Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sportsystem till Porsche GT3
<<   1, 2
5308 besök totalt
höfläkt

Här sen Nov 2002

Jag har Cargraphic på min. Ljudet är av "rätt" karaktär men ljudnivån kunde vara lite högre, om jag skall vara ärlig. I stället har jag inget problem med banmöten, tävlingar mm.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Re: Sportsystem till Porsche GT3

MatroxMGA skrev:
Hej!

Är på jakt efter en GT3 och har lite funderingar på ett sportavgassystem. Har kört GT3 tidigare och känner kanske att ett vassare ljud behövs. Har ni några rek. på tillverkare, RUF, Gemballa, TechArt, original etc....?? Ljudmässigt, vilket föredrar ni? Har redan varit i kontakt med RUF men de hade tyvärr ingen ljudfil förtillfället. RUF är väl annars väldigt väl ansedda och har mkt hög kvalitet??
Är ute efter något riktigt häftigt

Tips på andra porsche forum förutom vår svenska sida?
Tack! thumbs up

Ring GT Motorsport, Jaan Tolli & Bosse Jonasson fd JTI Motorsport 042-220970. De gör ett hemsmide på befintligt system som ger samma effekt men kostar en tiondel. Låter och är kanon, det kan jag garantera.

Skåne
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Anders T skrev:
MatroxMGA skrev:
Det kunde jag tänka mig eftersom GT3 har ett annat system som original. Tror tom att jag kollade upp det för ett tag sedan. Ingen som har något ljud från Manthley??

Mantheys system görs av Europipe. Finns några videoklipp på deras site som jag antar innehåller ljud oxå.

Sök på rennlist.com och rennteam.com också där diverse folk installerat europipe och jag har för mig att det finns ljudfiler oxå.

Tack för era tips! Nu har jag lite att fundera på.
Så Mantheys system görs av Europipe, helt och hållet?? Är de kända för att hålla hög kvalitet? Vad tror ni om RUF, Gemballa och TechArt?

Philip Lundh
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Qvarnis skrev:
MatroxMGA skrev:
Hej!

Är på jakt efter en GT3 och har lite funderingar på ett sportavgassystem. Har kört GT3 tidigare och känner kanske att ett vassare ljud behövs. Har ni några rek. på tillverkare, RUF, Gemballa, TechArt, original etc....?? Ljudmässigt, vilket föredrar ni? Har redan varit i kontakt med RUF men de hade tyvärr ingen ljudfil förtillfället. RUF är väl annars väldigt väl ansedda och har mkt hög kvalitet??

Tack! thumbs up

Ring GT Motorsport, Jaan Tolli & Bosse Jonasson fd JTI Motorsport 042-220970. De gör ett hemsmide på befintligt system som ger samma effekt men kostar en tiondel. Låter och är kanon, det kan jag garantera.

Kostar 10% av ett annat system, och du kan garantera detta?

Stockholm
Här sen Jan 2004

MatroxMGA skrev:
tror ni inte att det ofta räcker med att hålla igen där de mäter ljudnivån? Jag vet att när man har kört med bland annat RR så rek. de att man håller igen på vissa avsnitt (vissa bilar, som Stradale).

Hi Phillip,

The only thing I can tell you is that the Porsche Club is rather serious with the rules. So if you plan to buy the GT3 and take part PCS track days I strongly recommand that you stay below 95 decibels (90 is probably safest but it depends on which track, Kinnekulle being most sensitive I think), and don't think that taking easy when you pass in front of the guy measuring how loud you car is will fool him
Then I don't know about you but I wouldn't like to have to take it easy on the track with my otherwise super fast car just because it's to loud. It's not worth it.

Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Det här systemet kan jag rekommendera, lät helt underbart!
Fast underbart i detta fallet betyder ju inte under 95 dB. Jag minns inte, men frågan är om det inte var i Titan.

Det satt på en GT3 RS som förädlades lite extra hos Stigs Garage för några år sedan.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

MatroxMGA skrev:
tror ni inte att det ofta räcker med att hålla igen där de mäter ljudnivån? Jag vet att när man har kört med bland annat RR så rek. de att man håller igen på vissa avsnitt (vissa bilar, som Stradale).

Hmm... Att försöka "hålla igen lite vid ljudmätningen" resulterar ju bara i en sak: Att kringboende blir ännu mer förbannade på banägarna och att db-kraven blir ännu hårdare. Det är ju nämligen de kringboende som tvingat fram db-kraven, inte banägarna...

Alltså, ett perfekt sätt att skjuta hela gatåka/motorsporten i foten? Nej tack!

Mvh
Magnus K

MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Magnus Karlsson skrev:
MatroxMGA skrev:

Hmm... Att försöka "hålla igen lite vid ljudmätningen" resulterar ju bara i en sak: Att kringboende blir ännu mer förbannade på banägarna och att db-kraven blir ännu hårdare. Det är ju nämligen de kringboende som tvingat fram db-kraven, inte banägarna...

Alltså, ett perfekt sätt att skjuta hela gatåka/motorsporten i foten? Nej tack!

Mvh
Magnus K

Lustigt inlägg Vill du med andra ord förbjuda Stradale med flera också?? För övrigt ser jag helst att jag bidrar till att banåka/motorsport blir mer populär genom att spendera mkt pengar varje år, på just dessa aktiviteter. Tänker inte kommentera ytterligare.

Jag tackar för de andra inlägg som gjorts, bra hjälp på vägen thumbs up

Philip Lundh
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

MatroxMGA skrev:
Lustigt inlägg Vill du med andra ord förbjuda Stradale med flera också?? För övrigt ser jag helst att jag bidrar till att banåka/motorsport blir mer populär genom att spendera mkt pengar varje år, på just dessa aktiviteter. Tänker inte kommentera ytterligare.

Jag tackar för de andra inlägg som gjorts, bra hjälp på vägen thumbs up

Jag är faktiskt beredd att hålla med Magnus. När den allmäna stämningen av dom kringboende vid våra banor är att motorsporten skall bort just från deras hem, så måste man ju anpassa sig för att få vara kvar. Dom boende lär ju inte tycka det är bättre bara för att en Stradale låter trevligt i våra öron.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

MatroxMGA skrev:

Lustigt inlägg Vill du med andra ord förbjuda Stradale med flera också??

Jag tycker ditt inlägg tyder kortisktighet & egoism samt på brist på insikt, trodde inte det skulle komma ngt sådant från dig. >

Vid lite eftertanke måste ju alla fatta att ingen i längden tjänar på att fuska med en sådan grej som buller, det blir ju bara ännu tjurigare från kringboende men resultatet att vi som gillar banåka får det ännu svårare.

Krävs det att några få högljudda Ferraris ska bli portförbjudna för för att alla andra ska få åka på bana så tycker ivf jag att det det självklart att porta Ferrarin ja. För övrigt så finns det väl inget som hindrar att man monterar ett tillräckligt dämpat system även på en Ferrari.

Malmö
Här sen Maj 2003

Qvarnis skrev:
MatroxMGA skrev:
Hej!

Tack! thumbs up

Mitt låter också kanon.....kan säkert flera rejsareintyga =).

Gick löst på 2500:- cirkus, i princip bara plundrade dämparburkar som återsvetsas.

Annars till Manthey racing där ägaren fixade nya pagid till min bil en Söndag kl 18, och själv monterade dem för MINDRE än vad de kostar i Sverige. thumbs up thumbs up thumbs up

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Pär Hylander skrev:
MatroxMGA skrev:

Lustigt inlägg Vill du med andra ord förbjuda Stradale med flera också??

Jag tycker ditt inlägg tyder kortisktighet & egoism samt på brist på insikt, trodde inte det skulle komma ngt sådant från dig. >

Vid lite eftertanke måste ju alla fatta att ingen i längden tjänar på att fuska med en sådan grej som buller, det blir ju bara ännu tjurigare från kringboende men resultatet att vi som gillar banåka får det ännu svårare.

Krävs det att några få högljudda Ferraris ska bli portförbjudna för för att alla andra ska få åka på bana så tycker ivf jag att det det självklart att porta Ferrarin ja. För övrigt så finns det väl inget som hindrar att man monterar ett tillräckligt dämpat system även på en Ferrari.

Som jag tolkade de menade nog Matrox att man skulle hålla igen på de partier där det blir mest bullerstörning, dvs att man på detta sätt skulle minska bullerbelsatningen på kringboende (jag kan iofs ha fel?). dvs ni menar samma sak allihop, mindre buller=bättre för omgivningen. Personligen skulle jag inte tycka det vore värt att ha ett sportsystem och sedan vara tvungen att hålla igen, utom möjligen vid utfarten på nordslingan

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Låt oss fokusera på trådens verkliga ämne istället. För övrigt så har jag aldrig skrivit att jag är ute efter ett system som överstiger ljudkraven, inte ens säkert på att jag kommer byta system överhuvudtaget.

Pär Hylander: Uppskattar inte ditt inlägg om att jag vore egoistisk och ha brist på insikt, platsar inte på detta forum. Citerar SecretAgentMan vid ett liknande inlägg du gjorde till honom; "Jag är förmodligen bara ute efter att kringgå regler, föra oväsen och vara allmänt jävlig och sabba för andra"

Philip Lundh
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Ystad
Här sen Maj 2004

Har en GT3 00 med techart samt cup filter,,,märks inte under 5000 varv men sen
Lagom
Är till salu---Niclas bilen alltså

Skåne
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Så det är alltså ett Manthey Racing system man ska ha?? Har pratat en del med dem o de verkar mkt seriösa. Är ute efter ett ljud som är lite mer "high pitch".
Vad tror ni om ett titan system?? Sparar en del vikt men har läst att det kan bli problem ifall avgassystemet blir för varmt eftersom motorn är bak

Philip Lundh
Citera
Andreas_S
Göteborg
Här sen Aug 2003

Scram AB i Göteborg löser ett Tech-Art system åt dig...

info@scram.se

BTG 07:42
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Ring och hör med Anders Levin på Levin Racing, riktigt seriös kille som byggt en del system till tävlande i PCSR. Bullret från hans system verker iaf ligga inom gränserna och låter mycket göttigt

Tel Levin Racing: 0705-785785
anders.levin@swipnet.se

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Allmänt banåkaforum
Sportsystem till Porsche GT3
<<   1, 2
5308 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande