Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 38, 39, 40   >>
561 besök senaste veckan (98632 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2557


Trådstartare
Igår körde vi första långloppstävlingen (3 timmars ) med 325'an och den skötte sig med bravur. Framförallt är vi djupt imponerade av hur bra och stabila bromsarna var. Tack var belägg och vätska så kändes bromsarna lika klippstabila det första och sista( 118st) varvet.
Efteråt såg beläggen ut som dom legat i en masugn, men funkade likabra för det!



Det finns 1h film, sedan tog det slut på plats i mobilen. Däremot finns loggdata från hela tävlingen för analys av olika körstilar efteråt.

vi slutade på delad 6:e plats men var uppe och nosade på 4:e och hade kunnat hålla det. Men en bestraffning med stop&go (ej fullt upphissad ruta) och söl vid tankningen gjorde att vi tappade några placeringar.

Rullande start regn första 30min.



Därefter torkade det upp vartefter.



Precis när 3:e föraren skulle åka ut tog utrymmet i mobilen slut :-(


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5753



Kul att det funkade! Hur lyckas man dela på sjätteplatsen, gick ni över mållinjen samtidigt? :-)

Synd på regnet...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2557


Trådstartare
Nästa helg, 17 maj är trackday på fällfors igen (max 30bilar och personer) Jag är anmäld och 330'an blir preppad. Nya främre skivor är monterade + kylluft slangarna. Snabbare köpa nya skivor än demontera/svarva dom gamla om det ens hade gått.

R-däcken kommer också på plats. Notera den snygga "pinstripen på framskärmen pga jag spillde bromsvötska ifjol :-)

Vår långloppa bmw e46 325 bygger vi fullbur. Ny bakre diff/utväxling blir det också om vi hinner.

Första tävling är 7 juni (vi får definitivt besked i mitten av maj)





Sedan skall jag även ta med enduron. Har byggt ett stativ framtill på släpet. Finns mycket roligt natt utforska på en ex militär flygbas. Har också skaffat en ny dragbil. Toyota hilux med övernattning i taktält.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2557


Trådstartare
Idag har det byggts bur i långlopps e46 325an. Vi bygger in en full bur enligt SBF enkel bilsport/folkrace. Det krävs bara huvudbåge/stöttor för mittcup men både bilen och vi mår bättre av en fullbur.

Konstigt att en racingbur enligt SBF från finess kostar 8000:- och en enkelbilsport/folkrace fullbur som har 90% samma mängd rör kostar 1/4.



Bästa verktyget! magneter för att hålla huvudbågen på plats!



Och en rörklämma för att centera ihop rörstumparna så dom blir parallella.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6080



Ang prisskillnaden, vad är det för kvalitet på rören i den billigare buren?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2557


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Ang prisskillnaden, vad är det för kvalitet på rören i den billigare buren?


Kraven finns i SBFs regelverk. bara läsa själv,. verkar vara samma förutom dimension och mängden strävor.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1685



Benny Steen skrev:
J.Schuman skrev:
Ang prisskillnaden, vad är det för kvalitet på rören i den billigare buren?


Kraven finns i SBFs regelverk. bara läsa själv,. verkar vara samma förutom dimension och mängdein strävor.


Vilka dimensioner skiljer? Kan ju vara bra att veta om det blir krångligt att uppgradera till en race godkänd bur om tex huvudbågen är för klen. Mängden strävor är ju bara att komplettera i så fall.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2557


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Benny Steen skrev:
J.Schuman skrev:
Ang prisskillnaden, vad är det för kvalitet på rören i den billigare buren?


Kraven finns i SBFs regelverk. bara läsa själv,. verkar vara samma förutom dimension och mängdein strävor.


Vilka dimensioner skiljer? Kan ju vara bra att veta om det blir krångligt att uppgradera till en race godkänd bur om tex huvudbågen är för klen. Mängden strävor är ju bara att komplettera i så fall.


ja det skiljer, ja det är krångligt. Och det är inte "bara komplettera", Det går inte enkelt komma åt och svetsa dit efteråt.. Man måste montera buren i en viss ordning.

Vi har ett tävlingsreglemete i mittcup som fått bestämma bilmodell, motor,vikt, bromsar osv. Byter man tävlingserie ändras ju alla förutsättningar. Buren är bara en lite del i sammanhanget.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1685



thumbs up

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5753



Jag skulle nog påstå att det är mer än dimension som skiljer mellan en folkracebur (som Mittcup accepterar) och en racingbur. Folkrace har bara krav på att materialet ska vara olegerat, det kan alltså vara sömmade rör, det kan vara rör med vilken sträckgräns som helst osv.

Racing kräver sömlösa rör med minst 350 N/mm2 i sträckgräns.

En folkracebur är ju gjord för betydligt lägre hastigheter, vilket förstås är OK om man håller sig till de hastigheterna.

Enkel Bilsport har idag inga gemensamma eller övergripande krav vilket kanske är lite synd eftersom det gör att olika serier har rätt olika regler.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2557


Trådstartare
I helgen var det årets första trackday på skellefteå Drivecenter. (fällfors flygbas) Jag tog även med enduron och körde omkring skogarna och letade gamla militärgrejor på lördagen. Övernattade på banan min explorationspickup. Hade inga bekymmer alls.

Bara körde och hade kul. pipandet som hörs vid starten är min däckstryckövervakning som varnar för lågt batteri. den funkade riktigt bra. Jag kunde kolla däckstrycket runt på avsvalningsvarvet. intressant notering var att det blev högre på högersidan. Trots att banan går hövervarv. Men dom flesta högerkurvor är rätt tvära medans det finns flera långa svepande vänsterkurvor.

Är redan inbokad till nästa event 7 juni. Då blir det slicks på bilen.







_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2557


Trådstartare
Har modifierat bakre excenter skruvarna för mera negativ camber bak på 330'en
Slipade upp hålen/skruven och lade lite svets på toppen av skruvens huvud/bricka. vet inte ännu hur mycket camber det blir. Toe kommer ju förändras så vi får se hur mycket som går justera till när andra sidan är klar och jag mätt. Dom är väldigt klent byggda dom här stagen. men dom har ju hållt i 29000 mil så bmw verkar veta vad dom gör. Skall se om det går att få mera camber fram också.

Slicksen dröjer, så det blir r-däck på fällfors även 7 juni.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2557


Trådstartare
- 2.4 grader camber blev det. Helt ok för bakvagnen med så enkla medel.
Vi får se om det går att behålla med noll toe imorgon, kanske går att modifiera infästningar för främre länkarmarna också.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2557


Trådstartare
Close-up hur jag moddade excenterskruvarna för camber i bakvagnen.



Det anlände även bromsvätska. RBF600 från oljemagasinet. (Torrkokpunkt 312c) Bra priser och snabb leverans.

Jag har inte haft några problem med bromsarna. Men bra med marginaler.
Jag har tidigare kört på biltema standard som ligger på 270/280 i torrkokpunkt tidigare.

Det bör även komma nya bakskivor idag.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2557


Trådstartare
Nya bakre bromskivor kom med posten vid lunch. Jag trodde först dom skickat fel, dom var så jäkla stora. Men det stämde bra. gick på en timme att montera. Nu är det nytt runt om. justerade noll toe bak. Fram var det någon mm toe-out.



Monterade även mitt "the ultimate weapon" en fjäderbenstag :-) Fick modifiera det rätt ordentligt pga jag filar in justerskruvarna för mera camber. Om det gör någon nytta. tja det ser ju tufft ut iallfall.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2557


Trådstartare
Även långlopps 325'an fick ett mekpass igår. Vi har helsvetsat buren förutom delar av krysset och dörrsträvan. Vi har en bultat skarv mellan främre/bakre bur så vi kan fälla fram/bak delarna för komma åt ovandelen. Men tror så här i efterhand det hade varit bättre/enklare bygga med lådor mellan golv/rör och kunna helsvetsa buren i ett stycke.



_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2557


Trådstartare
Fick tips via https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1607219#1607219 om grövre krängare från Z3.

Citat:
Här har du ett tips på den, mig veterligen, grövsta som finns till E36 framvagnen:
http://bildelsbasen.se/se-sv/BMW/BMW-Z3-E36&6/1994_2002/Hydraulik& . . . . . . . .

Bör vara samma som den jag har på min Z3 Coupe dvs 25,5 mm.
(Sitter original i bärarmarna men med fäste på fjäderbenet blir det thumbs up)


jag har 24mm, om den 25.5 blir det 27% hårdare. (25.5/24) upphöjt till 4. Det bör kännas. och för dom pengarna kan man prova. Min krängare sitter redan i fjöderbenenet orginal så den biten påverkas inte

Så jag har skickat en förfrågan om den. Så vår vi se vad frakten kostar.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2557


Trådstartare
Jag har lite problem med att kopplingen slirar lite vid bankörning när jag går från full varv på 2 till 3an Jag har misstänkt CDV ( Clutch delay valve) som sitter strax före slavcylinderna. Så jag försökte mig på att demontera den. men den fanns inte längre. Så det återstår väl att det är själva kopplingen som slirar. Men problemet är inte så stort ännu. Det får vara tills det blir värre.

Blev bra med camber bak. Jag vill ha mera framtill och fick tips om att sätta brickor för att spaca ut i spindel. Men det visade sig bara funka på e36:an Så det blir att fila ännu mera på hålen uppe vid fjäderbenen istället.

Bromsvätskan är också bytt till RBF600.
Om krängaren från bildelsbasen kommer i veckan så åker den på annars är inget annat planerat inför fällfors 7 juni.

Om ingen har några förslag?




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2557


Trådstartare
Mera camber. Enligt min geometri blev det 3.0 grader. Toe skall naturligtvis också ställas in.

Dom gamla bakre bromskivorna svarvade jag ner till två 7mm spacers. Får se om hjulskruvarna är tillräckligt långa. Det är främst bak jag skulle vilja ha mera grepp.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2557


Trådstartare
Z3 krängaren kom rekordsnabb. den är 26mm tjock. kostade 320 + 300 (frakt)
Blir montering och rapport om passformen ikväll.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1286



Känns ganska prisvärt!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 38, 39, 40   >>
561 besök senaste veckan (98632 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande