Ni som varit på Mantorp senaste året har alla sett den stora asfaltsytan innanför F2-kurvan som byggts för drifting. Man byggde ju även en läktare där i maskindepån så att man kan se "Driftingkurvan" bra.
På trackday igår så körde man även denna inre del av kurvan, dvs inte drifting utan som en alternativ sträckning. Den här varianten var tusen gånger bättre och roligare än den vanliga skarpa lilla nittiogradaren!!!
Har du kört denna sträckning, berätta vad du tycker! Om du inte gjort det vill du testa? Och om det skulle landa i att många skulle låta det här vara den huvudsträckning som gäller, dvs Mantorp skulle ändra till en ny layout, vad tycker du om det? Den påverkar varvtiden tydligt.
_________________ Magnus Thomé
t1hero
Linköping
Här sen Maj 2013
Inlägg: 71
10 Apr 2020 10:42
Det pratades om att den ställde till det med depåinfarten, att det blev väldigt höga hastighetsskillnader i en väldigt begränsad yta. (kan vara något jag missuppfattat)
Hur kändes det för dig?
_________________ Mattias Hellström
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42331
Forumägare
Trådstartare
10 Apr 2020 11:12
Det var intressant, har svårt att se hur man menar. De som ska till depån bör ju även de åka driftingkurvan men snett bort mot depåinfarten. Däremot om de som ska till depån tar gamla kurvan kan de få en bil som missat att bromsa rätt i högerdörren. Men om alla tar nya kurvan så ser jag inte ett problem? Hänger alla med på mitt resonemang eller ska jag rita lite hur jag menar?
Som sagt, oerhört mycket roligare kurva
_________________ Magnus Thomé
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7987
11 Apr 2020 00:15
Men JA.
Det vore sjukt mycket roligare.
Senare Apex, depåinfart är en inlärningsprocess-
_________________ Jocke Hellqvist.
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550
11 Apr 2020 08:55
Senast ändrad av ButterflyRacing, 18 Nov 2020 01:02, ändrad totalt 1 gång
Det är väl bara drifting som kör innanför kurbsen, och dom tar väl inte tid?
Än så länge iaf. Men som sagt, det var mycket roligare att köra den sträckningen, mycket rolig sväng
_________________ Magnus Thomé
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6226
11 Apr 2020 19:57
Re:
Magnus Thomé skrev:
Kimmen skrev:
Det är väl bara drifting som kör innanför kurbsen, och dom tar väl inte tid?
Än så länge iaf. Men som sagt, det var mycket roligare att köra den sträckningen, mycket rolig sväng
Nu har jag inte kört den nya kurvan, men jag måste säga att jag faktiskt gillar den där 90 gradaren
_________________ Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.
Alltid ett projekt för lite.
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42331
Forumägare
Trådstartare
11 Apr 2020 20:02
Så fort man passerat curbsen på innern är den nuvarande jätteskoj
Men mellan att man precis bromsat klart tills man vänt de första nittio graderna så är det bara framdäcksförbrukning Det är visserligen bara typ två billängder men ändå
_________________ Magnus Thomé
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480
11 Apr 2020 20:14
Re:
J.Schuman skrev:
Magnus Thomé skrev:
Kimmen skrev:
Det är väl bara drifting som kör innanför kurbsen, och dom tar väl inte tid?
Än så länge iaf. Men som sagt, det var mycket roligare att köra den sträckningen, mycket rolig sväng
Nu har jag inte kört den nya kurvan, men jag måste säga att jag faktiskt gillar den där 90 gradaren
_________________ Mikael Ståhling
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42331
Forumägare
Trådstartare
11 Apr 2020 22:05
Smaken är som baken
_________________ Magnus Thomé
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3239
11 Apr 2020 22:58
Skit i varvtiderna, öppna upp f2 kurvan är definitivt värt det! Hade iof inte behövt vara så mycket egentligen, men att kunna få med lite mer fart hade gjort stor skillnad för att kunna upprätthålla flytet.
Jag har sagt det länge, och kan säga det igen: F2 kurvan förstör hela banan och borde bort! Jag skulle gärna prova köra den nya sträckningen i sommar, det kan omöjligt bli sämre
_________________ Torbjörn Nyberg
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42331
Forumägare
Trådstartare
15 Apr 2020 20:11
Ni som känner för det kan ju ta ett snack med arrangörer ni brukar köra med om att åtminstone testa layouten under något/några pass?
Men se till att man kör en sträckning åt gången! Gärna med några konor utställda där man inte ska köra just för stunden.
_________________ Magnus Thomé
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1315
16 Apr 2020 20:43
Re:
Cédric skrev:
Skit i varvtiderna, öppna upp f2 kurvan är definitivt värt det! Hade iof inte behövt vara så mycket egentligen, men att kunna få med lite mer fart hade gjort stor skillnad för att kunna upprätthålla flytet.
"Upprätthålla flytet" eller göra de lättare och mindre tekniskt
Den nya kurvan ser ju mkt roligare ut. Säger JA innan jag provkört. Den skall gälla alla.
Inte bara sladdpojkarna.
_________________ Rickard Vikström
VW Golf R
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3239
25 Apr 2020 21:02
Re:
ripper skrev:
Cédric skrev:
Skit i varvtiderna, öppna upp f2 kurvan är definitivt värt det! Hade iof inte behövt vara så mycket egentligen, men att kunna få med lite mer fart hade gjort stor skillnad för att kunna upprätthålla flytet.
"Upprätthålla flytet" eller göra de lättare och mindre tekniskt
Tvärt om, mer tekniskt med mer fart och mindre parkeringsövning. Svenska banor lider av för många hårnålar, kan vi bli av med en så vore det najs