Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1082 besök totalt |
Intressant artikel i senaste numret av Automobil
Är det någon här som hunnit kolla in senaste numret av Automobil? De har ett större test av 6 olika fjädringssystem som alla har det gemensamt att de är lite mer avancerade än de som sitter på vanliga bilar. Testen har bl.a. skett på Gotland Ring och bland de som ingick i testlaget fanns Jonas Jarlmark från detta forumet samt Thomas Rådström. Bilarna som de testade var Volvo S60R, BMW 645Ci, Porsche 911 Carrera S, Mercedes SL55 AMG, Jaguar S-Type R samt Audi RS6 plus. Jag tyckte det var ett intressant test men jag har inte kunskapen att bedöma det mer ingående. Dock fick iaf jag reda på betydligt mer om hur fjädringen funkar i dessa bilarna än i något annat test jag läst. Testet känns också betydligt mer seriöst och ingående än vad det brukar göra i svenska tidningar. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
Bra artikel (tror jag)
Dock blev jag konfunderad att dom påstod att lite krängnings största (enda?) fördel är bibehållna hjulvinklar. Men om bilen har dubbla triangellänkar kompenserar ju i alla fall den för cambern (krängningen av karossen). Då borde det ju inte spela så stor roll hur mkt bilen kränger så länge den inte välter? Upplys mig gärna! Mercedes system verkar ju riktig lovande "framtidsprylar" _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
Ett dubbel-länk-system ger grovt 50% camberkompensering i roll så det räcker inte för att helt kompensera för kräng. Dvs en grad kräng ger 0.5 grader positiv camber.
Visst vill man undvika att flytta kaross, fast även Citroen 2CV klarade att hänga fast i backen med ohygglig lutning. ![]() Stelaxel tillhör fö de få system som klarar 100% kompensering ... ![]() |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1082 besök totalt |