| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Automatlåda för transaxel
|
1, 2 >> 1537 besök totalt |
|
Fick en idé jag inte kan släppa bara för att den är lite bakvänd... Finns det någon bra automatlåda med inbyggd diff som kan monteras bak (transaxelbil)? -Momentomvandlare (gillar det) -Tåla 3-400 hk -Standalone, ingen elektroniskt integrering. -Eftermarknadsgrejer, typ LSD. -liten, lätt, billig förstås också
Tänkte först på någon framhjulsdriven Audilåda till något med längsmonterad motor. Men har ingen koll. Ligger rätt långt borta, men alltid bra med en plan ifall projekten tar slut!
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
C5 lådan ligger ju framför axlarna, till skillnad från audilådan som går bakom axlarna. Mer som lådan ser ut till 924 turbo /G31 fast den ser väldigt mycket längre ut, så man behöver nog kapa upp centraltunneln för att en sån ska få plats.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
Ja, Corvette lådan är nog lite för mycket låda framför axlarna, vad det ser ut på bilder i alla fall. Sitter en "subframe" framför växellådan som jag tror det blir svårt att komma runt.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Ska du inte köra med stavar går det ju dock kapa å massera torsionsröret friskt för att göra lite mer plats iaf. 928 lådan är ju inte så olika g31 i formatet, så är ju lättare att få dit, men varför nån skulle vilja montera en lastgammal såsig automatlåda med momentomvandlare är något svårt att förstå, men det finns nog en bra anledning
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
Re:
** _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
928 vore ju ett självklart val, tänkte inte på den!
På frågan varför, tja, det är annorlunda! 😁 Sen gillar jag traditionella automater för bil som bruksas och rätt uppsatt så drar de iväg rätt kvickt! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
928 är en rätt märklig klump med momentomvandlaren bak, jag har haft en 928S-84 med 4-stegs automat och den funkade riktigt bra, ville man accelerera fort var det bara att växla manuellt
Infästningen mot svänghjulet är minst sagt enkel, här är en bild från när jag hade ur motorn på min 928
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
|
Bara genom att kolla på bilder så ser 928ans låda precis lika stor ut som C5ans. En traditionellt monterad låda som man bultat på en diff på så den blir jäääättelång (åt fel håll).
Som du säger Janne, infästningen mot motorn är ju simpel, en adapter mellan "transaxelkardanen" och momentomvandlaren borde inte vara raketforskning heller. Därav att jag funderade mot framhjulsdrivet och längsmonterat. Då var det bara Audi som poppade upp i mitt huvud, kanske finns andra alternativ. Alternativ är förstås att kapa mer i bilen och bygga om, men vill helst hålla ihop grundkonceptet. Modifiera fästen och plåten runt lådan för att få plats med något större är jag helt ok med. Det ska helst se ut som om det kunde ha varit så från fabriken. Ska googla lite på hur stor/lång C5 lådan är egentligen, diffen kanske kan förskjutas bakåt förbi hjulen, beror på när stötdämparna kommer i vägen för drivaxlar... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Finns Audi S-tronic-låda som FWD och någon som har eftermarknadsstyrning likt BMW's DTC-lådor?
Då får man axlarna långt fram iaf, borde vara perfekt för mittomotorbil? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Hade nog den manuella 928 lådan i huvudet, automaten har ju kopplingen på fel plats, vilket är lite olyckligt. Men audi 100 lådor och liknande borde ju gå att få tag på. Har ju inte jättebra koll på jänkegrejer, men 42LE ser ju sjukt kompakt ut.
||||||
|
Re:
Ja, verkligen! Men den verkar var elektronisk, tror det kan bli mer problem än vad det är värt. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Jag var inne ett tag på en automat i en 924. Kollade då upp 924 automaten och sedan den starkare 944 automaten, dvs "samma" som Audi 100 turbo. Väldigt enkel i konstruktionen. Väldigt enkel att "trimma" för snabba hårda växlingar och så finns seriösa uppgraderingar. I länken nedan kör de dragrace med 500-600
hk och Transaxle Engineering har kundbilar på 1200hk. Convertern måste också byggas om. http://www.924board.org/viewtopic.ph https://www.transaxleengineering.com https://www.ultimateaircooled.com/th https://forums.aussieveedubbers.com/ _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||||
|
Re:
Undvik 42LE så långt det går. Bortsett från att LSD knappt finns är detta en usel konstruktion som tog åratal och många versioner att debugga (detta i vanliga bilar). Dessutom kedjedrift till slutväxeln i transaxelkonfiguration. Jag skulle definitivt titta på Audi FWD-lådor som har använts med starkare motorer. Tyvärr har alla ett TCM som måste kopplas in. Vilken bil ska detta sitta i? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
Det är lite lösa funderingar, men i en 924 i så fall. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
||||||
|
Re:
Det var som tusan, men 12.000 var mycket pengar för att bara lägga på hyllan (för tillfället). _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 1537 besök totalt |