Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur mycket "får" man modifiera en bil?
14 besök senaste veckan (4514 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare

Satt och funderade härom dagen hur mycket man egentligen får modifiera en bil utan att regga den som ombyggt fordon?
Helbilsgodkänd eller inte är väl en vattendelare.

Motor:
Man kan byta ut till en likadan motor bara?

Växellåda:
Vad får man göra här?
Kan tänka mig att man inte får byta mellan automat och manuell men i övrigt?

Hjulupphängning:
Är stötdämpare och fjädrar OK att byta till något annat än av samma delar?
Får man sätta dit andra bussningar?
Får man byta bärarmar mot andra som har andra geometrier eller är starkare?
Får man ändra infästnings punkter?
Får man sätta dit en helt annan hjulupphängning?

Kaross:
Är det ok att byta ut plåtdelar delar mot glasfiber?
Göra bilen bredare är original?
Kan man, typ, kapa av karossen vid torpeden och ersätta med en rörram och glasfiber?

Finns ju massor av saker som kan påverka säkerheten negativt och positivt för de i bilen och de utanför.

Flummig frågeställning kanske...

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Du kan även fundera på hur mycket du kan ändra tills det blivit ett identitetsbyte.
Hur mycket plåt runt chassinumret måste vara kvar?
Är det tex helt snövitt ok att byta kaross till den plåtskruvade skylten (tex hundkoja)?

Snyggt och ordentligt så går det mesta, med folkracestuk så gäller det nog att vara nära det vita I gråzonen.

Är regbes-bedömningarna också mer varierande idag jämfört med tex 15 år sen?

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Ja, renovering är en diskussion det också... Karossbyte är olagligt så långt är allt klart, men om man byter halva idag och andra halvan imorgon...

Porsche 931 -79
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Det är en hel del skillnader mellan olika biltillverkare också.

Min Opel är ett exempel, där finns det en lista med specar på vad som måste bytas ut för olika effektökningar.
Andra tillverkare har inget sånt alls, då vet jag inte hur man gör för att få igenom tex ett motorbyte.

Nu är det några år sedan jag regbesiktigade för motorbytet, men sen dess har jag bytt till större bromsar fram och stenhårda coilovers mm utan att bilprovningen lyft på ögonbrynen.
Det som det har gnällts mest över är skalstolarna och att "den är lite hård i fjäddringa".

En flygande besiktning av polisen kanske blir en annan femma, men där har jag inte hamnat ännu...

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

Anders Karlsson skrev:
Det är en hel del skillnader mellan olika biltillverkare också.

Min Opel är ett exempel, där finns det en lista med specar på vad som måste bytas ut för olika effektökningar.
Andra tillverkare har inget sånt alls, då vet jag inte hur man gör för att få igenom tex ett motorbyte.

Nu är det några år sedan jag regbesiktigade för motorbytet, men sen dess har jag bytt till större bromsar fram och stenhårda coilovers mm utan att bilprovningen lyft på ögonbrynen.
Det som det har gnällts mest över är skalstolarna och att "den är lite hård i fjäddringa".

En flygande besiktning av polisen kanske blir en annan femma, men där har jag inte hamnat ännu...

Jo det mesta flyger ju igenom Bilprovningen, mycket beroende på att de inte vet hur det ska vara eller att de inte bryr sig (förutom om skalstolar).

Men har de ett regelverk att tillgå, var någonstans mellan polyuretan bussningar i bärarmar och en rörrams-subframe-istället-för-kaross går gränsen?

Porsche 931 -79
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Jag har kommit genom besiktning med alla möjliga olika ändringar på flera bilar.

Monterat kuggstång i stället för snäcka, skivor bak istället för trummor, momentstag och panhardstag på min förra Mustang.

Bytt motor till en S2 och bytt bromsok till boxster/turbo, clubsportbåge, skalstol, 6-punktbälte, coilover runtom på min Porsche 924S

Motorbyte och byte till manuell låda, skivor bak, coilover fram, panhardstag på min nuvarande Mustang.

Coilover runtom, ledlagrad framvagn, skalstol, 6-punktsbälte, mm på min 944S2

Inga kommentarer någonsin om detta.

Åsmodeller från 65 till 90.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re: Hur mycket "får" man modifiera en bil?

Det finns en massa variationer, om och men, kanske, det beror på osv om man ska svara på detta.

Formellt sett finns Fordonsförordningen ( 4 kap. 20 § fordonsförordningen (2009:211), https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattning . . . . som styr när registreringsbesiktning av ändrat fordon krävs:
Registreringsbesiktning av ett ändrat fordon
20 § Om ett fordon har godkänts vid en registreringsbesiktning, tagits upp i ett typintyg eller i ett intyg om överensstämmelse eller meddelats ett enskilt godkännande och det därefter har ändrats så att det inte längre stämmer överens med utförandet när det besiktades eller när intyget om överensstämmelse eller intyget om enskilt godkännande utfärdades, eller om fordonet i övrigt har ändrats så att dess beskattningsförhållande påverkas, ska ägaren låta fordonet genomgå en registreringsbesiktning.
Detta ska ske inom en månad från det att ändringen gjordes eller, om fordonet är avställt, inom en vecka efter det att avställningen upphörde. Om fordonet inom angiven tid anmäls för avregistrering behöver dock ingen besiktning ske.

Med ändring enligt första stycket avses inte en sådan ändring som endast innebär
1. en avvikelse i fråga om fordonets utstyrsel och som inte påverkar dess beskattningsförhållande eller försämrar dess säkerhet,
2. byte av motorn mot en annan motor, som helt stämmer överens med den förra, eller
3. byte av däckdimensionen på andra fordon än bilar, motorcyklar, mopeder klass I eller släpvagnar som är avsedda att dras av bilar.

Sedan finns också en föreskrift om undantag, https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202013_54.pdf

Men, du frågar vad man får ändra utan att regga som ombyggt fordon, vilket egentligen är en annan fråga. Det beror ännu mer på årsmodell och styrs väldigt lite av formella regler kan man säga. De flesta ändringar faller på att man behöver visa att bilen efter ändringen fortfarande uppfyller krav (i TSFS 2013:63 eller TSFS 2016:22 beroende på när fordonet är taget i bruk).

Med det som enkel bakgrund, lite svar i citatet nedan;

safe skrev:
Satt och funderade härom dagen hur mycket man egentligen får modifiera en bil utan att regga den som ombyggt fordon?
Helbilsgodkänd eller inte är väl en vattendelare.

Motor:
Man kan byta ut till en likadan motor bara?
Beror på årsmodell, 1975 och äldre kan man byta till annan motor, 1976-1992 byta till katalysatormotor enkelt uttryckt. Det kräver dock att det som Anders är inne på finns uppgifter om tillåten maxeffekt/vridmoment, att man har ett intyg från biltillverkaren eller att besiktningsorganen tillämpar 20% effektökning och 10 vridmomentsökning från original - eller använder eget omdöme.

Växellåda:
Vad får man göra här?
Kan tänka mig att man inte får byta mellan automat och manuell men i övrigt?
Beror på årsmodell, 1992 och äldre går det bra att byta mellan automat och manuell. Nyare får man inte byta alls i, egentligen inte heller typ/modell av manuell låda till exempel.

Hjulupphängning:
Ja, se undantagsföreskriften. Det gäller att man håller sig inom original fjädringsväg.
Inte reglerat i detalj.
Inte reglerat i detalj.
Inte reglerat i detalj.
Får man sätta dit en helt annan hjulupphängning?
Byte av axlar med upphängning klassas som ombyggt fordon.

Kaross:
Är det ok att byta ut plåtdelar delar mot glasfiber?
Beror på årsmodell, för krockprovade bilar (typ 1969-70 nånstans) är det inte OK
Göra bilen bredare är original?
Inte reglerat i detalj.
Kan man, typ, kapa av karossen vid torpeden och ersätta med en rörram och glasfiber?
Det blir ombyggt fordon eller möjligen amatörbyggt fordon.

Finns ju massor av saker som kan påverka säkerheten negativt och positivt för de i bilen och de utanför.

Flummig frågeställning kanske...

Gustaf

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

therealpinto skrev:

Hjulupphängning:
Ja, se undantagsföreskriften. Det gäller att man håller sig inom original fjädringsväg.
Inte reglerat i detalj.
Inte reglerat i detalj.
Inte reglerat i detalj.

Och för helbilsgodkänd? Tex Powerflexbussningar eller chassikit från typ KW eller Öhlins

Fixhult
Här sen Apr 2004

Magnus Thomé skrev:
Och för helbilsgodkänd? Tex Powerflexbussningar eller chassikit från typ KW eller Öhlins
Det fanns ju en lustigkurre i Skövdetrakten som gav regbes vid flygande för avgaspip...
För helbilgodkända är väl den formella delen tätare än i Tyskland med TÜV, där du kan få moddar inskrivna.
Vi har ju inget annat än regbes för ändring från spec. Och med helbilgodkända så är ju allt ansett att vara med i spec, även om sakerna inte finns listade.
Det är inte alla bilar som artikelnummer finns för alla delar per chassinummer.
Bultar och bussningar behöver ju inte ha synliga märkningar.

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Magnus Thomé skrev:
therealpinto skrev:

Hjulupphängning:
Inte reglerat i detalj.
Inte reglerat i detalj.
Inte reglerat i detalj.

Det ska inte vara någon skillnad, skriv gärna ut föreskriften om undantag från krav på registreringsbesiktning och ha med i bilen. Jag får hjälpa ett antal kunder varje år som fått föreläggande om registreringsbesiktning pga luftfjädring eller ibland coilovers. Med föreskriften i klartext brukar det reda upp sig.

Gustaf

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Du är en enorm tillgång för oss alla Gustaf

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Tack Gustaf!

När du skriver: "Inte reglerat i detalj."
Betyder det att det är upp till bedömning av den enskilde besiktningsmannen/polisen, eller är det då fritt?

Porsche 931 -79
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Sen är det ju så att man kan ju råka byta saker som egentligen inte är tillåtet
men då gör man ju det på egen risk så att säga... då är man ju medveten att
det kan bli nedslag på bes.

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

super7 skrev:
Sen är det ju så att man kan ju råka byta saker som egentligen inte är tillåtet
men då gör man ju det på egen risk så att säga... då är man ju medveten att
det kan bli nedslag på bes.

Så är det ju. Erfarenheten är att är snyggt gjort så bryr de sig inte, om man inte får en grinig kärring... Om man ska var fördomsfull (baserat på erfarenhet) så brukar kvinnliga besiktningsmän vara mer "by the book" och mindre känsla.

Porsche 931 -79
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re:

safe skrev:
Tack Gustaf!

När du skriver: "Inte reglerat i detalj."
Betyder det att det är upp till bedömning av den enskilde besiktningsmannen/polisen, eller är det då fritt?

Det betyder att det är en bedömningsfråga, inte att det är helt fritt att ändra.

Gustaf

Citera
Skruva banåkabil
14 besök senaste veckan (4514 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande