Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1405 besök totalt |
Team Schwedenkreuz - Rapport efter VLN deltävling 7
...eller om om inte fanns... Johan ringde mig på torsdagen från Ring-Racing och berättade att bilen var färdig efter det lilla äventyret vid Kottenborn i Juli. Fick även berättat för mig att förarna i helgens 6-timmars race skulle vara James Whelan, Jonathan Pettersson och Johan själv (förståss). Dessutom var även Magnus Thomé på väg ner och ev. skulle även han köra. Magnus hade fö resesällskap i form av Anders Hansson (sweanders). Fredag: Joahn hämtade Jonathan och mig vid flyget och berättade att han lyckats snilla till sig lite extra träning under fredagen. Banan var hyrd av DSK (Deutsche Sportfahrer Kreis) som erbjöd sina medlemmar att, för en lagom summa, köra så mycket man ville under tre timmar med start kl 11:00. Och det är ju inte helt fel att testa bilen lite extra. Vid infarten till Ring-Racing möter vi Magnus som är på väg till insläppet för turistkörningen. I racebilen. På slicks. ![]() De utlovade tre timmarna blev dock bara hälften av någon anledning... Magnus, Johan och Jonathan körde dock sammanlagt åtta varv och bilen rapporterades vara extremt lättkörd. Dock en aningens understyrd. Då tanken med testet var att låta Jonathan och Magnus lära känna bilen tog vi inga tider. När tiden med DSK var över bar det av upp till GP-slingans depå för att förbereda inför den riktiga träningen mellan 16:00 och 18:00. Bälte på högersidan monterades för att kunna ta passagerare och kamera monterades för att om möjligt få kunna få det hela på film. Under träningen avverkas ytterligare totalt åtta varv och bilen verkar fungera utmärkt så när som på en del vibrationer från höger fram och understyrningen som vi inte lyckats bota helt. Vibrationerna troddes komma från en glappande länkarm och byte av denna planeras att göras på lördagen mellan kvalet och racet. Efter träningen var det dags för besiktning av bilarna och ni som har försökt att besöka SBP's drive-in vet hur lång kö det kan vara. Och det här är värre... Lyckligtvis bjöd en av VLN's sponsorer på både på mat, dryck och levande musik. Ok. ölen kostade en liten slant för första glaset men resterande påfyllningar var kostnadsfria. Det är så man skapar feststämmning i hela depå-området. ![]() ![]() ![]() När vi står där i kön och väntar ringer Janne Nagy och berättar att han och hans fru tänkt komma ner lördag morgon och titta på racet. Kul! Lördag: Jag ska villigt erkänna att jag försov mig en aningens (var ju tvungen att ta igen den förlorade ölen efter att ha hämtat James). När jag kom upp i depån hade James redan hunnit avverka sitt kvalvarv (Planen var att alla skulle köra ett godkännt varv och därefter låta Ring-Racing byta länkarmen). På blöt bana körde han 11:20 vilket får anses ok under omsändigheterna. När Johan gav sig ut hade det börjat att torka upp och klockan stannade på 10:23. Därefter var det Jonathans tur och han slog till med 10:33. Och då hade han ändå hunnit köra ihop med en annan bil Breidscheid. Resultatet blev en spräckt frontspoiler och en bucklig framskärm. Fram med den berömda tejpen. Innan vi lät Ring-Racing byta länkarmen gjorde dock Jonathan ett till försök och imponerade med 9:51.346. Det av oss startposition 52 av 189 startande (7:a i klass SP6). Vi bestämde oss för att köra stint på ca en timme då vi iaf måste i depå för att tanka efter 6 varv. Vår tank är helt enkelt för liten. James började köra och allt såg väldigt stabilt ut. Hans varvtider låg runt 9:40 med 9:37 som bäst. Därefter tog Jonathan vid och hans tider låg i samma region. När det andra bytet var genomfört och Johan tagit plats bakom ratten bestämde jag och Anders (sweanders) oss för att bege oss ut längs nordslingan för att titta och ta lite bilder. Första stoppet blev Galgenkopf och lilla karuellen. M3:an susade förbi med knappa tio minuters mellanrum och allt verkade fungera som det ska. Nästa stopp blev Brünnchen för en liten promenad bort mot Hohe Acht. Vi stog ett tag i backen mellan Brünnchen och Eschbach och såg Alzen-porschen passera både en och två gånger. Vid det här laget började jag bli lite orolig för visst är dubbelturbo-porschen snabb men den är inte så snabb att den varvar oss två gånger på ett varv. Jag ringde Janne Nagy som jag visste befann sig i dpån. Janne svarade dock glatt att bilen fortfarande rullade och att Johan precis varit i depån och lämnat över till James. och mycket riktigt dundrar James förbi i samma ögonblick. Jag känner mig lite lugnare och vi fortsätter vår promenad upp mot Wippermann, Hedwigs Höhe och Hohe Acht. Med ungefär tio minuters mellanrum dundrar M3:an förbi och det ser faktiskt ut som att vi skulle ta os i mål. Men så helt plötsligt ser jag James komma runt hörnet och jag tycker mig se att höger dörr saknas. Jag gnuggar mig lite i ögonen och funderar på om det trots allt kanske blev en eller två öl för mycket kvällen innan. Då kommer Anders rusandes och tycker sig ha sett samma sak. I samma ögonblick dimper det in ett SMS i min lur från Tor-Helge som lyder: "Står i AF, M3n manglet passasjerdör. Hva har skjedd?". Ok, vi kanske inte såg helt fel. Jag ringer Johan och han vet inte mer än det speakern rapporterat om att bil #144 varit i närkontakt med Armcoräcket. Förvirringen är total. James har varit av banan men bilen verkar fungera även utan dörr. Vi skyndar oss upp i depån för att se vad som händer. Synen som möter oss är tämligen trist. M3:an har fått sig en ganska rejäl smäll framför höger dörr och länkarmen är trasig. Färdigkört igen och vår sponsor Autohaus-Poing har fått mer jobb på halsen. ![]() Även om vi inte tog oss i mål så kan vi iaf konstatera att vi är tämligen konkurenskraftiga. Jämna och snabba förare. Framförallt Jonathan imponerade stort som trots ganska liten erfarenhet av ringen och ingen erfarenhet av racebilen kör minst lika fort som de andra. Efter fyra timmar låg vi på en tredje plats i klassen och om inte om fanns så hade vi haft en god chans till en andra plats. Men det är just det där "om:et". Edit: forts. följer med bilder och säkert en och annan editering av stavfel och liknande. ![]() _________________ Anders Dauner |
||||
Ja det var en blandad helg... Här kommer det hela sett från min vinkel
![]() Johan ringde mig i veckan och undrade om jag ville komma ner o köra i sextimmarsloppet eftersom han var en förare kort i teamet den här helgen. Det var inte så svårt att svara ![]() ![]() ![]() Fredag - Räserbilen Väl nere på fredagen så blir det premiärsittning i räser-M3'an. Jag får väl plats sådär... jag är ju lite lång och hjälmen klonkar i bur o grejer precis hela tiden. Men jag känner mig ganska hemma i bilen även om den är en räserbil fullt ut med slicks o allt. Det är ju ändå en M3'a i botten ![]() På förmiddagen så får jag två varv i bilen och den känns ju kanon men det är svårt att veta hur mycket fortare det går att åka och hur långt fram man ska flytta gränserna. De här två varven blir mest bara att känna hur bilen känns. På eftermiddagen så är det den "vanliga" öppna träningen. Solen skiner, högerstolen är nu imonterad och här ska det skjutsas sponsorer på löpande band ![]() Där man vänder på halva GP-slingan (precis som i 24-timmars) så är det en tajt sväng och brett med asfalt. Perfekt ställe att känna hur mycket grepp man har bak i långsamma kurvor (innan vingen får chans att jobba). Så jag tar i lite ordentligt för att känna efter var gränsen för att "gasa på sig" egentligen ligger och baken kliver ut ordentligt tack vare ( ![]() När det sen går fortare upp emot Flugplatz så håller jag visserligen fullt över krönet (Quidelbacher Höhe) men bromsar ner till alldeles för låg fart för den långa dubbelhögern Flugplatz. Här gör aerodynamikgrejerna (och slicksen) ett otroligt fint jobb och tills det tredje varvet så har jag kunnat öka tempot enormt och har fortfarande bra marginaler att köra på. Samma sak i Fuchsröre, tack vare aerodynamikgrejerna så är bilen enormt mycket stabilare än min egen M3'a och det är bara att hålla fullt hela vägen ner och en liten bit upp efter botten av svackan innan man får bromsa hårt innan vänsterknicken där uppförsbacken tar slut. Jag vet ju precis spåret hela vägen runt men är ju inte en precisionsmästare så det blir lite fel här o där, turn in någon halvmeter - meter för sent någon gång osv. Men jag säger det igen, bilen är kanon och småmissar är bara o rätta till helt enkelt. På sista varvet blir det lite väl tossigt in i chikanen på GP-slingan ![]() ![]() ![]() Sen till det för mig lite tråkigare. Den föraren som inte skulle komma, vilket gjorde teamet en förare kort, bestämmer sig för att komma ändå. Och han bidrar ekonomiskt betydligt bättre till teamet än vad jag kan göra så han är ju extremt välkommen. Johan erbjuder sig att avvara en bit av hans egna pass under lördagens race men eftersom jag fått köra under fredagen och Johan under årets racesäsong inte fått köra i närheten så mycket som han skulle så tycker jag det är självklart att jag nöjer mig med fredagens körande ![]() ![]() Hur det gick på lördagen har ni ju redan läst... Söndag - Den blåe familjebilen ![]() På söndag är det heldagsöppet för turistkörning. En av mina första tankar är att nu gäller det att komma ihåg att min egen M3'a inte har slicks och inte har en redig bakvinge osv ![]() ![]() ![]() Nej, nu ska jag sova! Bilder kommer, var så säker!!!! Jag ser ut att trivas va? ![]() PS: Med reservation för felstavade banpartier ovan ... jag orkar inte dubbelkolla just nu och nej, att stava tyska banpartinamn är inte mitt starkaste ämne ![]() _________________ ![]() |
||||
Jag passar på att lägga in bilderna i den här tråden också så att allt är samlat på samma ställe. Då jag inte hade med min egen bil utan passade på att åka med lite andra runt måste jag säga att av de jag åkt med runt Nordslingan har Magnus den mest underhållande körstilen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() The Manthey Porsches ![]() 700HP Alzen 996 ![]() The track doc's car. ![]() ![]() Sweet 930 parked next to the track. ![]() Classic race Porsche. ![]() Two fast 993's chasing down the track. ![]() Interesting headlight setups ![]() Hmm.. Which one would you choose? ![]() _________________ Anders Hansson |
||||
Jag har åkt med tre andra förare när jag var nere sist. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||
Det vet inte jag heller då vin inte har några varvtider - men det gick sannerligen snabbt. _________________ Anders Hansson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1405 besök totalt |