Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3251 besök totalt |
Brottgräns mellan 4.8 stång och SS2511?
Jag har en fundering på att göra egna pinnbultar av 2 skäl. 1. De flesta gängade stänger jag hittar är av 4.8 kvalitet i M10 storlek. 2. Stigningen är för grov. Jag funderar på att göra en pinnbult med skurna gängor i SS2511 stål mha ett gängstål eller en gängsnitt. Vad säger ni materialkunniga om detta? det skall vara pinnbultar till vår egentillverkade adapterplatta mellan motor och låda i vårt projektbil Porsche 911. _________________ Kör cheva numer. |
||
Hallå!
Enligt mina källor så är 2511 ett nickellegerat sätthärdningsstål. Rel(sträckgräns)= 440N/mm2 och Rm (Brottgräns) =690N/mm2 Detta motsvarar skruvklass 6.6 till 6.8. Alltså bättre än 4.8. Desutom har ju fingängat klara fördelar. _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
citat:
1. De flesta gängade stänger jag hittar är av 4.8 kvalitet i M10 storlek. 2. Stigningen är för grov. 1. Har för mig det skall finnas i 8.8 2. Varför är M10*1,5 för grov???? Ett annat alternativ är ju att ta 8.8, 10.9 e 12.5 skruv och kapa och gänga. Iof så blir den skurna gängan svargare men det kanske klarar sig ändå. _________________ Johan Sjölinder |
||
2541 är mycket bättre. Rel=700 Rm=900 Bättre än 8.8 alltså.... ![]() _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
Då fixar jag såna i bättre toleranser än massproducerade pinnbultar.
Vilken är den bästa utformningen? Jag tror mig veta att helgängade stänger håller sämre än delgängade stänger, alltså precis där det behövs gänga, sen blir det ogängat i andra delar av stången. _________________ Kör cheva numer. |
||
Beror på vilket lastfall vi pratar om!! _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
Tja, jag kanske kan göra små missar i mina manuella gängningsmoment så ju mindre gänga desto mindre missar tänkte jag på.
Bultarna skall i bästa fall inte ha några skjuvningskrafter på sig men man vet ju aldrig efter ett hopp i höga farter hur hela drivpaketet rör sig.... Jag har nu lokaliserat ett gäng spillbitar som jag kan tillverka goa pinnbultar av. tack för all info rejsare! _________________ Kör cheva numer. |
||
Jovisst, det är ju så man tänker, och det man alltid skall eftersträva i konstruktionen men när krafter börjar samverka så är det svårt att förutse allt. Har man möjlighet att använda en delvis gängad stång är det optimalt. Tar ju mindre tid att tillverka.... ![]() _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
Hur långa pinnskruvar är det frågan om?
Jag kan rulla gängor på jobbet... Det finns gängstång att köpa som är klassad upp till 16.9 om man vill. Gäller bara att hitta ett ställe som får tag på det och sen måste man vara beredd på att slanta upp för dom. En sista fråga. Varför inte använda vanlig skruv med skalle och mutter i andra änden? _________________ /Anton Lillsund |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3251 besök totalt |