| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fördelar & nackdelar 13" vs 15"?
|
1 besök senaste veckan (781 totalt) |
|
Sitter och funderar lite angående fälgar och däck till min blivande trackday golf etta 😊 kommer bli en helt rensad med original motor till att börja med (1,6 75hk). Så tänkte höra med er erfarna banåkare, vad är fördelar&nackdelar med 13" vs 15" fälgar och däck? _________________ Joakim Johansson |
|
Utbudet på 13" lär vara väldigt mer begrännsat än 15", lika så bredd.
Jag skulke åkt på 195x50x15 på din bil, då kan du även få på större bromsar om detvbehövs _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
|
Kolla med Dennis Kullman här på forumet, han har gått från 15" till 13" och det ser väldigt spännande ut såhär från sidlinjen. 15" är väl det rimliga, tråkiga, tänka-inuti-lådan lösningen. Den är dock praktisk - du får dit mer broms, du ha lätt att hitta fälgar, osv osv. Att man genom tiderna ibland använt vissa dimensioner är ju till stor del styrt av vad som fanns tillgängligt då och vad man trodde var viktigt just då. Nu känns det mer som att 15" är smart för att däcken är billiga.
Vad ska du ha bilen till? Med 75hk original motor så tror jag inte du har så mycket att tjäna på 13". Visst, lägre inertia och med lite motor blir ju det viktigt. Man kan dock fundera lite över hur motorkurvan ser ut och vad det egentligen ger att trycka upp varvet så mycket som det blir. Det blir ju korta växlar, men eftersom arean under grafen ändå inte är speciellt stor - hur mycket tjänar man egentligen på att behöva växla en gång extra? Och visst, det blir lättare, men är det värt tjorvet för 0,1s varvtid? Jag menar, den kommer ju inte vara en raket och du komemr knappast tävla med den (finns det nån serie där den platsar?) - så... Jag gissar att du bara ska köra för att det är kul... Ja, men då är det väl rimligt att köra på 15" eftersom de är billiga och vanliga. Dessutom kan du snubbla över lätta breda fälgar som funkar. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
|
Som med många funderingar så bör man börja med vilka däck det finns att få tag på som passar användingsområdet.
För ultralätta hjul så blir däckvikten betydande. För 185-195 på 6-6.5" har jag dålig koll. Men det finns ju 235 brett i 13" om du verkligen vill. Lösningar för 13" har ofta lite lägre diameter. Med låg vikt (och passande effekt) och lite bromskylning så finns det ingen anledning till större än 13" för bromsarnas storlek. |
|
Jag körde Yokohama 185 och 195 r-däck i 13" på min Renault 5.a när den var orginal. Dvs 970kg och 95hk. Vad jag minns fungerade det utmärkt men man ska nog inte ha så mycket mera effekt än drygt 100hk. Tror dock att utbudet på däck i 13" är sämre numera.
Jag bytte sedan till en Volvo 480 turbomotor som lämnade 140-150 hk och med den effekten är det nog svårt att köra 13" och få in ordentliga bromsar, det är klart att det går med specialskivor och bromskylning men det är enklare att ta steget till 15" och lätt få in 280mm skivor ifrån nån standardbil. Tror det är lättare att hitta begagnade och billiga däck i 15" men med lite motoreffekt är det nog lite mycket däck. Du kommer kunna ge fullt tidigt i kurvan utan att det spinner öht. _________________ Renault 5 GTE -88 |
|
Lyssna på Andreas, jag glömde bort fwd som ju jobbar framdäcken hårt (styr och driver).
Men att vara begränsad av grepp ger ju bra feedback på körning. Slarvig körning blir straffad tydligt med lägre hastighet ut ur sväng.
Men det får ju gärna vara en balans mellan smalj och piska.
|
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (781 totalt) |