Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Brottgräns mellan 4.8 stång och SS2511?
3251 besök totalt
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Brottgräns mellan 4.8 stång och SS2511?

Jag har en fundering på att göra egna pinnbultar av 2 skäl.

1. De flesta gängade stänger jag hittar är av 4.8 kvalitet i M10 storlek.
2. Stigningen är för grov.

Jag funderar på att göra en pinnbult med skurna gängor i SS2511 stål mha ett gängstål eller en gängsnitt.

Vad säger ni materialkunniga om detta? det skall vara pinnbultar till vår egentillverkade adapterplatta mellan motor och låda i vårt projektbil Porsche 911.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Hallå!

Enligt mina källor så är 2511 ett nickellegerat sätthärdningsstål.
Rel(sträckgräns)= 440N/mm2 och Rm (Brottgräns) =690N/mm2
Detta motsvarar skruvklass 6.6 till 6.8. Alltså bättre än 4.8.
Desutom har ju fingängat klara fördelar.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
1. De flesta gängade stänger jag hittar är av 4.8 kvalitet i M10 storlek.
2. Stigningen är för grov.

1. Har för mig det skall finnas i 8.8
2. Varför är M10*1,5 för grov????

Ett annat alternativ är ju att ta 8.8, 10.9 e 12.5 skruv och kapa och gänga.
Iof så blir den skurna gängan svargare men det kanske klarar sig ändå.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
SS2541 är segare i detta avseende och det finns tillgängligt, hur stor skillnad är det mellan 2511 och 2541?

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Mattias Hellöre skrev:
SS2541 är segare i detta avseende och det finns tillgängligt, hur stor skillnad är det mellan 2511 och 2541?


2541 är mycket bättre.
Rel=700
Rm=900

Bättre än 8.8 alltså.... thumbs up

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Då fixar jag såna i bättre toleranser än massproducerade pinnbultar.

Vilken är den bästa utformningen?

Jag tror mig veta att helgängade stänger håller sämre än delgängade stänger, alltså precis där det behövs gänga, sen blir det ogängat i andra delar av stången.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
Jag tror mig veta att helgängade stänger håller sämre än delgängade stänger

Varför då???
Den kommer gå av i sitt klenaste snitt i alla fall.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



fuling skrev:
citat:
Jag tror mig veta att helgängade stänger håller sämre än delgängade stänger

Varför då???
Den kommer gå av i sitt klenaste snitt i alla fall.


Beror på vilket lastfall vi pratar om!!

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Skulle då vara i ett tjuvnings fall då.
Men i min värd SKALL ej skruvar ta tjuvkrafter.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Tja, jag kanske kan göra små missar i mina manuella gängningsmoment så ju mindre gänga desto mindre missar tänkte jag på.

Bultarna skall i bästa fall inte ha några skjuvningskrafter på sig men man vet ju aldrig efter ett hopp i höga farter hur hela drivpaketet rör sig....

Jag har nu lokaliserat ett gäng spillbitar som jag kan tillverka goa pinnbultar av.

tack för all info rejsare!

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



fuling skrev:
Skulle då vara i ett tjuvnings fall då.
Men i min värd SKALL ej skruvar ta tjuvkrafter.


Jovisst, det är ju så man tänker, och det man alltid skall eftersträva i konstruktionen
men när krafter börjar samverka så är det svårt att förutse allt.
Har man möjlighet att använda en delvis gängad stång är det optimalt.
Tar ju mindre tid att tillverka....

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Överens thumbs up
Men problemet brukar va att där man inte vill ha gäng så måste det vara det

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



fuling skrev:
Överens thumbs up
Men problemet brukar va att där man inte vill ha gäng så måste det vara det


Huvet på spiken.....

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hur långa pinnskruvar är det frågan om?
Jag kan rulla gängor på jobbet...

Det finns gängstång att köpa som är klassad upp till 16.9 om man vill. Gäller bara att hitta ett ställe som får tag på det och sen måste man vara beredd på att slanta upp för dom.

En sista fråga. Varför inte använda vanlig skruv med skalle och mutter i andra änden?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Anton:
Hmm jag börjar inse att det är till dig man skall gå om man har en skruv lös

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Skruva banåkabil
Brottgräns mellan 4.8 stång och SS2511?
3251 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande