Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Intressant artikel i senaste numret av Automobil
1082 besök totalt
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491


Trådstartare
Intressant artikel i senaste numret av Automobil

Är det någon här som hunnit kolla in senaste numret av Automobil?
De har ett större test av 6 olika fjädringssystem som alla har det gemensamt att de är lite mer avancerade än de som sitter på vanliga bilar. Testen har bl.a. skett på Gotland Ring och bland de som ingick i testlaget fanns Jonas Jarlmark från detta forumet samt Thomas Rådström.

Bilarna som de testade var Volvo S60R, BMW 645Ci, Porsche 911 Carrera S, Mercedes SL55 AMG, Jaguar S-Type R samt Audi RS6 plus.

Jag tyckte det var ett intressant test men jag har inte kunskapen att bedöma det mer ingående. Dock fick iaf jag reda på betydligt mer om hur fjädringen funkar i dessa bilarna än i något annat test jag läst. Testet känns också betydligt mer seriöst och ingående än vad det brukar göra i svenska tidningar.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1947



Den tidningen inköps imorrn. Tack för infon thumbs up

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165



Bra artikel (tror jag)

Dock blev jag konfunderad att dom påstod att lite krängnings största (enda?) fördel är bibehållna hjulvinklar. Men om bilen har dubbla triangellänkar kompenserar ju i alla fall den för cambern (krängningen av karossen). Då borde det ju inte spela så stor roll hur mkt bilen kränger så länge den inte välter?

Upplys mig gärna!

Mercedes system verkar ju riktig lovande "framtidsprylar"

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Ett dubbel-länk-system ger grovt 50% camberkompensering i roll så det räcker inte för att helt kompensera för kräng. Dvs en grad kräng ger 0.5 grader positiv camber.

Visst vill man undvika att flytta kaross, fast även Citroen 2CV klarade att hänga fast i backen med ohygglig lutning. thumbs up

Stelaxel tillhör fö de få system som klarar 100% kompensering ...

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Kristoffer R skrev:

Stelaxel tillhör fö de få system som klarar 100% kompensering ...

Iallafall om man kör på fälgarna...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Hmmm... måste gå o köpa det däringa numret!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Intressant artikel i senaste numret av Automobil
1082 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande