Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Besiktningsbart motorval Golk Mk1?
4 besök senaste veckan (1623 totalt)
e-tretti
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 96


Trådstartare
Besiktningsbart motorval Golk Mk1?

Sitter och funderar på lite motoralternativ till min golf mk1 som köptes utan motor och låda. Står 55kw i regbeviset.

Går det att ta motorn från en vanlig mk2? 1,8gl tror jag dom heter, helt ny på vw. Vill kunna besiktiga bilen utan att behöva göra en hel sfro reggning 😊Inte ute efter nån monstereffekt utan bara en rolig bil att köra till/från trackdays, konbanor etc.

Nån med tips/erfarenheter? 😁

_________________
Joakim Johansson
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1723

Namndispens
Namndispens

GTI MK 1 såldes ju med 1,8 liters motor och 112 hk innan MK 2 lanserades, så man kan ju tycka att det borde vara ganska ok. Fast den hade ju lite bättre bromsar och sånt också.

_________________
Johan B
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Grabben håller på med en Golf 1 från -80.
Den ska få en 1.8 8v 90hk till att börja med, den ser ju lika
dan ut som mk1 motorn & klart besiktningar.
Även 2.0L 8V som är konverterad till förgasare med en Weber 36/36 går ju fint
att besiktiga ger runt 115Hk.

Målet är dock 2.0L 16V med Mikuni RS38 flatside förgasare, bättre avgas & lite vassare kammar
lite högre komp borde kunna ge nånstans mellan 170-180hk.
Den är dok inte lika beskattningsbar men klart roligare

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
e-tretti
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 96


Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
Grabben håller på med en Golf 1 från -80.
Den ska få en 1.8 8v 90hk till att börja med, den ser ju lika
dan ut som mk1 motorn & klart besiktningar.
Även 2.0L 8V som är konverterad till förgasare med en Weber 36/36 går ju fint
att besiktiga ger runt 115Hk.

Målet är dock 2.0L 16V med Mikuni RS38 flatside förgasare, bättre avgas & lite vassare kammar
lite högre komp borde kunna ge nånstans mellan 170-180hk.
Den är dok inte lika beskattningsbar men klart roligare


Är 8v motorn från en mk2? Passar den rakt i?

_________________
Joakim Johansson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7994



Passar gör det från både mk2 och mk3.
Du vill ha block med samma gjutningar så motorfästen passar.
Eller att man tillverkar nya, köper passande.

Mk1 är som modell inte godkänd för mer än sin starkaste motor.
Det brukar falla på vridet t.ex om man vill ha en dieselmotor.
Max 20% ökning av effekt tycks jag minnas bilprovningen godkänner.
MEN samtidigt så är Mk1 begränsad av sin maxeffekt.

Godkänd är en sak.
Men motorer från den nyare modellerna KAN ju se likadana ut.
2,0 motorn finns ju i lite olika modeller, GTi är samma som vanliga 2,0.
Sedan om du vill bygga en egen så passar toppar och block så länge man håller sig till 8v.
Dock finns det på tidigare GTi mm olika lyftare, mekaniska vs hyudraliska lyftare.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
e-tretti
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 96


Trådstartare
Nån som vet vilka motorkoder man ska kolla efter?
Hade gärna kört med insprutning men då kanske det blir uppenbart att man bytt motor?

_________________
Joakim Johansson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Vad är det för årsmodell på bilen?

Formellt sett så är det så att ska du regga med utbytt motor, 1976 eller nyare, så ska du använda en motor med katalysator och lambdareglerad insprutning, i originalskick.

VW intyg medger max 110 hk under dessa förutsättningar;
"Kränghämmare fram o bak. Växellåda och drivaxlar enl Golf GTI. Bromsservo 8" eller 9". Vent skivor fram 239x30 m tillhörande ok. Lastkännande ventil.  Hjulcyl bak 17.46 mm."

Det gör ju kanske att det inte är jättelätt att hitta ett bra alternativ som passar in i detta.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
e-tretti
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 96


Trådstartare
Det är en sen -83 men räknas som en -84 tror jag

_________________
Joakim Johansson
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479



Skulle nog säga att du har nog otrolig otur om du kommer till besiktningen med en 8v motor 1,8-2.0 (ej cross-flow topp då) från 76-94 och besiktningsmannen skulle se skillnad...
Så upp till 2L 115hk från en golf 3a är nog helt "legalt" om du utrustar den med förgasare/insprut.

Att hitta en 100% körbar 8v Gti med fungerande K-jet är ett drömtänkande utan renovering av Bosch enheten.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
e-tretti
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 96


Trådstartare
Re:

Jovani skrev:
Skulle nog säga att du har nog otrolig otur om du kommer till besiktningen med en 8v motor 1,8-2.0 (ej cross-flow topp då) från 76-94 och besiktningsmannen skulle se skillnad...
Så upp till 2L 115hk från en golf 3a är nog helt "legalt" om du utrustar den med förgasare/insprut.

Att hitta en 100% körbar 8v Gti med fungerande K-jet är ett drömtänkande utan renovering av Bosch enheten.


Typ som denna?

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW/VW-JETTA-II/1984_1992/Motor/Motor . . . .

_________________
Joakim Johansson
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479



Re:

Precis, kör på bara

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
e-tretti
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 96


Trådstartare
Re:

Jovani skrev:
Precis, kör på bara

Vad är det som krävs för att få den motorn att funka i mk1an? Tänker om det är styrboxar och liknande? Eller är det där en ren förgasarmotor?

_________________
Joakim Johansson
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479



Re:

Detta är vad du behöver, borde finnas på motorn redan, iaf fördelaren
https://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk2/power_unit/2ee_carbur . . . .
samma som Gti mm i den tidsåldern

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 240



Re:

therealpinto skrev:
Vad är det för årsmodell på bilen?

Formellt sett så är det så att ska du regga med utbytt motor, 1976 eller nyare, så ska du använda en motor med katalysator och lambdareglerad insprutning, i originalskick.

VW intyg medger max 110 hk under dessa förutsättningar;
"Kränghämmare fram o bak. Växellåda och drivaxlar enl Golf GTI. Bromsservo 8" eller 9". Vent skivor fram 239x30 m tillhörande ok. Lastkännande ventil.  Hjulcyl bak 17.46 mm."

Det gör ju kanske att det inte är jättelätt att hitta ett bra alternativ som passar in i detta.

Gustaf


Jag har en saab 99 t16 som jag byggt om o reggat med moorbyte, o kat.
Men vid senaste besiktningen frågade jag vad hc var, men då sade besiktningsmanne att de hade ändrat kraven, så kat-krav borta och co 4,5 var tydligen nya gränsen,...
Vet du nåt om detta? ( märkligt kan man ju tycka med allt snack om miljökrav mm)
Isf kan man ju byta motor utan att ha katalysator nu...

_________________
// P e r r a
P e r _ F o h l s t r ö m
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Jag har hört detsamma.
Jag kan tänka mig att tankegången är att de bilar det berör, är på sin höjd någon promille av bilarna som besiktas, och att man kanske insett att mätningen dessutom bara visar en stillastående bils värden.
En samlad helhetsbedömmning av bilens trafikduglighet är nog viktigare än att stirra sig blind på avgasvärden.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
e-tretti
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 96


Trådstartare
Re:

Jovani skrev:
Detta är vad du behöver, borde finnas på motorn redan, iaf fördelaren
https://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk2/power_unit/2ee_carbur . . . .
samma som Gti mm i den tidsåldern

Behövs det göras något med soppasystemet om man kör en sån motor? Då min har haft förgasare innan

_________________
Joakim Johansson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Re:

Per Honda skrev:


Jag har en saab 99 t16 som jag byggt om o reggat med moorbyte, o kat.
Men vid senaste besiktningen frågade jag vad hc var, men då sade besiktningsmanne att de hade ändrat kraven, så kat-krav borta och co 4,5 var tydligen nya gränsen,...
Vet du nåt om detta? ( märkligt kan man ju tycka med allt snack om miljökrav mm)
Isf kan man ju byta motor utan att ha katalysator nu...


Det som är ändrat är gränsvärdena vid kontrollbesiktning, enkelt uttryckt mäter man inte om katalysator fungerar förrän från 1993.

Det betyder formellt sett inte att kravet på katalysator är borta , bilen ska fortfarande vara i typgodkänt utförande. Man har inte heller ändrat kraven för registreringsbesiktning och motorbyte.

Det är förstås rätt opedagogiskt att kraven för regbesiktning och kontrollbesiktning skiljer sig åt men så blev det.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479



Elektrisk Bränslepump, men mekanisk kanske funkar med, vet ju inte vad ditt syften med bilen är, men som sagt, det finns hur mycket delar från mk1-3 som går att korsa hit å dit

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
e-tretti
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 96


Trådstartare
Re:

Jovani skrev:
Elektrisk Bränslepump, men mekanisk kanske funkar med, vet ju inte vad ditt syften med bilen är, men som sagt, det finns hur mycket delar från mk1-3 som går att korsa hit å dit

Ska bli en besiktad trackdaybil 😊

_________________
Joakim Johansson
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479



Re:

Bygg efter vad för motor du hittar, är det en förgasare, ja då har du nog bränslepumpen på motorn
om inte får du bygga med lyftpump & tryckpump.
Alternativt hitta en bil du kan ta allt ifrån och flytta över,.

Blir lite extra arbete när man köper bil utan motor. Lycka till. thumbs up

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Skruva banåkabil
Besiktningsbart motorval Golk Mk1?
4 besök senaste veckan (1623 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande