Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Bmw 325 e46 2001 - Motor! Såld | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 5 besök senaste veckan (21854 totalt) |
E36 eller e46 ti? En gammal internet myt (?) är ju att compact hade 50mm per varv precis som yellow tag. Det kanske stämmer? Hittade en tråd på nåt forum där en medlem, "Volke", grundligt har forskat i allt möjligt bmw. Minns inte vilket forum, men bla har han bevisat att csl racket och yellow tag är lika I utväxling (längden på styrarmarna skiljer, därav skillnad I siffror). Han har också visat att csl spindeln inte I sig ger 10mm bredare spårvidd men eftersom den lutar fj benet 1gra mer så ger den mer camber med original fjäderben lager vilket leder till bredare spårvidd. Alltså, en csl med x grader camber har samma spårvidd som en icke csl med x grader camber. Anyway, jag flyr från ämnet.... Åter till styrväxlar, hans utredningar visar iaf att 50mm per varv nog är gemensamt för många sportiga växlar. Anyway... Har fortsatta problem med luft i bromsarna som jag inte får ut. Kom ut extremt mycket luft ur framkretsen och lite ur bak men ändå samma fenomen - pedalen känns stum, men håller man den nere och startar bilen så går pedalen I botten och efter det tar den väldigt långt ner. Sen kan man pumpa den stum men den tar långt ner. Tror jag har luft i absen. Men kan det bli så? Luftade med tändning på, vad nu det ska ge, med trycksatt behållare. Kom som sagt luft, men nu kommer det bara olja. Luftade två gånger. Ändå går pedalen botten känns det som. Har ju luftskruvar på huvudcylindern också, ska testa lufta där också imorgon. Kan det bli luft kvar alltså? Imorgon ska jag koppla in datorn och köra ABS och lufta samt försöka komma åt luftskruvarna på huvudcylindern (kanske gör det först va?) och se om det blir bättre. Annars lutar det väl åt att huvudcylindern, som ju är beggad, är fuckad. Det vore trist, för Z4M cylindern är jättedyr ny. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
E46 compact. Ska försöka mäta min standard växel nån dag för att ev bekräfta 50mm.
_________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||
Grymt! Ska mäta min silver skyltade också. Det satt iaf 120bar pump p min och jag bytte till en 110bar. Gjorde precis ett kalsongrejs från sängen till garaget för att testa lufta huvudcylindern. Jag har ju satt luftnipplar där tryckgivarna satt. Och det kom ut luft! Ett helvete att komma åt. Undra hur man gör när man byter de givarna på bilar med mk60 abs? Det måste finnas nåt trick för att få ut luften ur cylindern utan att kladda. Kanske trycksätta och trampa ner pedalen och lufta vid hjulen? Eller? Eller.... Det är nog så enkelt att man lossar ledningarna ut från huvudcylindern och ansluter ett par special slangar som går upp till behållaren förstås. Såna måste jag testa göra nån gång. M12 nipplar, rör stump och slang stump. Det var ju det Håkan Butterfly sa fö fan... Anyway. Nu är det iaf bättre feeling i pedalen. Testkörning imorgon. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
Det kanske är bra att provköra på dåligt underlag så att ABS får jobba mycket.... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Jo, precis, men åker luften nånstans då eller? Är den inte ändå kvar?
Drog igång INPA idag och körde abs simulering. Då kör den ju absen för fullt. Kruxet är att den vill ha pedalen nedtryckt. Men jag ska trycksätta och se om det funkar då med. Och så ska jag lufta igen. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
Nu är bromsarna fixade! Körde abs med INPA och cyclade abs en gång per hjul.
1 Koppla upp inpa 2 koppla in Ezibleed och trycksätta tank 3 Medhjälpare (i detta fall min härliga fru!) trampar ner broms pedal enl instruktion i inpa 4 öppna nippel och lufta under hela cyclen 5 cycle slut, släpp pedal, fortsätt lyfta - det kommer luft 6 stäng nippel Gjorde detta för varje hjul, rr, rl, fr, fl körde jag som sekvens. Hade ju luftar hbc igår men det kommer mer luft idag. Pedal är nu stum occh bra och beter sig som väntat när man startar motor. Så... Efter mycket bök. Helt klart är 25,4/22,2 mm hbc en bra uppgradering om man byter till 330 bromsar fram på en 325/328 och behåller original bakbromsar. Skön pedal känsla. Men det var mycket bök. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
Nu har jag programmerat bort post cat lambda från motorn. Ska köpa Kina grenrör till bilen tänker jag och då är det smidigt om man inte har dessa lambdor. Det var ändå enkelt!
Läs ut partial bin med ms4 flashing tool Ändra data i bin fil mha tunerpro Flasha ecu partial med ms4 flash tool Riv ur kontakterna till lambda Nolla adaptations I INPA Klart. Edit: Har varit ute och kört med bilen och får inga koder eller mysko beteende. Så, jag verkar ha lyckats med det här. Bra. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
Mätte upp styrrack!
"643" silvertag, 325 m-sport chassie, 45mm per varv "712" yellowtag aka zhp, m-sport e46 lci et al, 50mm per varv Byta till 712 ger då 11% snabbare styrning alltså! _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
Kan bekräfta att styrväxel från e46 316ti "compact" ger 50mm per varv. Och jag har bytt till en 712 yellow tag förmodligen helt i onödan. Jag känner ingen skillnad i styrkänsla iallafall. _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||
Skitbra att du har mätt! Trist att det blev byte i onödan dock. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
En av de bästa trådarna på nätet! Har stort förtroende för "Volke"
https://nam3forum.com/forums/forum/m Z3 racket har också 50mm per varv - och det har CSL oxå! Nästa steg blir väl att väga alla rack för att hitta vilken som ger 50mm/varv till lägst vikt! :-) _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
Jaha, trackday på Fällfors. Hade svårt att tagga till, blev liksom inge.... Ja, vad säger man....tändning. Låg på 2.00.00. Pyste däcken och gav benet.
1,54,8 Väldigt kul! Man ska ju inte stirra på tider men man vill ju komma nånstans också. Däcken är väldigt kul, skönt slipp och väääldigt snälla. Jag menar det glider hit och dit mest hela tiden och det är ju som inte det är inte som att bilen "går som på räls" nånstans. 1,54.8 var dessutom ideal tid, dvs jag har inte kört snabbar i nån sektor tidigare. Det betyder ju att det finns tid att ta!! Så 1,52 kanske finns där? Eller? För går det att göra det med 150hk och lite (jag vet, myyyyyycket) rutin så ska det väl gå med denna bil? R-däck ska ju göra "flera sekunder" förbättring över dessa ns2r enligt "alla" men det får bli nästa steg. Kanske man skulle ge sig på camber? Har medvetet, i nån mån, valt att gå på med rätt lite, har väl kanske 2,5 fram och bak. Men så slog ju Murphy till och pang så rök styrservot IGEN och så fick man åka hem IGEN och hoppas att det går och börja SLABBA med olja IGEN. Trist. Men inte så trist. Väldigt rolig bil det här. Finns dyrare bilar som går sämre, helt klart! _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
Obefintligt runt om!! Grymma däck det här! Jag har dock väldigt mycket caster. Z4M bussningar plus max camber/caster på topplager. Så, jag får ju "behålla" all statisk camber jag har inställd när jag vrider på ratten! Kan vara bidragande till funktionen! _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
Kan behöva grejer från dig Espen! Jag har troligen blåst en slang!!! _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
Morgon meck på campingen. Visar sig att slangen ut från pumpen hade lossnat! Drog åt, fyllde på olja, men det läcker ut olja. Ser inte var, kan inte fortsätta felsöka nu.
Jag vet att jag kontroll drog alla kopplingar efter provkörning. Jag vet att jag gjorde det. Ändå har den lossat. Väldigt trist. Edit: Färd hem gick ok. Väl hemma kan jag se att det rinner olja vid axeln. Så, tätningen har gått. Well well, bara köpa ny pump! Edit 2: Jag vet att jag kollade denna slang men nästa gång ska jag på nåt sätt rotations låsa den. Min teori är att den hamnat i spänn och när man kör över curbs så kanske det räcker för att knäcka loss förspänningen? Kan det vara så? _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
Har nu påbörjat luftning av bromsar igen. Luftade huvudcylindern genom att koppla slang från cylinder ut tillbaka till tank. Kunde då pumpa runt olja. Kom det någon luft? Maybe. Svårt att säga. I den bakre kan jag säga med säkerhet att det inte kom EN ENDA GNUTTA luft. Fram - kanske. Ska ta och lufta ute vid hjulen nu, med ABS aktivering. Ska lufta på samma sätt tror jag, med slang ner i olja och sen bara pumpa - butterfly-style!
Edit: slang på nippel, ner i flaska med olja, nivå över slang. Öppna nippel, vänta tills slangen är full i vätska, trampa på pedal, trampa, trampa... Shit vad luft det var vänster fram. Och höger. Nu lufta bak! _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
Från en annan tråd. Anyway, det blir inte en jättestor sänkning, men ändå! Det var så billigt och jag hittade inget vettigt underdrive kit för rimliga pengar. Det är remskivan från M43 och M44 man kan använda, M42 motorerna verka ha en djupare skiva som inte är bolt on. Den verkar dock vara mer anpassad till M3 dock. behöver väl en ny rem, men det tar jag när det är dags. Ska ändå byta vattenpump till en med plåthjul, sköt vattenpumpen en gång efter E20 när jag blev omkörd av en E46 330, hade då en E36 323. Den hade plastimpeller - det blev inte bra, jag fick inte ut alla plastbitar utan några blev kvar i toppen - så kan man inte ha det! Och jag verkar ju köra omöjliga saker i bitar. Har fått nya pumpen idag, ska klämma dit den ikväll. Sen får jag äntligen köra lite med bilen igen! Hade också vatrit kul att få väga bilen för att få en uppfattning om hur mycket vikt jag släpar runt på. Tror den är tung-ish. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
Våra race- och banåkarbilar Bmw 325 e46 2001 - Motor! Såld | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 5 besök senaste veckan (21854 totalt) |