Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fordon som "tidigare" varit helfordonsgodkänt, vad gäller?
9 besök senaste veckan (1083 totalt)
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017

Trådstartare
Fordon som "tidigare" varit helfordonsgodkänt, v

Köpte mig en bil där halvbur var monterat och fick den efter lite skruvande registreringsbesiktad utan baksäte och med halvbur.
Det innebär att bilen nu inte har ett helfordonsgodkännande utan man hittar istället nedanstående text under tilläggsinformation:
T14G FORDONET ÄR ÄNDRAT. GRUNDFORDONET HAR
TYPGODKÄNNANDENUMMER: XXXXXXX

Innebär det nu att bilen är helt ramlat ut helfordonsgodkännande och det är fritt fram att bygga vidare, tex byta växellåda?
Jag har försökt ringt runt lite men ingen verkar kunna ge ett hyfsat säkert svar..
Tittar jag under "fordonsuppgifter" på transportstyrelsen så står det nu "uppgift saknas" under "Typgodkännandenummer".

Så vad gäller med den här bilen?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Om typgodkännandenumret är borta så bör den förmodligen anses ha övergått till nationellt godkänd.

Det betyder ändå att den ska uppfylla aktuella föreskrifter (vilka de är beror delvis på årsmodell men oftast TSFS 2013:63) så i praktiken ger det förmodligen inte utrymme för några större utsvävningar. Kraven för en nationellt godkänd bil är till stora delar desamma MEN det brukar av besiktningsorganen anses som att man har lite mer utrymme för egna bedömningar av kravuppfyllelse i vissa fall.

Är det något specifikt du vill ändra?

Gustaf

Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Om typgodkännandenumret är borta så bör den förmodligen anses ha övergått till nationellt godkänd.

Det betyder ändå att den ska uppfylla aktuella föreskrifter (vilka de är beror delvis på årsmodell men oftast TSFS 2013:63) så i praktiken ger det förmodligen inte utrymme för några större utsvävningar. Kraven för en nationellt godkänd bil är till stora delar desamma MEN det brukar av besiktningsorganen anses som att man har lite mer utrymme för egna bedömningar av kravuppfyllelse i vissa fall.

Är det något specifikt du vill ändra?

Gustaf

Tack för svaret!

Det jag huvudsakligen skulle vilja göra är att byta till en automatlåda för att slippa huvudvärk framöver då de ska klara mer effekt. Bilen är en 2008.

Värt att nämna är att bilen jag har, har sålts med både manuell och automat. Men jag pratade med en besiktningstekniker som uttryckte att det inte var möjligt att montera en automat och få till en registreringsbesiktning om bilen är helfordonsgodkän. Då papprena som behövs för att få igenom det helt enkelt inte går att få tag på alternativt är extremt kostsamt.

Fordon som "tidigare" varit helfordonsgodkänt, vad gäller?
9 besök senaste veckan (1083 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande