| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Det här med nya skivor och begagnade belägg...
|
1 besök senaste veckan (787 totalt) |
|
Hej! Hur är det egentligen med att använda begagnade belägg på nya skivor? Läser man runt en del så verkar det vara "big no no" men samtidigt verkar få faktiskt ha erfarenhet. Anledningen till min fråga är att jag måste montera nya skivor men beläggen (gula pagid) har ca 9 mm slityta kvar. Det känns därmed lite onödigt att bara kassera dem om de är användbara. Fick tipset att slipa av beläggen något, vilket jag också har gjort men de är ju attans hårda så att få dem 100% plana är ju inte helt enkelt.
Så vad säger ni rejsianerna som förbrukar en del bromsar?
_________________ Martin Elmeskog |
||
|
Om du är nöjd med beläggen (som inte är så billiga) så slipa av dem så de blir så plana som möjligt och montera. Är beläggen väldigt ojämna så kommer ju även de nya skivorna att slitas ojämnt, typ spår, och det vill man ju inte. På en bruksbil hade jag däremot bytt beläggen samtidigt med skivorna.
Jag har PFC belägg på min trackday-Porsche, är väldigt nöjd med beläggen men de sliter verkligen hårt på skivorna. /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||
|
Gör det något om skivorna är lite spåriga?
Rent teoretiskt skulle en skiva gjord med ordentliga spår med matchande belägg få både större kontaktyta OCH större kylyta. Eftersom det inte görs så så finns det uppenbarligen nackdelar
Men en vanlig skiva som blir lite ojämnt spårig, vad kan vara nackdelar med det, klurigt. Enda jag kan komma på är när man byter belägg att de nya beläggen behöver mer mekanisk inslitning än om både belägg o skiva var helt plana. _________________ Magnus Thomé
|
||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Re:
Tack! Vad skulle du säga att "tills dom ser bra ut" innebär? Bör de vara helt plana? I mitt fall snackar vi om uppskattningsvis 0,5 mm i vissa av spåren. Nya skivorna är slitsade så sprickbildningen bör väl inte vara så stor risk? _________________ Martin Elmeskog |
||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (787 totalt) |