Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 328 -99 Racewannabe | 1632 besök totalt |
Ja vart börjar man?
Jag fastnade riktigt för bankörning för några år sen när jag skaffade mig en E36 m3, den fick smiska banor ett tag men i takt med att priserna steg brant uppåt på dom och den är i ypperligt skick så var det förra sommaren dags att återställa till mer och mer orginal och pensionera den från bankörning. Tråden handlar inte dom den bilen men jag är så nöjd med den att den får en bild ändå Letade lämpligt objekt till och från, det lutade åt E46 330 ett bra tag men dom som dök upp var för fina och dyra eller totalt slutkörda. Hittade efter ett tag en 328 här på rejsa! Dugligt skick och rimligt pris för vad det var. En del godis följde med Halvt isärskruvad och ej körbar, jobb fanns kan man väl säga! En bil jag inte behöver vara jätterädd om och en bil jag vågar sätta vinkelslipen i utan att varken jag eller nån annan får panik (jämfört med en fin M3 ) Bilen stod längst ner i Skåne, 70 mil bort... Jaja, tog med mig brorsan som sällskap och hämtade! Hemma! Dags för specs på bilen *Schmeidmann extraktor *330 insug *BC Racing coilovers *Fekzen chip *DLI Teknik ~5kg svänghjul *Hårdare tryckplatta Grundförutsättningarna finns där, mer uppdateringar kommer inom kort! // John _________________ John Karlsson BMW E36 M3 3,2 BMW E46 328 |
||||||||||
Effekt och bromsar samt att senare 330 kom med 6vxl låda. Nån mer kunnig kan säkert skriva ett A4 med skillnader
Svårt val ännu, har bara kört 328an litegran, men längtar efter att ta ut m3an _________________ John Karlsson BMW E36 M3 3,2 BMW E46 328 |
||||||||||
Det är för och nackdelar med allt. E46 tar 19-tum utan problem. E36 går att få med originaldiffbroms.
Jag håller med i analysen. E46:ans liite bättre rotation är dock en fördel imho.
Exakt! Bromsarna fram har faktiskt samma dimension som M3E46, med undantag för tjocklek. Men övergripande så kan man konstatera att E46 är über-designad. (Den har tex luftkylning(!) till generatorn, .) Som alla vet peak:ade BMW i sin ingenjörskonst med E46 (och E39). Därefter blev det ett allt mer sluttande plan. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||||
Ingen som helst nackdel, skramlar lite om urtrampningslager/koppling som det alltid verkar göra med stumma svänghjul. Ska väl tilläggas att jag aldrig kört bilen med nåt annat i min ägo! Såja Bilen var hemma, många delar lösa på sidan och vissa bara ditsatta för att få bilen att rulla då 2 tidigare ägare vad jag förstått det som haft banåkarambitioner men bilen har blivit stående för bägge så därför aldrig färdig. Växellådan satt löst och startmotorn var i princip lagd på plats, lika bra att ta ned lådan för att se att svänghjulet satt där det skulle och att det verkligen var den fina svarvade metallbiten som utlovats. Jodå, där satt det! Tillsammans med splitt ny koppling och tryckplatta, garanterat aldrig körd med grejerna! Återmontera i omvänd ordning Nästa bekymmer Katalysatorer! Jag hade tänkt att besikta bilen för att kunna köra på gata lagligt under sommaren, till och från banan mm utan att behöva hyra trailer. Utan kattar, ingen besiktning! Den här varianten har kattarna sitter ihop med grenrören, 2 stora klumpar, dom finns icke kvar och rättså dyra att köpa även begagnade såna. En 3" biltema katt syddes ihop med orginal avgas och passades in mot extractorröret! såja, lite strul med hela 4st lambdasonder som ska lira ihop och en lmm som inte heller riktigt ville vara med så var motorn startad och gick rättså risigt innan allt kom på rätt plats, fick sumra ut rätt kablar till vardera lambda osv. Slutligen, efter 4 månader sen inköp, besiktning! Blankt papper Nu kan jag börja bygga // John _________________ John Karlsson BMW E36 M3 3,2 BMW E46 328 |
||||||||||
|
||||||||||
Inte helt omöjligt, jag köpte den nån mil söder om Malmö! Så till lite trevliga uppgraderingar! Däck, fälg och bromsar blir dagens inlägg om! Fälgarna som följde med bilen var riktigt trevliga saker ATS DTC 17x9" dessutom riktigt lätta, bara 8,6kg/st enligt hemsidan. Dom vart skodda med Toyo R888 i dimensionerna 235/40-17 Syns också på bild i första inlägget! (ps, M contour ligger på ett säljesforum nära dig ) Så bromsar, avhandlades lite högre upp att 328 har vekare bromsar än 330, inte så konstigt då det är en lite klenare bil, det sköna är att en uppgradering är lätt att göra! Hittade på en uppsättning 330 bromsar till riktigt fördelaktigt pris från Ebay England! Bara frambromsar just nu får se om det kan behövas större bak också framöver. Inte dåligt skick men inte heller topp, elektrolys har jag kört nån enstaka gång förut så det blev ett bubblande bad för alla delar! Man blir helt förbluffad hur bra resultatet blir efter en snabb vända med stålborste efter några dagar i badet! - Lite etsande primer och lite färg så var det nästan nyskick! Monterades fram tilsammans med stålomspunna slangar samtidigt som hela systemet spolades med ny fräsh bromsvätska Allt för dagen! // John _________________ John Karlsson BMW E36 M3 3,2 BMW E46 328 |
||||||||||
Då är jag här igen!
Vad har hänt sen sist, ja litegrann har det rört på sig ändå! Jag hittade på fjäderbensstag fram och bak för rimligt pris, lätt gjort att skruva dit såna och all stabilitet är välkommet! En uppsättning 4p bälten inhandlades för framtida bruk, dom kommer nog att användas samtidigt som buren blir svetsad! När det händer vet ingen men jag har både en huvudbåge och rör hemma... - Min gamla sittastillstol från E36an skickades i utan problem. Har brottats lite med både lambdasonder och en strulande generator, men nuså verkar allting fungera, då var det väl dags att ta en riktig premiär på bana Fick ihop en hyfsad summa varv på Gröndal, Eskilstuna Kände av bilen lite, justerade däcktrycket, justerade dämparna några snäpp och tog med mig en inte alltför lång lista hem på saker som behöver åtgärdas - På återseende _________________ John Karlsson BMW E36 M3 3,2 BMW E46 328 |
||||||||||
På E36 kunde man förutom "strut bar" även montera förstärkningen undertill som sas tillkommit när de konstruerade cabben. Jag gjorde det på min M3 -96 och man kände skillnad. Finns något liknande på E46?
Edit: Nu kom jag äntligen på vad den kallades, x-brace. Om jag nu inte äääändå minns fel _________________ Magnus Thomé |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 328 -99 Racewannabe | 1632 besök totalt |