Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en Dåliga svetsar igen... | 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (15553 totalt) |
Tror det var 05 jag fick provköra "lådbilen" på Malmby som suget startade. Hade just fått ihop min dåvarande Kadett Gsi 16V, den av Währner kallad "Pridekadetten", som Peter Pahv lät mig provköra hans Se7en. Förutom att jag knappt kom ner i bilen var det en upplevelse som satte sina spår.
Åren gick och en dag på Lunda fick jag möjligheten att återigen prova en Se7en. Denna gång med mc-motor. Minns inte vilken, bara att det var en suzuki och att det var modellen under hayabusa. Totalt annan upplevelse och fortfarande roligt men min grej är mer moment snarare än mer varv har jag insett på gamla dar. I ett svagt ögonblick i höstas gick jag med på att låta farsan vinterförvara sin mc i mitt garage och då jag bara har 80m2 blev det lite trång när mina andra bilar krävde sin plats. Kunde inte bli något spontaninköp men även en vinter har ett slut och denna gång lät jag bilköpet ta lång tid. Farsan hämtade sin mc en lördag, avvaktade till söndagen innan blocket scannades. Köp blev först tisdagen två dagar senare Bilen var egentligen såld men köparen som redan betalt handpenning backade ur. Affären styrdes upp på telefon och jag tog bil och släp söderut morgonen efter. Smittad av rejsas eviga tjat om 318is gjorde avsaknaden av opelmotor överkomligt. Bilen saknade kylsystem, elen var det värsta jag sett och skicket på lack kan bäst beskrivas som "rejsig" men då jag gärna löser såna fel själv och spar en hacka så tyckte jag det kändes ok ändå Såhär såg den ut när den skämdes i ett garage strax utanför Mantorp Släpade hem bilen och knuffade in den i garaget i början av april. Sen kom ett altanbygge i vägen innan jag gjorde något alls. I början av maj började jag riva ut all el, böt slavcylinder för kopplingen och byggde ett nytt kylsystem. Det sista var mest bökigt för m42b18 har enligt mig ett helskumt kylsystem med expansionskärlet under högsta nivå och man ska lufta lite här och var för att få det att lira. Kylan löste jag genom att ta en kylare från en riktigt ineffektiv motor, Volvo 240 . Elen till motorn strulade en del trodde jag när jag skulle teststarta med egna kopplingar men dock har bmw-motorn samma svaghet som opel har. Bägge kräver att man tankar bensin för att dom ska starta . Så efter att ha tankat hoppade bilen igång direkt Fick renovera växellänkaget för det gick inte att veta om 1:an, 3:an eller 5:an var i. Gjorde en tråd om det här på rejsa som tips. Enkelt och blev riktigt bra Har sedan fixat en massa småsaker. Interiören vid köp Tyckte det var heltaffligt men det ska ju ändå bara vara en leksak så efter en helg i garaget blev det såhär Bara biltemas enkla kolfibervinyl men den är rätt slitstark och reflekterar inte ljuset när man kör så jag gillar den. Köpte en varvräknare från Koso som har tankmätare och hastighetsmätare inbyggt. Lite i minsta laget men funkar även om tankmätaren är allt annat än stabil. Köpte även en snap-off och distans. Fick bygga om rattstångens infästning för att min feta ben skulle få plats under. Flyttade även förarstolen så långt bak det bara gick. Har sina nackdelar att vara fullvuxen men det är helt klart körbart trots 194cm Så torsdagen innan midsommar bar det av till SBP som fick ringa supporten för att ens kunna besikta. Gick igenom utan anmärkning. Dom var tacksamma att jag kom utan huven så det var lättinspekterat Köpte 14-tumsfälgar från Peugeot av Kolja här på Rejsa med gamla och nya r-däck lite blandat. Och dekaltrimmad och vacker blev det en dag på Lunda i fredags Två personer innan mig har gett upp att få bilen körbar och fungerande. Visst var den reggad och besiktad en gång men enligt uppgift ska den ha kokat på Sviestad för byggaren efter ett par varv bara. Denna gav då upp och sålde till ägare två som böt till m42b18 och sen fick kopplingsproblem och gick in i väggen. Tredje ägare och idiot är undertecknad men något måste ha blivit rätt för bilen gick en heldag på lunda och med vissa småbekymmer som en tändkabel som hoppade av och att jag måste bättra på en svets för grenröret gick dagen toppen Kanske var tackvare dom fina dekalerna Nu ska jag ta ledigt ett par veckor och ladda med sportdryck (läs öl). Blir Gotland och Porsche någon vecka. Trimtips för m42b18 tas tacksamt emot. Verkar svårt att hitta sugtrim till dessa. Har iofs ett MS liggandes och under vintern måste man ju sysselsättas. Sen måste jag hitta snyggare fälgar eller vad säger expertisen? _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Jag tycker den pinnade på bra Jonas
Man blir bra sugen på en själv trots man lider av en av de kraftigaste syndromen, nämligen FORD Och ett stort tack för senast, det var inte sista gången! Bra på alla sätt och vis |
||
BMW-motorn är trevlig och karaktären passar bättre i en se7en än opels c20xe. Dock går opelmotorn mycket bättre och finns klart mer trim att köpa till. Vridkurvan är plattare i opelmotorn så skojfaktorn blir större med bmw:s
Kunde jag valt helt fritt hade det blivit med c20xe för dom är så enkla att få 200 sughästar i och det verkar inte BMW-motorn vara. Tips på trim för m42b18 tas tacksamt emot. Också åsikter om hur pass illa peugeotfälgarna passar/inte passar Du får berättiga ett inköp Davve med att Se7en oftast baseras på Forddelar _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Där sa du något och när vi dessutom öppnat upp för andra bilar med motor/drivlina från Ford att köra under samma flagg i Ford Club Sweden så blev det genast enklare att ta en diskussion hemma. Hon ska trots allt ut med några vänner och äta ikväll så när hon är hemma igen med några glas rosé innanför västen så är det väl dags stt börja bearbeta |
||
Helt objektiv - jag tycker fälgarna passar väl på en Locost. Ser lite ut som gamla hederliga plåtisar. Men du behöver spaca ut dem typ 50 mm.
PS - hur var däcken? _________________ Tony Jonsson Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul. |
||
Menar du både bak och fram eller? Har redan 30mm spacer bak som dock är bultad så vet inte om man kan ha en till likadan kanske? Är en Escort MK2 bakaxel. Fram borde man kunna ha spacer om man vill för där sitter inga nu Fram kör jag med RE540 jag köpte av dig. Funkar riktigt bra trots riktigt gamla. Vet inte om greppet är 100% men förutsägbara och lättkörda. Känslan är ritktigt bra Bak satta jag Toyo RA-1. Dom var inte vad jag hoppats men det gör inget. Får bli gatdäck. Slingrade sig och spann rätt mycket trots värme och testade med olika tryck. Verkar känsliga för temp då dom kalla inte vill greppa och sen upplevs som dom överhettar på en lätt Se7en med bara 140hk. Man kan se spår av överhettning trots varmtryck som högst 2,2-2,3 vid ett kort ögonblick. Sen resten av dagen varmtryck runt 2 och ändå överhettningstendenser i uppträdande och utseende Jag är nöjd oavsett för nu har jag bra gatdäck till bilen _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Blev en heldag på Lunda idag med VWCS och challengebanan. Listan på saker att fixa i vinter börjar byggas på. Högst upp står däck och fälg för ändamålet. Bilen är skoj att köra men kastar och har sig i på tok för låg fart med bakvagnen. Investering i däck från innevarande årtusen hoppas jag gör susen.
Kopplingsstrulet är löst med ny huvudcylinder. Byggde även ordentliga stopp både upp och ned för pedalen så klarar sig förhoppningsvis denna cylinder längre. Att fixa i vinter 1. Nya däck på korrekta fälgar 2. Skärmarna bak måste monteras så man kan köra och dom sitter kvar 3. Slangar för bränslesystemet ska bytas samtliga. Idag läckte en rejält 4. Mockaratt ska köpas, lädervarianten idag är på tok för hal 5. Kontrollera fjädrar/dämpare och ev byta justera för idag är bilen för hård 6. Bygga om staget för bakvagnen efter tips idag från rejsian jag tyvärr glömt namnet på 7. Se över lacken och karossen i stort 8. Bättre bromsbelägg fram och troligen även bak Tur vintern är lång _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Det är nått speciellt med de där sjuorna, bra kört idag
Men största behållningen idag var din iver och fokuseringen på att köra |
||
Fortsätter trenden med enkla modifieringar enligt temat i Magnus tråd
Tröttnat på den riktigt dåliga lacken och en massa annat smått. Börjat fixa lite och bla byggt nytt avgas. Vad göra om man är en snål ingenjör. Alu är ju snygg som den är så fram med stålborste och borrmaskin Ett par timmar senare Sen tyckte jag avgassystemet såg trist ut och lät lite för mycket så försökte snygga till grenröret och samtidigt sänka tempen i motorrummet som är lite väl tätt Satte dit två större ljuddämpare men fortsatt från biltema och det märks direkt att det blir tystare. Mattsvart färg på dämpare och spissvärta på den delen innan första dämp för där brukar inte färgen klara temperaturen. _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
När man tar första taget med roterande stålborste på en lack hugger det till lite i hjärtat, har man väl gjort det är det bara att köra på, gött jobbat
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Inga bilder idag tyvärr men har börjat sätta ihop igen nu. Tycker det bli lite tufft med den borstade och helt oregelbundna aluminiumen ihop med mattsvart. Vet inte om lacken blir så mycket bättre än innan men bara hälften så mycket blir lackat så helhetsintrycket blir ju bättre iaf
Ska få tummen ur och fota lite i veckan _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Är dålig att uppdatera här. Fått ihop allt igen och kört en 5-10 mil. Ska ordna lite bilder för även om ytfinishen är dålig (läs rejsig) så blev det bra tycker jag med mattsvart och polerad alu.
Listan är mestadels avbockad 1. Nya däck på korrekta fälgar, check 2. Skärmarna bak måste monteras så man kan köra och dom sitter kvar , check 3. Slangar för bränslesystemet ska bytas samtliga. Idag läckte en rejält , någon kvar som såg ok ut 4. Mockaratt ska köpas, lädervarianten idag är på tok för hal , check 5. Kontrollera fjädrar/dämpare och ev byta justera för idag är bilen för hård , check 6. Bygga om staget för bakvagnen efter tips idag från rejsian jag tyvärr glömt namnet på , inte check 7. Se över lacken och karossen i stort , check 8. Bättre bromsbelägg fram och troligen även bak , inte än men kommer Nu är bilen lastad och imorgon tänkte jag testa Arlanda testtrack för första gången. Alltid lika spännande med årets första bankörning _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Provkörning och liten lektur på roliga småvägar Under vinterbehandling. Nöjd med min enkla kineslyft. Bra för oss med lågt i tak i garaget Kan ju lätt ta lite tid om man har en stark "tro" även på annat än mecka när man är i garaget 😁 _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Vad är planen med den ruffiga ytan?
Jag planerar garagebygge och sedan sevenbygge.. Så funderar på att sänka ner saxlyft i golvet, men hur är det med sådan lyft och en seven? Känns som bilen är lite smal och liten för lyften egentligen? _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 |
||
Planen är ingen alls. Köra mest möjligt och inte göra något om man inte måste Lyften funkar bra med min seven men i framkant är det med endast någon cm marginal på bredden. Tror det hänger lite på hur pass bred ramen man bygger är. Alla lär inte gå _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Blev en hel del kört igår kväll på Arlanda testtrack. Dit kommer jag åka fler gånger. Liten och knixig bana som var mycket roligare än vad jag hade trott innan. Bra ordning var det också
Bilen gick som den skulle och förutom att gasen hängde sig i slutet på ett pass var det utan incidenter. Lite mirakelsprej på gaslänkaget och ut igen bara Dock är fästet i bakvagnen fortsatt knepigt att hitta. Spinner väldigt lätt även uppe i fart. Måste laborera med andra däck, andra tryck och troligen mjukare gummiblandning. Fram körde jag på Kumho V70 205 50 15 med gummiblandning soft och det fungerade jättebra. Bak testade jag likadana men medium (från 2013 ) och även A048 i 225 50 15 medium. (ålder okänd men gamla). Tror jag ska beställa mig två nya Kumho V70 soft även till bak. Frågan är om 205 eller bredare är bäst? Tips mottages gärna Sen får jag erkänna att Biltemas bromsklossar kanske inte är toppoftheline på bana trots lätt bil. Konbana funkar det bra i men efter ett par varv på bana var pedalkänslan diffus och det var svårbromsat. Blev lätt att jag antingen bromsade för lätt eller låste upp _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Våra race- och banåkarbilar Se7en Dåliga svetsar igen... | 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (15553 totalt) |