Nybörjarsvängåkaforum
Lämplig utrustning att börja med?
6 besök senaste veckan (14257 totalt)
<<   1, 2
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1206



Vad gäller brandskador och kläder finns lite intressant information i det här dokumentet: https://www.slideshare.net/UmeshPratapSingh2/undergarmentstudy-5600203 . . . .

SFI, som godkänner en del säkerhetsutrustning (framför allt i USA och för dragracing, som jag förstått det), har testat både "klassade" underkläder och olika "vanliga" diton för att se hur de beter sig vid brand. Även om man inte tänkt sig att dressa upp helt i nomex finns det en del intressant i jämförelsen mellan bomull och syntetmaterial ...

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 16097



Jo, kallingar i smältande plast kan vara olämpligt.
Det blir ju varmt även om öppen låga inte kommer åt (svagt ångkokad I din egen svett).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 439



Magnus Thomé skrev:

https://www.demon-tweeks.com/se/race-safety-accessories-ace-open-face- . . . .
https://www.demon-tweeks.com/se/race-safety-accessories-pro-full-face- . . . .

Bra pris. Brandskyddade. Godkända.

Kanske?

Gissar (har INTE kollat) att de kan vara lite tyngre än dyrare hjälmar. Egentligen kan man ju fråga sig vilket som är störst risk att råka ut för, brand eller nackskada pga tyngd. Och vilket som får värst konsekvenser å andra sidan. Inte lätt det här...


Jag håller själv på att vandra på den här "personlig säkerhetsutrustning" - stigen och har i små steg gjort förbättringar (främst brandskyddet). Men hjälmen ligger hopplöst efter och eftersom jag vet att jag vill köra ännu mer så är en bättre hjälm där uppe högt upp i prioritet.

Idag har jag en enklare lätt (850 g) icke-brandsäker hjälm. Jag siktar på segmentet som Magnus och andra ger länkexempel på. Här är två andra liknande exempel i ungefär samma grupp som man också sneglat på:
http://rallyshop.se/produkt/RRS-Jethjalm-med-HANS
http://rallyshop.se/produkt/Turn-One-Jet-RS-FIA-SNELL-2010

Nu till problemet. Sannolikheten för att råka ut för nackskada (eller en incident där det finns stor risk för nackskada) är troligtvis högre än en större brand (notera att jag inte underskattar allvaret med en brand).

Men en nackskada är inte rolig heller. Detta är såklart något du kan få i olyckor i vanlig trafik också såklart. Men nu har jag ju dessutom krängt på mig en kokosnöthalva på huvudet som adderar 850 g till mitt huvud.

Dessa lite bättre men fortfarande relativt billiga hjälmar (iallafall de två som jag länkar till) väger i runda slängar 1400 g (gissar att exemplen från Demon Tweeks väger ungefär lika mycket).



Vad finns det egentligen i skyddsutrustningsväg som man kan reducera risken för nackskador när man kör med vanligt 3-punkts-bälte?

* Kolfiberhjälmar är lättare, men du hamnar ändåså runt 1000 g för dylika hjälmar.
* Nackkrage (är fortfarande lite osäker på hur stor nytta de gör - hade varit roligt att se en oberoende testrapport av något slag kring detta)?
* Finns det inte något mer?

Nästa pinne på stegen blir ju uppenbarligen Simpson Hybrid och liknande lösningar men dessa är ju i första hand designade för 5, 6 eller 7-punktsbälten. Men finns tydligen varianter som Hybrid S som går att använda med vanliga 3-punktsbälten (fast då utnyttjar man inte dess fulla kapacitet så att säga om jag förstår allt rätt). Kör man Hybrid vill man kanske även sikta in sig på en integralhjälm (för att fördela belastningen bättre).

Så det verkar som att det inte finns något emellan nackkrage och Hybrid? Åsikter? Förslag?

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37032

Forumägare
Forumägare

Ja du reder ut läget väldigt bra. Dvs det är hybrid för 3-punkts som det blir för att uppgradera. Eller att du monterar ett flerpunktsbälte, finns ju lösningar från Scroth för gatbilar. Men i båda fallen drar ju pengarna iväg för hansbiten plus hjälm med hansfästen. Mig veterligen finns inget mellansteg, precis som du nämner själv.

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 469



Hur ska man tänka kring storlekar på personlig utrustning? Tog mina mått och det är en salig röra (tittar på OMP just nu men tänker blir ju samma för andra märken)
Overall lutar jag åt att gå på begränsande mått. I mitt fall tydligen lårens omkrets. Ingen större vits om man inte kommer i overallen, eller hur? Vissa mått säger stl 62, längden säger stl 52 o.s.v.
Handskar... Tydligen stl M med mått 23cm omkrets vid knogarna fast på gränsen till stl L (M 20/24, L 23/26)
Skor... Just det... När vanliga skor varierar mellan 44 och 45...
Hjälm... Vågar man köpa enbart baserat på mått?

Det bästa är förstås om man kan prova men det förutsätter att man hittar en butik som har saker hemma och ligger på rimligt avstånd...

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 439



Angående val av hjälm/bälte så finns det inte alltid en lösning som passar alla bilar i alla situationer vilket Robert M belyser ganska bra i den här videon
https://www.youtube.com/watch?v=dxmjzFLfBVE


När det gäller mått så måste iallafall jag prova då sannolikheten att något passar enbart baserat på några luddiga mått är minimalt. Nu kan ju detta vara något personligt, men när jag handlar kläder så verkar allt i affären vara gjorda för små smala dvärgar - eller så brukar jag förvirra mig in på fel avdelning

Men för några månader sedan så köpte jag faktiskt en begagnad Sparco PRO RJ-3 på lite vinst och förlust - men där jag mätte och mätte och faktiskt försökte hitta den storleken som skulle passa mig enligt Sparco's hjälmtabell. Men den passade faktiskt riktig bra.

Men när det gällde inköpen av handskar och skor så var det ett måste att prova först (fick bra hjälp av FH Racing som är lokalt för mig där denna typ av saker inhandlas). Skorna från italienska tillverkare brukar exempelvis vara en aningens mindre, många av mina vanliga skor är oftast 43 men vissa går till 44.5 men här passade Sparco 44'or mig alledeles utmärkt. Handskar matchar någorlunda vad Sabelt-tabellerna säger men jag är ett gränsfall mellan Stl 10 och Stl 11 så det är alltid bra att prova. Overall är definitivt ett måste att prova först - iallafall för mig.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Lämplig utrustning att börja med?
6 besök senaste veckan (14257 totalt)
<<   1, 2


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >