| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur mycket "får" man modifiera en bil?
|
14 besök senaste veckan (4514 totalt) |
|
Hur mycket "får" man modifiera en bil?
Satt och funderade härom dagen hur mycket man egentligen får modifiera en bil utan att regga den som ombyggt fordon? Helbilsgodkänd eller inte är väl en vattendelare. Motor: Man kan byta ut till en likadan motor bara? Växellåda: Vad får man göra här? Kan tänka mig att man inte får byta mellan automat och manuell men i övrigt? Hjulupphängning: Är stötdämpare och fjädrar OK att byta till något annat än av samma delar? Får man sätta dit andra bussningar? Får man byta bärarmar mot andra som har andra geometrier eller är starkare? Får man ändra infästnings punkter? Får man sätta dit en helt annan hjulupphängning? Kaross: Är det ok att byta ut plåtdelar delar mot glasfiber? Göra bilen bredare är original? Kan man, typ, kapa av karossen vid torpeden och ersätta med en rörram och glasfiber? Finns ju massor av saker som kan påverka säkerheten negativt och positivt för de i bilen och de utanför. Flummig frågeställning kanske... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Du kan även fundera på hur mycket du kan ändra tills det blivit ett identitetsbyte.
Hur mycket plåt runt chassinumret måste vara kvar?
Är det tex helt snövitt ok att byta kaross till den plåtskruvade skylten (tex hundkoja)? Snyggt och ordentligt så går det mesta, med folkracestuk så gäller det nog att vara nära det vita I gråzonen. Är regbes-bedömningarna också mer varierande idag jämfört med tex 15 år sen?
|
||||
|
Ja, renovering är en diskussion det också... Karossbyte är olagligt så långt är allt klart, men om man byter halva idag och andra halvan imorgon...
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Det är en hel del skillnader mellan olika biltillverkare också.
Min Opel är ett exempel, där finns det en lista med specar på vad som måste bytas ut för olika effektökningar. Andra tillverkare har inget sånt alls, då vet jag inte hur man gör för att få igenom tex ett motorbyte. Nu är det några år sedan jag regbesiktigade för motorbytet, men sen dess har jag bytt till större bromsar fram och stenhårda coilovers mm utan att bilprovningen lyft på ögonbrynen. Det som det har gnällts mest över är skalstolarna och att "den är lite hård i fjäddringa". En flygande besiktning av polisen kanske blir en annan femma, men där har jag inte hamnat ännu...
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Re:
Jo det mesta flyger ju igenom Bilprovningen, mycket beroende på att de inte vet hur det ska vara eller att de inte bryr sig (förutom om skalstolar). Men har de ett regelverk att tillgå, var någonstans mellan polyuretan bussningar i bärarmar och en rörrams-subframe-istället-för-kaross går gränsen? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Jag har kommit genom besiktning med alla möjliga olika ändringar på flera bilar.
Monterat kuggstång i stället för snäcka, skivor bak istället för trummor, momentstag och panhardstag på min förra Mustang. Bytt motor till en S2 och bytt bromsok till boxster/turbo, clubsportbåge, skalstol, 6-punktbälte, coilover runtom på min Porsche 924S Motorbyte och byte till manuell låda, skivor bak, coilover fram, panhardstag på min nuvarande Mustang. Coilover runtom, ledlagrad framvagn, skalstol, 6-punktsbälte, mm på min 944S2 Inga kommentarer någonsin om detta. Åsmodeller från 65 till 90. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
|
Re: Hur mycket "får" man modifiera en bil?
Det finns en massa variationer, om och men, kanske, det beror på osv om man ska svara på detta. Formellt sett finns Fordonsförordningen ( 4 kap. 20 § fordonsförordningen (2009:211), https://www.riksdagen.se/sv/dokument Registreringsbesiktning av ett ändrat fordon 20 § Om ett fordon har godkänts vid en registreringsbesiktning, tagits upp i ett typintyg eller i ett intyg om överensstämmelse eller meddelats ett enskilt godkännande och det därefter har ändrats så att det inte längre stämmer överens med utförandet när det besiktades eller när intyget om överensstämmelse eller intyget om enskilt godkännande utfärdades, eller om fordonet i övrigt har ändrats så att dess beskattningsförhållande påverkas, ska ägaren låta fordonet genomgå en registreringsbesiktning. Detta ska ske inom en månad från det att ändringen gjordes eller, om fordonet är avställt, inom en vecka efter det att avställningen upphörde. Om fordonet inom angiven tid anmäls för avregistrering behöver dock ingen besiktning ske. Med ändring enligt första stycket avses inte en sådan ändring som endast innebär 1. en avvikelse i fråga om fordonets utstyrsel och som inte påverkar dess beskattningsförhållande eller försämrar dess säkerhet, 2. byte av motorn mot en annan motor, som helt stämmer överens med den förra, eller 3. byte av däckdimensionen på andra fordon än bilar, motorcyklar, mopeder klass I eller släpvagnar som är avsedda att dras av bilar. Sedan finns också en föreskrift om undantag, https://www.transportstyrelsen.se/TS Men, du frågar vad man får ändra utan att regga som ombyggt fordon, vilket egentligen är en annan fråga. Det beror ännu mer på årsmodell och styrs väldigt lite av formella regler kan man säga. De flesta ändringar faller på att man behöver visa att bilen efter ändringen fortfarande uppfyller krav (i TSFS 2013:63 eller TSFS 2016:22 beroende på när fordonet är taget i bruk). Med det som enkel bakgrund, lite svar i citatet nedan;
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re: Hur mycket "får" man modifiera en bil?
Och för helbilsgodkänd? Tex Powerflexbussningar eller chassikit från typ KW eller Öhlins _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re: Hur mycket "får" man modifiera en bil?
För helbilgodkända är väl den formella delen tätare än i Tyskland med TÜV, där du kan få moddar inskrivna. Vi har ju inget annat än regbes för ändring från spec. Och med helbilgodkända så är ju allt ansett att vara med i spec, även om sakerna inte finns listade. Det är inte alla bilar som artikelnummer finns för alla delar per chassinummer. Bultar och bussningar behöver ju inte ha synliga märkningar. |
||||
|
Re: Hur mycket "får" man modifiera en bil?
Det ska inte vara någon skillnad, skriv gärna ut föreskriften om undantag från krav på registreringsbesiktning och ha med i bilen. Jag får hjälpa ett antal kunder varje år som fått föreläggande om registreringsbesiktning pga luftfjädring eller ibland coilovers. Med föreskriften i klartext brukar det reda upp sig. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Tack Gustaf!
När du skriver: "Inte reglerat i detalj." Betyder det att det är upp till bedömning av den enskilde besiktningsmannen/polisen, eller är det då fritt? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Så är det ju. Erfarenheten är att är snyggt gjort så bryr de sig inte, om man inte får en grinig kärring... Om man ska var fördomsfull (baserat på erfarenhet) så brukar kvinnliga besiktningsmän vara mer "by the book" och mindre känsla. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Det betyder att det är en bedömningsfråga, inte att det är helt fritt att ändra. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hur mycket "får" man modifiera en bil?
|
14 besök senaste veckan (4514 totalt) |
