Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BC Racing - pre-load????
3 besök senaste veckan (978 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311


Trådstartare
BC Racing - pre-load????

Varför stpr det överallt på alla forum att BC Racing coilovers ska vara "pre loaded"?

Enda sättet att pre-loada är väl att dra ut dämparen helt och sedan fortsätta spänna fjädern? Varför i hela världen vill man göra så? Det är första gången jag håller på med "kina coils" och jag tycker det här låter hel knäppt.

Det står också att man justerar höjden på den andra gängan, inte på fjädern. Det måste ju då betyda att man tappar potentiellt allt droop?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 138



Är det inte bara nån millimeter som de ska förspännas? Mest för att inte fjädern ska skramla runt.

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2140



Har precis plockat ner mina BC så jag kan svara

Coiloversarna kommer levererade färdigspända. Det är bara någon mm som Fonzeka säger. När det är satt behöver du aldrig röra den stora guldiga juster/bulten/gängan vad det nu heter. Lås fast med den mindre under. Set and forget.

För att sedan justera höjden släpper du den nedre gängan som sitter mot spinden. Justera genom att snurra hela coilovern. Det fina med en konstruktion av detta slag är att överdelen med preload inte ändras. Hela den gängade hylsan skruvan in eller ur för att justera höjden på bilen.

_________________
Peter Sundström
Nissan Skyline KGC10, Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
313 varv på Nordschleife
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 227



Re: BC Racing - pre-load????

SevenEight skrev:
Varför stpr det överallt på alla forum att BC Racing coilovers ska vara "pre loaded"?

Enda sättet att pre-loada är väl att dra ut dämparen helt och sedan fortsätta spänna fjädern? Varför i hela världen vill man göra så? Det är första gången jag håller på med "kina coils" och jag tycker det här låter hel knäppt.

Det står också att man justerar höjden på den andra gängan, inte på fjädern. Det måste ju då betyda att man tappar potentiellt allt droop?


"Andra Gängan"?? Va har du för bil?
Du ska aldrig justera höjden på bilen genom att justera fjädern. Om du sänker fjädertallriken förlorar du ju fjädringsväg.
Nedre infästningen är gängad på stötdämparen. Så när det är monterat på bilen släpper du på den nedre låsringen och använder ringarna som håller fjädern för att justera höjden. Den övre ringen när du vrider benet medsols, alltså sänker bilen. Och den nedre ringen när du ska vrida benet motsols, höja bilen.
På det här sättet flyttar du aldrig nedre fjädersätet eftersom låsringen och ringen som fjädern ligger mot låser varandra.
Man vrider alltså hela stötdämparen upp och ner i nedre infästningen.

Preload som du skriver är hur mycket du spänner fjädern mellan fjädersätena.
Det kan dom ha ett visst mått på för dom vet i vilket läge stötdämparn ska arbeta.
Man brukar säga att man vrider nedre fjädersätet tills att fjädern inte kan skramla runt. efter det kan vissa ha ett till mått. Att man ska skruva den någon millimeter till. Alltså "Spänner" fjädern "Preload"

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
Skruva banåkabil
BC Racing - pre-load????
3 besök senaste veckan (978 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande