Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1015 besök totalt |
Rätt centrumhål i fälgen?
Hej. Jag har provat att söka mig fram till svaret på min fråga men nu ger jag upp. Alltså. Hur viktigt är det att hjulnavet och fälgens centrumhål stämmer överens. Tas krafterna upp enbart av hjulbultarna eller hjälper centrumet på navet till. Enligt uppgift ska navet ha en diameter på 72,5mm och fälgarna har en diameter på 74,1mm. Fälgarna ska vara till r-däck och kommer nog att utsättas för lite påfrestningar. _________________ Peter Svensson |
_________________ Johan Sjölinder |
Borde alltså sökt på "centrum"
Jag anade inte att det var ett så enkelt ord som var nyckeln till det hela. Din argumentation i den länkade tråden har gett mig ett bra svar på frågeställningen. Noggrant och med rätt moment åtdragna hjulbultar räcker för att hålla hjulet på plats. Tack för hjälpen. ![]() _________________ Peter Svensson |
Det var det här jag tänkte på:
slutkomentar: Centrumstyring är bra och den skall inte vara en plastring. Förutsättinga för att ha hjulet kvar på bilen är att skruvarna/muttrarna är ordentligt dragna. Är de inte dragna så är det en tidsfråga innan man tappar hjulet med eller utan centrum styrning. Det är nog bäst att skaffa distansringar även om jag inte hade varit ett dugg orolig utan. Jag lägger till det i "att göra till vintern" listan. ![]() _________________ Peter Svensson |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1015 besök totalt |