Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242 -82 Rörram och V8, "Fake Racecar" | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 5 besök senaste veckan (53611 totalt) |
Rören över motorn ska bli löstagbara med hjälp av de här fästena. _________________ Volvo 242 |
||||||
Ser ut som att krysset ovanpå motorn inte är fastbränd än. Ska kanske bli någon sorts skruvkoppling på det? Nedåt ser smalt ut... enlighten us! 8-) _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||||
Har visst varit lite tunnt med uppdateringar. Får be om ursäkt! Vi har inte gjort några stora framsteg under den senaste tiden, men en del nytt finns det ändå att visa. Gjorde klart takkrysset: Alex beställde hem ett parti laserskurna plåtar till att staga upp ramen. De fick sig ett par rundor i pressen sen kunde de svetsas fast: Slängde upp motorn i en CMM och plockade lite punkter: Laserskannade bromsoken: Välte upp ramen och helsvetsade en massa. Uppskattar att ramen är ca 80% helsvetsad vid detta laget: Profilfräste sprängkåpan så den passar lite bättre mot motorn: Fräste sista fästet till generatorn: Det som är överhängande just nu är väl att färdigställa ramen och börja svetsa hardpoints till hjulupphängningen. Har dessutom bestämt oss för att dynga av Corvette-drivlinan och byta till en sekventiell låda. Håll till godo! Annars har vi haft fullt upp med lite andra projekt. Det som tar mest tid är väl en 1964 Ford F250 kaross som vi hänger fast i ett 2008 Ford Crown Victoria chassi. Det blir "modern" bil med gammalt utseende. Bjuder på lite bilder: _________________ Volvo 242 |
||||||
Hatten av på denna!
Mycket häftigt o fint hantverk! Får en annan att vilja gömma sig diket med mitt bygge! Mvh Eric Johansson _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||||
Ja, det har du väl rätt i... Som vanligt går det i snigeltakt. Kommer alltid andra projekt som tar tiden. Vi byggde klart pickisen sen blev det en massa jobb med brorsans 242 där vi renoverade och turbokonverterade hans vitsexa. I vilket fall som helst, här kommer lite bilder på det som hänt sedan sist. Konstruerade och skrev ut ett nytt insug i aluminium. Bytte upp oss till en sexväxlad XTrac seklåda. Detta är en gammal Indycarlåda. Lite kontrollmätning på ramen med brorsans Romerarm. Röjde av vevhusventilationen från ventilkåporna. Växellådan monterad. Svetsade en massa. Byggde om lite i framvagnen. Bränslecell monterad. Cellpaket till laddluftkyl Fick tag i ett par turboaggregat. Det är originalturbosar från en BMW S65. Skrev ut ett provgrenrör och testpassade turboaggregaten. Helsvetsade ramen. Klickade hem en Tractivespak till seklådan. Billig och bra! Hittade dämpare på eBay för en billig peng. Blev Öhlins ILX36. Ny (gammal) dash. Fick tag i en gammal Stack och bytte ut hjärnan och displayen. Den har numera dubbel CANbus och en självlysande OLED. Allt drivs av ett egenritat kretskort och egen kod. Man konfar dashen via en textfil på en mikroSDkort. Jämförelse med kortet som satt i från fabrik. Har gjort stora framsteg på hjulupphängningen. Förhoppningsvis blir bilen stående i backen strax. Väntar också på grenrör. De blir 3Dskrivna i inconel. Vi lägger upp bilder på instagram lite då och då om någon vill följa där: https://www.instagram.com/242fakerac _________________ Volvo 242 |
||||||
Wow. Wow på så många plan! Själva bygget! Men också den "moderna" approachen med allt från 3D-scan, CAD av både enklare men också oerhört komplexa delar, fin mätutrustning, 3D-print i metall, elektronik med egna kort osv. Otroligt spännande att se
Vad är fördelen med två CAN-bussar i displayen? _________________ Magnus Thomé |
||||||
+1 Sjukt imponerande! Hur tätt blir det när man printar alu sådär? blir det lite "sintrat" eller helt tätt från start? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Tack Magnus! I slutändan känns det som man bara bankar på alla problem med en hammare tills det löser sig, vissa modeller av hammare är nog bara lite mer effektiva än andra. Främst blev det två CAN-kanaler eftersom mikrokontrollern vi valde hade två kanaler att tillgå men det kan vara väldigt händigt att ha flera. T.ex. om man vill kommunicera med bussar som har olika hastigheter. Alla enheter på en CAN-buss måste tuffa på i samma hastighet och ibland kan det komma att en box man måste använda inte passar in i resten av nätverket. Med dubbla kanaler kan man också få displayen att agera brygga för att konvertera data från en hastighet till en annan.
Tackar! Det kan skilja sig vilt beroende på parametrar men är maskinen rätt ställd är det normalt att få 99.9% eller bättre densitet. Jättespännande att få dra nytta av en såpass avancerad tillverkningsmetod. _________________ Alex Buchka |
||||||
Jag lattjade lite med CAN-bus och en ESP32. Eftersom jag hade två CAN-bussar (en till bilen och en till displayen) så gjorde jag även lite testkod som ska funka som brygga... bara för att Teensy är ju nice också
https://github.com/MagnusThome/BMW-M _________________ Magnus Thomé |
||||||
Kul projekt impad av alla lösningar Teensy är bra grejor använder en sådan i DCT styrningen har CAN interface på den med för framtida behov ock ev kommunikation med motorns ECU
_________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||||||
Tack,, men fasen.. jag vet ju inte vad erat insug väger _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
Insuget väger i runda slängar 6.5kg inkl. fuel rails. Vill bara klargöra att varkens jag eller brorsan sitter inne på ett kassavalv á la Joakim Von Anka. Tjänster och gentjänster har i detta fallet gett oss möjligheten att få klämma lite på en process som normalt sett är så fruktansvärt utanför den normala budgeten så det knappt går att beskriva.
_________________ Alex Buchka |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242 -82 Rörram och V8, "Fake Racecar" | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 5 besök senaste veckan (53611 totalt) |