| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Spel mellan startkrans och startmotor?
|
3 besök senaste veckan (958 totalt) |
|
. Bakgrund : - hemgjort svänghjul - Audi startkrans - Toyota startmotor När jag testar med att köra startmotor med lös motor så går startdrevet in i kransen och drar runt motor som den ska. Missar aldrig trots många antal tester. Men startmotordrevet går inte tillbaka helt av sej själv vid dessa tester, alltså nu när motorn aldrig startar. Först när jag drar runt svänghjulet för hand i den riktning som motorn skulle ha startat i så släpper drevet helt. Det finns ett visst spel men jag har inget trådmått att mäta med i nuläget. Fråga : Är det någon risk att jag har för litet spel? Eller ska jag testa så här eftersom spel finns och allt verkar funka? _________________ Calle Olsson |
|
Mät upp axiellt kast på svänghjul och startkrans med en indikatorklocka, det kan ju vara så att kransen inte sitter helt rätt på svänghjulet.
Kolla även att startmotorn sitter rakt och rätt, med delar från tre olika tillverkare så kan det bli mycket toleranser som drar iväg. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
|
Jag tycker du ska prova som det är. Det låter som normalt beteende.
Har du för litet spel, så hade det antagligen inte gått ut tillräckligt långt så det börjat snurra alls. Bendixdrevet är slipat med "släppvinkel" så det ska gå in lätt och sedan rotationen från svänghjulet kommer hjälpa till att knuffa tillbaka det när motorn startar. Förutsatt att allt rör sig fritt i starten alltså, ingen dum ide att ta isär å gör rent och fetta de delar som ska röra sig lätt i starten. Brukar vara ganska simpelt ,plus att du får en förståelse för hur den fungerar med när du tagit isär den. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
|
Hade samma problem och oro när jag meka BMW och montera M20 Svänghjul och start på min M54. Drevet hängde kvar i kransen hela tiden. Försökte justera startmotorn men blev inte nån skillnad.
Men som knotan säger, när motorn startar och svänghjulet driver så trycks startdrevet tillbaka. _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (958 totalt) |