är också bra på topp, draget kommer vid ca 9-10Krpm upp till knappa 12.) _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Re:
Vet inte hur VFR750 är men VF750 är kända för problem med kamaxeln. Hojar på Blocket just nu : - Ninja Zx10 1000cc Objekt Kawasaki 2004 8500kr - Honda VF 1000 F 1984 7000kr _________________ Calle Olsson |
||||
|
Re:
VFR är en känd kvalitetsmotor, outslitlig i det närmaste. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Crossmotorer låter högt för att de har såpass öppna avgasrör. Köpte precis en Honda CRF 250X, finns en löstagbar "spark arrestor" som sätts i ändröret som gör den sjukt tystlåten.
Bygger man in luftfilter i en någorlunda stängd låda och tystar ner avgaset behöver det inte låta mycket alls. _________________
Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||||
|
Tack för tipset! Det enda jag känner med en 2 t cross är att det är en hel del mekande, täta oljebyten, kolv mm.
Jag är ute efter något driftsäkert med minimalt med mekande. Tror att jag hittat vad jag söker, en radtrea. Typ Triumph Sprint el liknande. Inte för bred och inte för hög med bra driftsäkerhet och minimalt med mekande. _________________ Stefan Moberg |
||||
|
Re:
Låter som ett bra val, poppis moppe med en hel varianter på motorn. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Ska kolla på en 955a imorgon.
Insprutning, om jag vill bli av med luftburken och montera öppet filter - hur funkar det? Är ingen riktig hejare på motorer, är det någon vänlig själ jag skulle kunna tala med om jag pm:ar mitt tel nr? _________________ Stefan Moberg |
||||
|
Tjena,
Har precis kollat på motorn. En 955a som suttit i en Triumph Tiger och gått 5300 mil. Det är väl inte för mkt med tanke på att den suttit i just en Tiger som rimligen inte plågas som en Speed Triple el liknande. _________________ Stefan Moberg |
||||
|
Re:
Är priset rätt så är det bara att slå till, testa kompet och lukta på oljan. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (1033 totalt) |