| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fender vent
|
563 besök totalt |
|
Fender vent
Är all typ av fender venting av godo eller är det som med allt annat, att man kan göra fel och då blir det fel-som-fan? Målet med fender vents är väl att få bort högtrycket/luften I hjul huset? Så... Vilka parametrar avgör egentligen när det gäller placeri g av vents? Det förefaller som att det är effektivt sätta vents upptill/ytterkant - men det bygger väl på att det är undertryck i den zonen? Så, hur avgör man det? Sett till bilens konstruktion e46, så går det enkelt att ta upp et hål med 3d printad tratt I nedre kanten av skärmen, baktill.... Men. Hur vet jag om det ger nåt? Det är en position som blir shroudad av däcket 8ch tyvärr så tror jag inte det är en lågtryckszon heller... Känns snarare som att det är... Varken eller för mellan hjulhusöppninig och dörr. Eller? Kan jag göra nåt för att skapa undertryck? Typ "gurney" I bakkant på hjulhusöppninigen? Vill ha funktion, för det är både billigt och lätt att göra ingenting. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
|
Täcka hjulet framifrån och släppa ut bakom hjulet är ju det vanliga.
Annat blir ju av mer komplex luftdynamik där enkel matte, synvinkel och ögonmått inte räcker.
|
|
Det är ju relativt enkelt att mäta trycket på ytan. Eller kopiera nån fabrikslösning om det finns på samma kaross.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
|
Men asså hade inte M3 utsläpp på framskärmen?? Vill minnas att den satt ganska högt upp, fast det var kanske bara styling
. I vilket fall har jag själv noterat att det blir lortigt bakom hjulet så nån form av turbulens just där.
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
![]() |
Skruva banåkabil
Fender vent
|
563 besök totalt |