Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (20099 totalt) |
Angående "banpreppning" av BMW 325
Har bestämt mig för att skaffa en 325:a E30 i höst, att ha som projekt över vintern, för att till våren ha en riktigt banpreppad leksak, tycker att M3:an slits för hårt på bankörningarna. Tyvärr så är man ju ingen bilmek precis, så mycket kommer jag att behöva ta hjälp med, men en del ska man väl kunna klara av själv. Tänkte då passa på att fråga lite gällande uppgraderingar, så man kan skapa sig en liten bild av kostnader för projektet. Som jag ser det är det väl främst bromsar och chassi som behöver fixas till, sedan skall bilen lättas utrustas med race stol / stolar, bälte och minst halvbur. om man börjar med bromsar, vad kan / bör man göra där, skulle gärna vilja ha 4-kolvsok ( skulle vara skönt att slippa behöva ta i allt vad man orkar vid varje sväng...), måste man också byta skivor etc, och hur stora ingrepp krävs för dessa uppgraderingar, stålomspunna slangar vore väl också på sin plats antar jag ? Sedan chassit, dämpare och fjädring förstås, men bör man även göra fler ingrepp, länkarmar och bussningar etc, kom gärna med lite tips gällande detta. Vad gäller lättning, stolar, bälten är det väl inga större konstigheter, men jag undrar lite om burar, kan man bygga en halvbur ( och är det tillräckligt ) och sedan bygga ut denna till en FIA-godkänd helbur i framtiden eller ? Avslutningsvis undrar jag också lite angående vilken storlek på hjul som behövs för väghållningens skull, 16" borde väl räcka för att få plats med schyssta bromsar eller ? Vore kanon om ni orkade komma med lite tips i ärendet, gärna lite angående kostnader för de olika ingreppen också. Mvh / Martin ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Bästa "bolt-on" väghållningen:
* Bilstein grupp-N kit sök på forumet för mer info. * Ställbara topplagringar ala "Arne" finns på NFS i malmö(?) Bromsar: * Zimmerman "sportskivor" - Bildelsimporten.se * Pagid? eller Ferrodo belägg * ATE bromsvätska ..tycker originalbromsarna är rätt ok (iaf på min 318is) annars ska det ju gå med Fåårrd Cossy skivor och exvis porsche ok..? finns väl någon här osm byggt det så? ![]() Sen kan du ju givetvis byta alla bussningar till stummare.. men mitt tips är att göra det då de som sitter på bilen tar slut.. (om de inte redan är de vid köpet då förståss ![]() |
||||
Jag har hört att 235:an kan "strokas" upp till 2,7 liter med vevaxeln från dieseln.
Tillsammans med lite portning och anpassat sprut når man 200 hk. Allt enligt en bekant. Någon som kan bekräfta eller förneka ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Vet ai alla fall att man kan nå 200 hk med trimkam och en liten putsning av toppen, detta finns också med på min att göra lista. _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Korrekt, men man behöver även stakarna från en 320/323. Sen så får man toppdecka blocket 2.11mm för att få ett schysst komp. förhållande. Kolvarna får man ev modda, finns lite olika varianter. Går att plocka ut bra mkt mer än 200hk med portning, kam och ett annat sprut. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Hello.. med borrning + stroke kan man få upp till ca 3.2liter ur en m20 ![]() |
||||
vill du ha lite mer ideer kan du ju kolla in denna hemsida för ett finskt racingteam, de kör en fin E30 325
http://www.nieminenracing.net ![]() |
||||
Några enkla tips till snabbare e30 har jag väl gett? ![]() ![]() |
||||
Absolut....men motorns prestanda är i mitt sammanhang det minsta problemet, där kan jag nämligen ändå inte göra ett dugg, så där litar jag helt till GA:s bil och motor i Linköping...... ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
|
||||
Allt byggande brukar ALLTID ta längre tid än vad man tror.
Så vill man åka också så ett rullande projekt bra, med andra ord man gör inte mer än man är bombis på att man får ihopp på en överskådlig tid. Man tar en sak i taget, annars kan det bli för mycket och ski.... blir stående. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Med tanke på att min 323 E30 har snurrat några varv på de svenska banorna (främst under det glada 90-talet) så finns en viss erfarenhet av bromsarna...
![]() Hör av dig när det blir aktuellt så redogör jag för alternativen. _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||
_________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
Enligt http://www.e30.de tycks det vara möjligt att ta fjäderbenen från en E36 och slänga under en E30 utan problem. Då får man fembultade hjul och kan ta bromsarna från en E36/E46. Vill man ha fembultat också på bakvagnen så går det att ta delar från E36 Compact eller E30 M3.
Bromsalternativena är tex: 286x22mm: E36 Anlage 325i-328i, keine schlechte Lösung 300x22mm: E46 Anlage 328i: das optimum 326x30mm: ALPINA B8 Bremsanlage, leider teuer und nur mit 17" fahrbar 315x28mm: M3 E36 Bremsanlage (dann sind M3 E36 Achsschenkel ! und 17" nötig) Steg 1 kunde ju vara att ta kompletta fjäderben med bromsar från en E36 328i och sedan uppgadera med fyrkolvsok när tiden, pengarna och motivationen räcker till. Det är nog ganska bra att komma ihåg Fulings kommentar innan man skruvar sönder allt i molekyler. Kul att nån hittat Toni Niemenens bil på nätet. Den är verkligen otroligt snabb och välbyggd. Kul grejer är tex hembyggd framvagn, bakvagn från E28 och elektriskt styrservo (ställbart!) från Opel Corsa. http://www.nieminenracing.net _________________ Sten Isaksson |
||||
Men hur mycket skiljer sig 323:an och 325:an åt vad det gäller saker och ting, blir det kanske krångligare att komma upp i 200 hk i en 323:a, sämre standardbromsar, drivlina etc ?? ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Jepps, 323'an har bara 140hk orginal så det är en hel del jobb för att nå 200hk. Min E30 ska få en 2,7L maskin till nästa år tänkte jag. Orginal 325'or är lite pyssel oxo med att nå 200hk, vanligtvis/enklast är att byta mot dieselvev o lämpliga stakar plus plana blocket. Med mappat sprut, vassar kam och lite småfix är väl 230hk vad man borde få ut. och då fortfarande inte allt för dyrt
![]() Bromsarna är samma , i alla fall skivornas storlek, på E30 320-325 om jag inte har helt fel. _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||
Grupp-G chassiet funkar bättre än grupp-N chassiet till en 325 har själv ett grupp-G kolla banåkarbilar och på min så ser du lite vad man kan göra, Kolla med antingen GA om chassiet eller ring till Forza för det är dom som plockar fram grejorna till GA.Fick avstämda Bilsteindämpare och H&R race fjädrar för ca 15000:- rekommenderas varmt, köp till ett par R-däck när du ändå är i stöten. Och byt bromsar hellre än att trimma motorn först, kvittar om du så har 500hk du måste få stopp på åbäket utan att bromsarna går för varma..
_________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||||
Mattias chassi är det inte fel på, det kan jag intyga efter ha sett honom imponera på Emmaboda!
![]() Men vilken budget är avsedd för projektet? Fulings tanke med ett rullande projekt är inte dumt. Kör in dig i förändringarna så slipper du överraskningar med en "helt ny bil" när du rullar ut ur garaget. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Det sk. Grp.N-chassit till E30 från BMW är ju allmänt kännt att det funkar bra och man kan få fram värden osv på fjädrar.
Men Grp.G säger...inte mkt. ![]() Tell me more. |
||||
hello! varför funkar det bättre? har du erfarenhet av bägge? eller menar du att det är mer anpassat för den lite mer framtunge 325:an? isf hur? är lite nyfiken.. har hört nått om det förr.. men jag minns inte riktigt.. mvh Peter |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (20099 totalt) |