Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 65, 66, 67 >> 67 besök senaste veckan (237859 totalt) |
Tack Lasse!
Det finns alltid förbättringspotential och jag tror nog inte att jag kommer att bli helt "klar" någonsin. Rättar mun efter matsäck och får ta små steg i taget. Jag trivs bakom ratten när den kommer ut i alla fall. Någon utställningsbil är det dock inte, det finns alldeles för mycket småskavanker här och var efter över 30 års liv för det. Har också hela vägen haft som mål att bygga en bil som jag vågar använda och då kommer jag inte upp i det skicket. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
|
||||
Tog en tur med bilen förra helgen, men kom inte långt innan motorn
började missa på en cylinder. Bara att parkera. Detta har hänt förr, närmare bestämt precis före jag rev ner hela bilen. Hade därför en liten aning om vilken åtgärd som krävdes. Då behövde tändstiften bytas. Hade ju ingen status på hur länge de gamla stiften hade gått, så fixade nya NGK platina-stift och det gjorde susen. Denna gång är jag mer fundersam. NGK-stiften har inte hunnit gå många timmar och redan kass...? Funderar på om någon annan faktor ligger bakom. En tanke är bränsleblandning. Luftpumpen är bortplockad på min motor och det är klart att det borde påverka i någon omfattning? Vid närmre koll så är det cylinder 6 som missar. Beslöt i alla fall att byta ut till nya stift och samtidigt skifta ut alla spolar. Blev Denso Iridium denna gång och Bosch spolar ersätter de 23 år gamla Bremi-spolarna. Detta gjorde i alla fall nytta och nu går motorn på alla igen. Återstår att se hur livslängden blir. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Jag tycker fälgarna funkar. Med sleeper-stuk så kan jag ibland känna att 17" kan vara gränsfall på en E30-kaross som inte är M3, men med M3 E46 bromsar så gäller 17" och uppåt - så mitt urval var givet.
Ja det är erbarmligt vad man får stå ut med! I dessa "San Miguel"-tider så vet man ju inte var tillvaron landar, men tänkte försöka få till en tur åt ditt håll framöver, då kan vi ju dela på plågan. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Varje dag kan inte ägnas åt mek. Idag var ju väderleken riktigt kass - inte.
Beslöt mig ikväll för att tragla vidare med att klocka mil. Ett tufft jobb osv... 11 mil idag. En tur till Trollabo Kvarn i solskenet gjorde inte ont alls faktiskt och fick hjärnan att tänka på något annat än pandemier. Länsväg 1933 + E30 = Match made in heaven. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Har varit borta från forumet ett tag, men nu är det dags att göra en
uppdatering igen. Målet är att få till en lösning med catchtank för att råda bot på fuelsurge- problematiken som följer med orginaltanken. Eftersom bilen är godkänd för gatan är det inte bara att bulta fast något i bagaget, utan lite mer funderande behövs. Dessutom vill jag kunna använda skuffen vid behov. Planen är att placera catchtanken jämte originaltanken och låta in- tankpumpen mata den och sedan ha en 044-pump mot fuelrail. Just nu står bilen isär-riven med arbeten på flera håll samtidigt, status hittills: Prototypandet som påbörjades för ett antal veckor sedan mynnade ut i följande hög med plåtbitar (rören gjordes avsiktligt för långa för att sedan kunna kapas jäms med tankvägg): Tog hjälp för att få svetsat tanken med rimlig chans till ett tätt resultat. Hämtade den idag så nu kan det jobbet fortsätta. Under tiden jag väntade på färdigsvetsad tank så påbörjades eldragning. Inredningen åkte ur för att jag skulle komma åt. Passade på att dra lite extra ledningar och relän för framtida bruk. När inredet ändå var ur beslöt jag mig för att gå över instrumentbrädan. Den har fläckvis varit svart och klockan har inte heller fungerat. Troligen har en kabelhärva för mycket fimpats av tidigare ägare. Kopplade på befintlig dim-bar instrumentbelysning och gjorde ny matning bl a till klockan. Kostade på mig att lägga lite engagemang på kosmetik också. Före: Efter: _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Ibland är det de små detaljerna som gör det, åtminstone för chauffören! Ett M3-instrument är ju helt bortom horisonten pengamässigt och sedan tillkommer omprogrammering från 4 till 6 cylindrar... Råkade på en Ebay-annons där inlägg för standard-instrumentet såldes, också för icke motiverbara pengar, men idén fastnade. Beslöt mig för att tillverka eget inlägg och det blev ju helt OK (och i princip gratis). Att ha standard varvräknare är lite kul också, ser lite lattjo ut när visaren passerar utanför skalan.
Tack Erik, nu är det nästan så man rodnar! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Catchtank-projektet går vidare. Efter lite eftertanke förstärktes/stagades
alla slangrör. Bättre att fixa nu än att få vibrations-sprickor sedan. E30, speciellt bilar med lilla tanken, har ett utrymme undertill på vänster sida jämte tanken. Gav mig f-n på att jag skulle få in en 2 ltr catchtank där och tanken är byggd utifrån det målet. Idag så kom tanken på plats. Den gick dit med minsta möjliga marginal, ca 0,5 mm. Har också påbörjat fästen till 044-pump, rotade runt i skrotbingen och hittade några lämpliga utgångsobjekt som modifierades. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Första versionen av pumpfäste fick skrotas, pumpen hamnade för långt
ner och skulle bli alldeles för utsatt. Version 2 av fäste blev bättre. Fästet sitter med gummikuddar för lite av-vibrering. Även om detta blev bättre så är det ofrånkomligt att pumpen kommer att "sticka ned" lite. Lägsta punkten på bilen är dock fortfarande avgassystemet. Yxade till en aluminiumplåt som får dubblera både som skydd för grus-sprut och värmesköld. Eftersom avgassystemet svänger precis där pumpen hamnar och gör det trångt så gjorde jag värmeskölden separat demonterbar - skulle bli omöjligt att få dit såväl plåt som pump annars. Provmontering för att se om allt går plats som tänkt. Det skall nog funka detta... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
_________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||||
Nja, men förhoppningsvis funktionellt. Men tack i alla fall! Ikväll så blev det slutmonterat och inkopplat till ström. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Med bränslepump och catchtank på plats så tillbakamonterades all inredning,
inga bilder på det - ser ju likadant ut som tidigare. Kylet har uppvisat små tendeser till inkontinens i en gavel. Det kändes inte bra, så ett nytt kyl inhandlades och i helgen fick jag bytt det också. Passade på att blockera lite luckor vid sidan om kylet där luft tidigare kunde smita förbi. Gjordes med aluplåtar, varav en nedre plåt gjordes som förhoppningsvis också skall hjälpa upp flödet till oljekylet lite extra. Här finns mer att göra, inklusive en bättre lösning av infästning av kylfläktar, men tidsbrist fick bestämma och jag får återkomma till kylningen längre fram. Klockan var rätt mycket när detta gjordes, så det blev inga vettiga bilder på det. Ikväll blir det varmkörning och provtur och förhoppningsvis går allt bra för imorgon skall en tur gå till framvagnsinställare och alla vinklar ställas, denna gång med betydligt bättre precision än garage-varianten som gällt hittills. Mot slutet av veckan håller jag tummarna för att inget sätter käppar i hjulet, dags för årets första bankörning! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Fyrhjulsinställning blev gjord idag hos Martin på Nybron.
Garagegolvsinställningen jag kört med hittills visade sig givetvis vara fel, men inte helt uppåt väggarna. Bra att känslan man haft av hur bilen uppfört sig inte bara var önsketänkande. Helt optimala värden gick inte att ställa, topplagringarna i framvagnen medger inte riktigt så mycket negativ camber som jag hade önskat. Nu har bilen följande inställningar, skall bli spännande att känna efter om jag märker någon skillnad jämfört med tidigare: Fram: Toe 0 Camber -2,3 gr Caster +9,5 gr Bak: Toe +2 mm Camber - 2,1 gr _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 65, 66, 67 >> 67 besök senaste veckan (237859 totalt) |