| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
BC Racing - pre-load????
|
3 besök senaste veckan (978 totalt) |
|
BC Racing - pre-load????
Varför stpr det överallt på alla forum att BC Racing coilovers ska vara "pre loaded"? Enda sättet att pre-loada är väl att dra ut dämparen helt och sedan fortsätta spänna fjädern? Varför i hela världen vill man göra så? Det är första gången jag håller på med "kina coils" och jag tycker det här låter hel knäppt. Det står också att man justerar höjden på den andra gängan, inte på fjädern. Det måste ju då betyda att man tappar potentiellt allt droop? _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
|
Är det inte bara nån millimeter som de ska förspännas? Mest för att inte fjädern ska skramla runt.
|
||
|
Har precis plockat ner mina BC så jag kan svara
Coiloversarna kommer levererade färdigspända. Det är bara någon mm som Fonzeka säger. När det är satt behöver du aldrig röra den stora guldiga juster/bulten/gängan vad det nu heter. Lås fast med den mindre under. Set and forget. För att sedan justera höjden släpper du den nedre gängan som sitter mot spinden. Justera genom att snurra hela coilovern. Det fina med en konstruktion av detta slag är att överdelen med preload inte ändras. Hela den gängade hylsan skruvan in eller ur för att justera höjden på bilen. _________________ Peter Sundström Nissan Skyline KGC10, Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 313 varv på Nordschleife |
||
|
Re: BC Racing - pre-load????
"Andra Gängan"?? Va har du för bil? Du ska aldrig justera höjden på bilen genom att justera fjädern. Om du sänker fjädertallriken förlorar du ju fjädringsväg. Nedre infästningen är gängad på stötdämparen. Så när det är monterat på bilen släpper du på den nedre låsringen och använder ringarna som håller fjädern för att justera höjden. Den övre ringen när du vrider benet medsols, alltså sänker bilen. Och den nedre ringen när du ska vrida benet motsols, höja bilen. På det här sättet flyttar du aldrig nedre fjädersätet eftersom låsringen och ringen som fjädern ligger mot låser varandra. Man vrider alltså hela stötdämparen upp och ner i nedre infästningen. Preload som du skriver är hur mycket du spänner fjädern mellan fjädersätena. Det kan dom ha ett visst mått på för dom vet i vilket läge stötdämparn ska arbeta. Man brukar säga att man vrider nedre fjädersätet tills att fjädern inte kan skramla runt. efter det kan vissa ha ett till mått. Att man ska skruva den någon millimeter till. Alltså "Spänner" fjädern "Preload" _________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||
![]() |
Skruva banåkabil
BC Racing - pre-load????
|
3 besök senaste veckan (978 totalt) |