Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Exocar bygge vad säger tex sfro | 1 besök senaste veckan (1908 totalt) |
Tjooho
Har funderat på att deg skulle vara kul med en beach buggy men dem jag tittat på har vart så sunkiga. Då slog det mig att det borde vara en lätt operation o kapa ned en subaru impreza eller en mx5 o bygga en sån exocar. Blir det amatörbyggt fordon eller vad reggar man en sån som? Min tanke är att jag sparar bottenplatta o fimpar tak, framruta, dörrar osv o bygger en rörbur istället. Då slipper jag kuckla med drivlina, bromsar osv. Vad tror ni? Låna lite bilder. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Den i mitten är en 540 e39 o dem skrev nått om halva vikten.
Men en manuell 540 hittar man jj inte i sverige. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Tänker mig två banor. Antingen efterlikna den där 540in fast på ett e46 330i chassi eller bygga på en x3 3.0 o få den o påminna om ett nsket chassi till en trophy truck med extra hjul fastspänt bak osv.
Använda den som lite strandloppa o köpa glass med på sommarn. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Skydd för fotgängare är väl det man stupar på, om man inte kan hamna i nån regelbok som struntar i att man kan fiska upp barnvagnar, halsdukar mm med utstickande delar.
|
||
Tycker inte det skulle sticka ut nått mer än vad det gör på en super 7 eller en hotrod egentligen o dem är ju väldigt lätta o få godkända.
_________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Ombyggt eller amatörbyggt beror nog på hur mycket av original stomme som är kvar och hur mycket den "klarar sig själv" dvs om det fortfarande är karaktär självbärande kaross (ombyggt fordon) eller mer rörram (amatörbyggt fordon). Där kan man väl delvis styra själv var man hamnar, och kan man till exempel välja en platta från en öppen bil kan man ju tänka sig att behovet av förstärkningar minskar.
Båda varianterna kan ha sina fördelar. Amatörbyggt gör ju att man kan utgå från en bil som är skrotad/avregistrerad till exempel. För att klara kraven behöver man väl i första hand fixa skärmar och belysning. Det får inte finnas onödiga vassa kanter men en "rörstomme" är i sig inget problem (Ariel Atom-liknande byggen funkar ju). Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Så om jag förstår dig rätt så blir det inget krav på att byta motor,låda bromsar osv.
Godkänner ni att man fortfarande använder alla infästningspunkter osv typ motorfästen? Vad säger reglerna om skärmar? Alla hotrods jag sett har ju inte haft några. Mvh _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Ändringen av karossen/stommen är ju det som i detta fall gör att det blir ombyggt eller amatörbyggt fordon. Så inga fler ändringar krävs formellt sett. Skärmar krävs generellt sett, och de ska täcka hjulen enligt skiss i reglerna (TSFS 2013:63). Hotrods har länge kört skärmlöst utanför "lagen" men sedan en tid är det OK med skärmlöst om årsmodellen (Eller förlagan) är 1952 eller äldre. Det funkar ju knappast i detta fall. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Eftersom syftet är att skippa vikt så kanske det ju bli lite pyssligt att matcha 15-20Kw/100kg .
|
||
Så kan det bli. Ur det perspektivet kan det vara klokt att hålla sig inom ombyggt fordon. Man får ju behålla original effekt även om bilen blir lättare (förutsatt att man inte försämrar den för mycket). Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
.
Diskuterade lite SFRO-regler med en bekant och följande frågor poppade upp: - Om botten behålls (bottenplatta, drivlina + fram- och bakvagn) och taket m.m. ersätts med burrör, är det då okej att korta axelavstånd lite så att det ungefär motsvarar axelavstånd på tex MX-5 eller MR2 för att få en mer proportionerlig bil som tvåsitsig? Som ombyggt fordon alltså. - Och är det okej att ersätta original instrumentbräda och ratt med tanke på krockkuddar? - Dörrar och kofångare tas bort vid kart-byggen i US, vad gäller där för oss med tanke på personskydd? _________________ Calle Olsson |
||
Om man ska behålla det som ombyggt fordon så skulle jag säga att man bör behålla original axelavstånd. Det finns inte exakta regler för alla typer av byggen men med tanke på att karossbyte på rambyggd bil klassas som amatörbyggt fordon om man också ändrar axelavstånd så är min bedömning som ovan.
Att byta ut/bygga om instrumentpanelen är OK om det inte finns vassa kanter och man har den instrumentering som behövs. För krocksäkerheten finns egentligen detta som huvudkrav för ombyggt fordon; "Ett ombyggt fordon ska efter ändringen inte ha fått väsentligt försämrade säkerhetsegenskaper i förhållande till ursprungsutförandet." Vad som är "väsentligt försämrade" har aldrig definierats, i praktiken brukar det inte vara ett problem att ta bort stötfångare bara formen som återstår är OK (vassa kanter mm). För dörrar får man väl tänka att om det finns en burkonstruktion som ger rimlig säkerhet istället så är det okej. Det är klart att det kan bli en diskussion om man bygger på en ny bil med massor av säkerhetssystem men jag tror det löser sig. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Skruva banåkabil Exocar bygge vad säger tex sfro | 1 besök senaste veckan (1908 totalt) |