Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 109, 110, 111 ... 149, 150, 151 >> 60 besök senaste veckan (554622 totalt) |
Fick lite ryck att kanske skaffa en annan dasch föe montage i ratten.
Skulle vilja ha en som ser ut typ som denna ld oerformance. Men denna och de andra från samma ställe är alldeles för stora. 175x100 samt 180x100 I mitt fall får den vara ca 100x80 för att få plats på ratten, eller i annat fall ta bort nuvarande panelen framför ratten, där har jag plats ca 120x220mm Men där vill jag helst ha kvar den centrerade "analoga" mätaren. Jag gillar den "äldre" looken , dvs ingen modern touch färgdisplay är intressant. Gröna eller röda digitala siffror och en led-bar för shiftlight. Har möjlighet att skicka ut både can-bus, koppla obd2 uttag, eller skicka enskilda signaler . Kan även tänka mig komplettera med separata givare för dashen om det skulle behövas _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Det mesta som behövs för start och körning är nu kopplat och klart.
Kommer på mer å mer grejor som man kunde koppla in allt eftersom. Men får nog skjuta lite till senare. Sådant som mest skulle vara onödiga/balla/roliga finesser. Så allt pappersunderlag med plintnummer, givarvärden, osv är lämnat till tony så han kan börja med startmappen. Jag ska nu koncentrera mig på att slutföra en lång lista med smågrejor så siktar vi på uppstart och varmkörning senare under juni. Som vanligt väntar jag med att linda kabelhärva tills efter uppstart . _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Ja, som synes är än så länge alla 30 in/utgångarna på can-bus X1/0 modulen ej kopplade, där ska in /ut framtida växlingssystem, gps, dash, Drs, plus mer grejor för eventuell överladdning. Men jag kommer inte dra det nu direkt, utan tar bort den boxen tills senare, nu är iallafall dess plats tingad .
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Tro det eller ej, men det börjar närma sig uppstart, ska förbi tony imorgon med en säck bullar och försiktigt påminna om att det börjar dra ihop sig.
Så nästa fråga, igen, någon som könner sig manad att hjälpa till att skära lite dekor. Verkar som att skylttillverkare etc, är svårare ån man kan tro att anlita om man inte betalar med guldsäckar _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Preliminärt bokat uppstart vecka 26
Igår provtrycktes insug. Med ett par mindre läckage, inget från flänsar denna gång , ett litet läckage från en svetspor. Ett litet läckage mellan spjäll/fläns. Och ett från en spridaranslutning på insuget. Lätt åtgärdade saker som skönt är. Men då har jag lite idag att pyssla med. sedan ska allt ihop för sista gången innan uppstart. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Nörderi igen då.
Funderat lite gällande luftfilter. Tänkte först bygga dit vanligt koniskt filter. Men har sedan beslutat att bygga airbox istället liknande som på dessa bilar orginal. Jag får plats med filter ca 40x25cm. Och tittar man lite vidare så är ett filter 34x24 väldigt vanligt förekomnande här i Svedala. Sen nästa steg märke. Hittar för omgående leverans i det måttet. ITG , JR (Jetex), Pipercross, K&n, green cotton. Sen snubblade jag över ett oberoende test av filter. Eftersom jag kommer köra någon/ett par timmar per år, så spelar filtreringen mindre roll. Den verkar ligga mellan 0.5 micron till 2.5 micron för riktiga filter och ännu större (8-10) för rena "rostfria silar" Döm av mun förvåning att k&n både stryper mest, och loosar ordentligt på pris. Nu har jag beställt bpgra olikastd pappfilter att ha som mall. Men så gått som bestämt att det blir JR /jetex filtret. Det ligger bra i pris, och framförallt, så är det blått vilket jag tycker passar vättre än både rött och grönt, _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Ja det kan ligga något i det du skriver normalt sett. Men enligt två olika tester jag hittat som båda känts seriösa (bägge har snarlika resultat) Så är det helt godtagbar rening på alla filtren. (Billigaste sorterna är inte med i testerna utan de 6 största som du ser) Och tyvär fanns inte jämförelser i flöde med pappfilter. Jag har dock vart med å kört bil i bänk IRL med nytt papp, 10.000 mil gammalt papp och JR nytt,vs "begagnat" Och JR gav samma som ett nytt papp (inom ett par häst) . Ett 10.000 mil gammalt orginal/papp strypte några hästar (typ 5) Medans ett inoljat och "skitigt "JR ströp mer (kanske 5-10) De testerna var på ett filter som är några cm mindre än den storlek jag ska använda, och vid under halva motoreffekten. Men, filtret kommer sitta ganska synligt så är jag ändå mest inne på just JR _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Slängde dit kåpan och fått hem luftfiltret och lite slang, och inser att det blir trängre att få plats än jag först trodde, på höjden.
Ska göra ett försökatt få till en kolfiber underdel från spjället och filter som kommer rymma största delen av hålet över motorn. Annars går det nog bli ett dubbelkonat cylindriskt filter som då hamnar i gluggen över tanklocket. Får se hur det går att få till en burk utan för skarpa invändiga kanter eller radier. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Grymt bygge!
Kom att tänka på denna gamla artikeln där de testade olika filter till dieselpickisar. De flesta filterna i testet var vanliga pappersfilter. http://www.billswebspace.com/AirFilt _________________ Volvo 242 |
||
Jag har ögnat igebom även detta test nu, tack för länken.
Ganska solklart, att eftermarknads filter är avsevärt bättre ur flödessynpunkt än papper Filtreringen är är dock sämmre, eller i vart fall så minskar fördelarna med flödet ganska snabbt när det absorberat en del smuts. De två första bilserna visar samma märken men sim öppet filter vs. Panelfilter för ford fiesta st luftburk. Den sista bilden olika varianter av papper panelfilter, men KN.s filter är bäst. Sett till andra testet där k.n är sämst ur flöde. Så vlir papper ännu sämmre jpmfört med tex JR-jetex _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
hur jag än funderar å räknar fram och tillbaka så är ett dubbelkoniskt öppet filter bättre ur flödessynpunkt. Och enklaste alternativet med då inget behövs tillverkas .
Fördelen med platt filter kommer först om jag får den precis rätt i formen. utan flödesförlust mellan filter/spjäll, dvs tillräckligt mjuka invändiga radier, plus att det kommer fungera enbart på bana ,inte i bänken eftersom det blir "trycksatt" först efter ett par hundra km/h eller nått, Och det ser lite "bonnigt" ut med koniskt/öppet filter, inte som det ska på dessa bilar. Så jag gör ett försök med tillverkning av burk monterad uppepå insuget,i motorkåpan, nu under midsommarhelgen. Blir setninte så det känns rätt när sen börjar bli färdig. Så skrotar jag den iden och sätter koniskt öppet och kapsal in det mot bilens luftintag istället. Men luftbox i kolfiber uppepå motorn, hade vart roligast. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Testade ett KN insatsfilter som jag fått nån gång, när jag ändå hade bilen uppe i rototesten. Tappade en handful hästar i största delen av registret, det åkte tillbaks på hyllan där det kom ifrån Men blir såklart olika resultat beroende på hur orginal pappersfiltret är designat.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Många test av tex koniskt filter gentemot original pappersfilter i luftburken är ju inte ett filtertest, det är ett test av två olika insugsvägar för motorn. Men detta spär ju lätt på myten att ett filterbyte kan ge tex +10 hästar, när det i själva verket är bortttagandet av ganska restriktiv luftbox (för tex ljuddämpning) som ger effektökningen. Och vad avser koniska filter finns ju sådana fina i papper i en mängd storlekar, kolla tex swedol. _________________ Roland Johansson |
||
Testet jag visade har mätt både med std box och uppgraderar panelfilter, plus öppna koniska med nya rör, och sim ni säger står den större delen av ökningen i att få jort orginal burk såklart.
Kolla här I orginal burk gör det ingen skillnad knappt mellan JR eller KN , det är nurken som stryper, läser man testet står det att på green cotton, är det en mycket smalare "ram" än kn och jr, vilket ger gansla många kvadratcentimeter filtyryta, vilket förklarar varför det har ett högre flöd. (Det ger nära samma flöde som att köra burken utan filter.) _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Kn/Jr i orginal burk stryper ned till 2.7-2.75 kpa (dvs en normal dag runt 97-98 kpa insugstryck före spjäll.
Kn /jr med koniskt /öppet filter strypte 0.5/0.2 kpa. Dvs ger typ 99-100 kpa före spjäll Räknar man på 450 hkr motor , gissar lite med ategrimf. Så ger det koniska iallafall 10hkr mer än det plana filtret i en dålig burk skylle ha gett. Kollar man på analysen som karl länkade. Så gör ett k&n plant ungefär halva motståndet än de flesya pappersfilter. Dessa tester har annan skala och är testade i en mycket större burk och uppenbarligen flödar betydligt bättre än ford fiestans burk. Men ändå så stryper KN.s plana filter mycket mindre än alla vanligaste pappersfilter. Så min slutsats är, att ett papper, är altid sämmre ur flödessynpunkt än eftermarknads bommul, tex greencotton. JR eller KN. I mitt fall får jag plats med betudligt större area koniskt filter än plant. Däremot så kanske jag får marginellt övertryck med plant filter, som motsvarar ökat flöde som det koniska hade gett. Det handlar nog som mest om kanske 5 hkr hit eller dit. Så i det låget är det skaparglädjen att bygga egen box, och utseendet att det blir mest likt hur det kunde sett ut orginal som blir avgörande _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Håller med om analysen, K&N filter är vad jag monterat också.
Känns pålitliga och har bra kvalitet, men man får nog tänka att man tvättar dom 3ggr så ofta som man byter ett pappfilter. Dock tror jag att placeringen och avskärmningen (Värme) påverkar väsentligt mer än själva filtret som sådant. Har byggt om "Luft in i motorn" (Filter / Turbo / Intercooler) oräkneliga gånger på min 635a. Och tittar jag i loggar har jag kapat bort ca. 40° på insugnings temperaturen, på max effekt uttag. Placeringen av luftfiltren gjorde mer skillnad i verkligheten än på pappret / Bromsbänken. Exempel (Gatbil, inte helt applicerbart på formel bil) Stå stilla / Köra sakta Luftfilter placerat i motor utrymmet, värmer Intercoolern både med värmestrålning från kylaren, OCH med varmluft från där luftfiltren drar in. När man sen drar på, tar det L Å N G T innan Intercoolern kallnar, om den ens gör det. I dessa lägen har jag säkert sänkt tempen in i motorn med kanske 50° 50° är många mer hästkrafter än vad luftfiltret som sådant påverkar. Mest applicerbart på en vanlig gatbil med turbo och Intercooler, men väl värt eftertanke på alla fordon. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Tack för inlägget Daniel, jag vet att dina reflektioner alltid har bra förankring till verkligheten Jag kommer köra något typ av dry-flow filter, och det hinner nog knappt bli smutstigt på en säsong mest samla upp däckrester och liknande som man bara skakar av. Jag tror vi haft uppe denna diskussion tidigare, möjligen när jag byggde förra bilen.?? Och jag förstår/vet att detta gör stor skillnad på en turbo-bil. Men det bör göra relativt liten skillnad i detta fall, en stor aluminium intercooler som skulle ligga uppepå motorn ,likt som på subaru. hinner buffra väldigt mycket mer värme än en kolfiberbox med luftfilter som väger max tusen gram. Men när vi ändå har det uppe, har du koll på hur mycket area man behöver på luftilter?? I mitt fall så blir det nu ett plant filter som är 33.5 x 24.0 x 5.5 Dvs area blir ca 80 cm2. (90mm sphällhus och ca 95mm mellan spjäll/filter) Kollar man på lite större koniskt filter (typ 15cm diameter 20cm långt) tre olika märken , och "tyvär" i olika webshop. Så är tre märken jag kollar, JR , geencotton, och BMC, kollar liknande mått (jr finns inte som dubbelkon men jämför med ett längre istället) Ca 100-120cm2, (räknat filtrets diameter x3.14, å sen omkrets x längden) Då är de rekommenderade i spannet 500-1000 hästar. Antar att detta är rena gissningar, bmc dubbelkon i mått 100-200 (anslutning4" längd 200mm. Plus vad nu innre konen tillför gissar 120cm2 total. ) Är ju inte ovanligt att användas på diverse herejösses turboprojekt med över 1000 hk. Men oklart om/hur mycket det strypt i detta läge, gissningsvis ganska lite då jag skulle tro att de flesta som har bromsbänk för de effekterna testat med olika och även utan filter. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 109, 110, 111 ... 149, 150, 151 >> 60 besök senaste veckan (554622 totalt) |