Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 12, 13, 14 >> 18 besök senaste veckan (58031 totalt) |
Hjulkul eftermiddag, rotat runt i diverse högar och nya funderingar uppstår såklart.
Test 1: 175/70-14 et38 Skoda fälg. ![]() Test 2: 195/55-15 et 43 såg ut så här också vw fälg et ![]() Ett av problemen bak är att hjulet inte riktigt hamnar i mitten av hjulhuset, en mindre räknemiss antar jag då celican "krympte ner" till starlet mått. Kan vara ett litet bekymmer vid hård infjädring då båda storlekarna. Testade även en subarufälg et 49 men den är så ful så den får inte ens vara med på bild... kommer dock nära fjäderbenet bak men funkar nog. Fram är det bättre med plats. Inga problem ens med det större däcket vid fulla rattutslag, ![]() Jag ber om ursäkt för den usla bildkvaliteten men mörkt i norrland nu o skitmörkt i lilla garaget. Vad jag skulle vilja ha nu är antingen en snygg breddare som är ca 7-8 cm och jämnt breddad över hela radien då kan jag nog sänka bilen lite och åka 195/50. Då kanske året runt annars så kan det bli 14" smala 155/65/14 på vinterfälg och försöka sig på 15" o bredare däck för tidigare sommarhjul. På pluskontot ändå då det finns en uppsjö vwfälgar i 5x100 + en del annat med. Et ET mellan 43 och 50 är nog möjligt. Men som skrivet en snygg breddare skulle inte göra ont i mig och jag vill som sagt helt inte kapa sönder mer än nödvändigt. Testning fortsätter nog i morgon, sedan ska det försökas klämmas ner M10 turbon i 242an också innan året är slut. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
Angående däck till vinterkörning, har du kollat på Lappi? Med +200 dubb med på gränsen dubbutstick greppar de helt okej på is. De har 175/65/14 men det kanske inte ryms?
Sen kanske Alfa 5x98 fälgar skulle gå att få tag på med högt ET. _________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks. |
||
Jag har inte gjort ett smack mer i däcksforskningen.. eller jo jag har testat med div 14" fälgar och en del 15!" från vw, Subaru och Toyota. Den enda logiska slutsatsen blev då att det behövs breddare vare sig jag vill eller inte.
men en stor del av mig vill ju bredda lite så.... Breddare på G i sakta mak, blir ca 10 cm per sida så ryms det väl lite mer däck efteråt. Vilket årtionde som helst blir det väl klart och någon liten bild med ![]() Det ger möjlighet för däck av normal size och en lite sänkning med ska vara möjlig. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
Vars tog vintern vägen? Inte för att jag saknar den alls men jag skulle ju i min fantasi åstadkomma en massa saker....
Hände inget alls typ. Eller jo Volvon blev ju utan drivlina men det verkar lösa sig kanske ![]() Toyotan gjordes inget med alls förutom en massa onödiga småstater och trams vilket straffade sig nu när den skulle premiär luftas.. 100% fullt av kondens och oförbränd bränsle så den vägrade starta överhuvudtaget utan att få lite TLC i form av nya stift och lite varmkörning. Men fasen vad kul det var att få köra lite igen +17 och när den kokat ur det mesta från gammal soppa så går den som ett skott igen. Får se om det blir några updates eller om man bara ska göra en service och lägga några mil på den. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
Efter att ha kört lote med starleten nu så har jag kommit fram till följande.
Det jag saknar i toyotan är register tycker jag, men det är dock en motor från 95 "helt" original iofs. De kanske är så här de är bara men jag vill ju ha mer bottendrag och snabbare spoolup typ. Vad rekommenderas för lagom updates? Jag har en apexi box o spridare osv mappad o så för ca 320ish hk men det är inte heller riktigt 2020. Så därför har jag inte monterat den alls. Det är inte så.att den är slö direkt men jag har inte så mkt timmar med den heller. Link, ms3 finns som PnP och det känns lockande och en ny turbo o DP. Vad åker folk med, behöver inte mer än 3-350 hk och vill inte byta något i motor utan åka org bottendel osv. Går det bra eller är det porslinsmotor då? Jag googlar ju runt och det finns ju en del med lagom effekt som verkar åka standard i övrigt. Har vi någon här.med erfarenheter från dessa motorer månntro? _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
Celicamotorn tål inte mycket vrid tyvärr.
Blocken spricker faktiskt relativt enkelt. Även motosportblocken spricker. Så varva på du ![]() _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||
Hur mycket är relativt mycket? Jag har inte behöver av en massa effekt utan mest en förbättrad körbarhet. Med reservation för att jag inte kört den så mycket. Varva verkar den trivas med fast lite mer effekt och jag skulle vilja nå 270-320 whp som mest.
Det kanske skulle funka på en original oöppnad maskin tänker jag. Googlat sönder hjärnan och de effekterna verkar vara ganska görbart. Drivlinan verkar klar mkt mer än motor alltså. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
Men fasen vad skoj det var Nisse, får se om jag fick ngt filmat med Go pro kameran.
Toyotan skötte sig ypperligt tycker jag, lite mer bromsar o däck kändes viktigare än effekt idag för min del. Standard beläggen nöttes en del och jag har den del att jobba med i min körning. Det är ju trots allt första gången på bana med toyota och 3dje gången totalt - lite konbana då. Jag har mest hållit till på raksträckor mellan 201-402 meter tidigare. Men en riktigt rolig dag och jag har nog aldrig sett så många porschebilar på en bana samtidigt, roligast var nog att få en glad tumme upp av en herre med en GT3RS när mitt japanska hemslöjdsbygge hade "bränt runt" banan några hot laps ![]() Det är något speciellt med motorsport ändå. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
Nånstans runt 500hk börjar de knaka i blocket. Så ditt mål är rimligt, växellådan tål INTE 900Nm iaf,, det kan jag lägga handen på boken och svära på ![]() _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 12, 13, 14 >> 18 besök senaste veckan (58031 totalt) |